V USA zvažují přelomové „právo na opravu“. Výrobci by museli poskytovat náhradní díly i servisní manuály

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 95

Názory k článku

07. 05. 2018 22:17

Jak opravit „neopravitelné" produkty Apple ukazuje a učí Jessa Jones... http://mendonipadrehab.com/
https://www.youtube.com/channel/UCPjp41qeXe1o_lp1...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
29. 01. 2017 21:37

No ono by to chtelo hlubsi analyzu.Servisni sit (byt nezavislych servisnich firem), skoleni, dokumentace, montazni pripravky, nahradni dily ... to byval nemaly trh se slusnou marzi, ze ktere si ukousl kazdy od vyrobce po opravare za rohem. Osobne neverim, ze jeho zruseni ve prospech nakupu noveho vyrobku je pro vyrobce az takove terno.MP

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 01. 2017 18:40

uz aby to bylo, pan ze samsungu (Martin Štěpán Stepan@sil.cz) mi nabizel opravu monitoru za 5700kc a monitor stal 6500kc, slo jen o skrvnku na displeji. mokrym hadrem prez drzku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  25. 01. 2017 11:36

Takový Louis Rossmann by byl zajisté rád. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 01. 2017 11:02

V tomhle jsem optimista. Věřím, že změnu nepřinese žádný hloupý zákon, ale přijde úplně sama zezdola, od lidí.Jako se prosadil "open source", brzy se prosadi i "open hardware". Co byste řekli zařízení, které je verzované, máte k němu kompletní plány a schemata, je navrženo jako snadno rozebiratelné, a je snadno opravitelné či upgradovatelné? S rozvojem levného 3D tisku je jasné, že tahle doba přijde.Pračka, lednička, myčka, kočárek, šlehač, kávovar, sporák, vysavač... atd. atd. Všechno velmi jednoduchá zařízení, desítky let stejný princip. Pouze nás výrobci drží pod krkem zbytečnými "kurvítky" a celkovou neopravitelností. A brzy na to sami dojedou, pokud se nepřizpůsobí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 01. 2017 09:58

No byvaly doby kdy ke kazdemu elektrospotrebici byvalo spolu s navodem k pouziti prilozeno i elektricke schema. Kdo tomu rozumnel, mohl si pristroj zkusit opravit sam, v opacnem pripade ho dal do servisu a ten byl take rad kdyz mel k tomu podklady. Dneska aby clovek clovek rozebral celou mycku aby zjistil ze je nekde schovany jeste jeden pojistny spinac ktery je zrovna zaseknuty. Anebo - koupil jste v posledni dobe nekdo pristoj ke kteremu bylo dodano elektroschema?
A pritom v prumyslu je nemyslitelne aby firma prodavala zarizeni bez prislusne dokumentace vcetne schemat a mnohdy i popisu kde se dana komponenta nachazi. Takze uzivatel ma na opravy bud vlastni lidi (udrzbu) anebo se obrati na odborny servis.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 01. 2017 09:47

Ono dnes bohužel je to tak, že přístroj je s cenou podstřelený a spotřební materiál a náhradní díly předražené. Viz tiskárny, kdy je náplň dražší než nová tiskárna s náplněmi.
U drahých výrobků se to i dnes dělá, existují amatéři, kteří dovedou vyměnit displej u telefonu. Např. se to dělá u turistických navigací, kde je před displejem dotyková vrstva, která je na ebay za pár stovek a přitom servisy to opravují (když už) za několik tisíc. U sporáku se dá vyměnit plotýnka, u pračky topení, ale např. technologie pájení součástek (vyšší třídy SMD) opravu už prakticky vylučují, jde to ale bez zaručeného výsledku. Tam se opravuje výměnou desky, která je vyráběna na automatu, bez něj se ta součástka často ani nedá osadit. A mnoho výrobků je dnes prakticky jedna deska se součástkami a levný plastový kryt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 01. 2017 09:36

co ide proti biznisu, trump zrusis, takze moc by som sa z toho netesil :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 01. 2017 09:17

