Mcity Michiganské univerzity

Mcity Michiganské univerzity

Mcity Michiganské univerzity

Mcity Michiganské univerzity

 Foto: Jalopnik

Foto: Jalopnik

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Google Firefly na silnici

Google Firefly na silnici

Samořídící autíčko Googlu, které používá na testování. Už nemá ani volant

Samořídící autíčko Googlu, které používá na testování. Už nemá ani volant

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica

Mcity Michiganské univerzity
 Foto: Jalopnik
Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica
Nyní vozy Firefly nahrazují minivany Chrysler Pacifica
9
Fotogalerie

USA zase předběhly Evropu. Kalifornie dá zelenou autům bez volantu a pedálů

Kalifornie nechce přijít o pozici centra vývoje autonomních vozů, a tak připravuje novelu dopravní legislativy, která umožní veřejné testování robotických automobilů na úrovni 5.

Co to znamená v praxi? Kalifornie bude prvním územím na světě, kde se po veřejných komunikacích budou moci prohánět vozy vez pedálů a hlavně volantu. To je velmi důležité hlavně z psychologického hlediska, v dosavadních testovacích vozech totiž i nadále za volantem řidič, který může kdykoliv převzít moc nad řízením.

Aby mohly do ulic vyjet robotická taxi, musí právo počítat s tím, že ve voze pojede třeba dítě, nebo kdokoliv jiný, který nebude moci převzít kontrolu nad řízením a volant je tedy irelevantní. Doposud byly podobné představy příliš odvážné a před lety zde narazil i Google, když chtěl v Kalifornii testovat svá malá městská robotická vozítka bez klasického ručního ovládání – jen s tlačítkem pro bezpečné zastavení v případě problémů.

Autonomní dodávka německé pošty

Ve Washington use mezitím připravuje i federální reforma, která zlegalizuje autonomní řízení napříč americkými státy, i když ponechá dostatek moci i na regionální úrovni. Je trošku paradoxní, že příliš nepočítá s robotickou kamionovou dopravou, ačkoliv autonomní řízení na dálkových dálnicích je z technického hlediska nejjednodušší. Zde totiž zasáhly mocné americké odbory, které se obávali, že profesionální řidiči přijdou o práci, a tak se do federálních návrhů novel dostaly hmotnostní limity pro autonomní řízení.

Je to sice zbytečná překážka, která výhledově stejně pokrok nezastaví, ale i tak jsou USA v docela velkém předstihu před starým kontinentem, který má co dohánět. Evropa rozhodně není technicky pozadu – vždyť Audi má svou A8, která teoreticky dosahuje autonomní úrovně L3, ale sami Němci jsou poměrně skeptičtí, kdy tamní parlament dá zelenou robotickým řidičům. To nám ostatně potvrdili i experti z Deutsche Psot DHL Group, která příští rok plánuje pilotní projekt se semi-robotickými poštovními dodávkami.

Autonomní dodávka Mercedes-Benz

Určitě si přečtěte

Články odjinud