článek nějak nezmiňuje, zda to bude platit jenom pro servisní střediska nebo i běžné zákazníky, já si totiž nedovedu představit, že by si kdokoliv koupil součástku a opravoval si to podle manuálu doma (ne, že by to tak dnes nefungovalo ale není to posvěcené státem a pouštějí se do toho jenom lidi, kteří tomu rozumí).Představa, že dá stát takhle zákoné právo na opravu někomu z paneláku, kdo si umí maximálně uvařit kafe, nikdy nic nedělal a nemá žádné tušení o vyhlášce 50 mě trošku děsí. U telefonu o nic nejde ale co kdyby si takový mamlas chtěl opravit pračku, troubu nebo vysavač? V tom lepším případě to vyhodí pojistky, v tom horším ho to při špatné manipulaci zabije nebo vyhoří (a u toho se taky pak může stát cokoliv, děcko ve vedlejším pokoji by mělo následky celý život, pokud by tam nedejbože neuhořelo). Jak by se pak řešily revize a co by na to říkala pojišťovna?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 01. 2017 08:17

Neměli by tomu říkat právo na OPRAVU, ale právo na rozmlácení, protože toto se týká jen NEZÁRUČNÍCH oprav, protože záruční řeší výrobci takto neopravitelných věcí výměnou a navíc bezplatně pro zákazníka.Lidé, kteří tohle požadují absolutně nerozumí technologii výroby. Což ovšem není žádná urážka, protože jenom málo lidí tomu rozumí.Za prvé některé věci ani vyměnitelné nebo opravitelné být nemohou. U věcí jako je keramika, je to jasné i dítěti - pokud se rozfláká váza nebo umyvadlo, tak uvedení do původního stavu bez známek poškození nelze.Ovšem i v elektronice už je to tak, že většina věcí je integrovaných do několika, ale většinou jen do jedné desky, řada spojů je dělaná nerozebiratelně a oprava tak prakticky není možná.Musela by se změnit celá technologie konstrukce zařízení, veškeré výrobní procesy atd., což by zase zvedlo cenu zařízení do takových výšek, že by se to nevyplatilo.Například dnes koupíte levný notebook na web i okolo 5-6 tisíc. CO a ZA KOLIK na něm chcete opravovat? Takové zařízení se prostě opravuje popelnicí a novým - to na straně výrobce v záruce i zákazníka.Ano, ten notebook jde vyrobit tak, že bude celý rozebiratelný, nebude mít nic integrované do desky, takže bude mít zvlášť CPU, zvlášť grafiku, zvlášť síťovku a můžete si pak vybrat každý jeden komponent a ten si vyměnit... Akorát to pak nebude stát 5-6 tisíc, ale tak 50-60 a těch 5 tisíc dáte za onen náhradní díl a opravu.Navíc některá poškození, která lidi berou za "drobná" jsou ve skutečnosti TOTÁLNÍM zničením a opravovat NELZE - typicky je to třeba ohnutý telefon. To je prostě NA ODPIS - protože to není "jenom ohnutí" a nejde to vyrovnat jak kus plechu, ale znamená to, že 100% dílů (snad kromě baterie, pokud není v místě ohybu) obsahuje buď praskliny nebo mikropraskliny a opravit to NELZE, protože byste museli vyměnit VŠECHNO kromě baterie + zaplatit logistiku a práci, tak to už se víc vyplatí koupit nový.Nehledě na to, že tento zákon ač se tváří morálně, tak ve skutečnosti je nespravedlivý. Protože pokud by něco takového prošlo, ZVEDNE SE CENA ZAŘÍZENÍ, aby lidi, kteří si budou dělat nezáruční opravy je měli levněji.V konečném důsledku tak lidi, kteří jsou na svá zařízení opatrní a nepoškozují je budou při jejich koupi přispívat na ty, kteří si svá zařízení roztřískávají. Což není správné!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 01. 2017 08:06

V minulém století u nás platilo, že výrobce musel deset let od ukončení výroby modelu zajistit dostupnost náhradních dílů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  25. 01. 2017 06:32

Pfff, když na to má někdo prachy, jako třeba já, tak opravovat nic nemusí. Nemám rád staré věci, které už byly rozbité, raději si koupím něco nového.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 01. 2017 22:53

U tohoto je jediná jistota - pokud to projde, tak výrobci zdraží.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 01. 2017 22:04

To je sice hezke, ale zcela nerealne a zadne vyhody pro uzivatele by to tak jako tak neprineslo. Nikdo by jim prece nemohl naridit za kolik musi ty nahradni dily prodavat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 01. 2017 19:18

Ono by stačilo, kdyby do výrobků nedávali "mrvítka" ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 01. 2017 18:48

Dovnitř mého mobilu za 180USD z číny se dostanu pomocí 6 šroubků. Prodávají se náhradní díly na skoro všechno. Praskne displej? Není problém,objednám z číny nový,za pár týdnů je tady a vyměním ho. Zlomí se mi USB-C port? Taky není problém,vyměnit se to dá taky.
Kdežto samsung nebo Huawei by mě poslali do háje ať si jdu koupit nový mobil.
FYOU.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 01. 2017 17:56

naivni nazory,naivni predstavy.... i v demokraticke americe,kde vlada a politici rozhoduji zasadne ve prospech americanu,tak lobby vyhrala.V ceskem rybnice to vidim aktualne tak za 100 let nez bude vymycena korupce a lobby

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 01. 2017 16:20

Jako jo. Je to dobrý nápad. Ale muselo by se to i ošetřit. Třeba tím, že sice mu to může opravit kdokoli, ale zároveň by tím přišel o záruku. Jen autorizovaný servis by prováděl záruční opravy. Jako pojistka proti amatérským opravářům, co řeknou, že to opraví, ale stejně je to nad jejich síly. Nebo to opraví, ale ne kvalitně, že za měsíc se to pokazí znovu.
A pokud se výrobce bojí reputace (lidé mají ve zvyku nadávat na výrobce a ne opraváře), tak ať zavede registraci, kde může sledovat jak kdo opravuje. A ten kdo opravuje špatně, tak tomu nic nebude dávat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 01. 2017 16:18

No už aby to bylo. A povinně pro všechny výrobce a všude na světě.
Nevím jak je na tom se servisama Apple, ale když si vezmu zrcadlovky Canon, jediný autorizovaný servis AWH a jejich ceny, tak by to chtělo změnu (Na druhou stranu, poslat na ně antimonopolní úřad, asi by si na nich vcelku smlsli )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 01. 2017 15:59

Dobrý nápad, bohužel ale asi bez jakékoli naděje na úspěch, a to ani malinko zmírněný...
Jako první bych ale okamžitě zakázal výrobu a především pak prodej zařízení, kde je nevyměnitelná baterie
Příklad: Dnes si koupím "lepší" "MP3 přehrávač" v ceně 10k Kč a více. Uvnitř je nevyměnitelný, zásadně atypický a z jiného modelu či značky zařízení nepoužitelný, akumulátor v podobě Li-ion či Li-pol. Po pár letech se opotřebuje tak, že by byla vhodná jeho výměna. V tomto případě pak nezbývá než kontaktovat servis, pokud to po takové době bude vůbec opravovat, a bude to nějak rozebíratelné... Dalším problémem asi bude i dostupnost náhradních dílů, tedy toho akumulátoru. Pokud to servis nebude mít jak opravit, tak mohu celou tu původně drahou nádheru vyhodit jenom proto, že to není na cestách jak napájet Externí powerbanku za řešení tedy nepovažuji... Další krám do kapsy, který také něco váží. Plus další šmodrchající se kabel...Záměrně píši o přehrávači, kde morální zastaralost a použitelnost těch dražších kousků nenastává tak rychle tak jako u obyčejných telefonů apod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 01. 2017 15:36

No jeste by tam meli pridat pozadavek na rozebiratelnost... dneska neco rozebrat kdyz je to vse zalite pod tunami lepidla...
Krasny priklad jsou digitizery/displaye mobilnich telefonu a adaptery k notebooku kdy v prvnim pripade je to akce s fenem a prisavkou a i tak to stoji za prd a v druhem pripade je to akce s kladivem a plochym sroubovakem (oprava studeneho spoje na kabelu).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (25)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 01. 2017 15:17

Tak tomuhle fandim!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor