Na primární emisi akcií Facebooku se čekalo skoro tři roky, od chvíle, kdy na veřejnost prosákly spekulace, že ji firma chystá. Páteční uvedení však na trhy přineslo spíše rozpaky. Růst o desítky procent, který řada analytiků předpovídala, se nekonal. Úpis navíc provázela řada technických problémů.
Po opožděném startu vzrostla cena akcií z upisovacích 38 dolarů za kus o 12 procent nad 42 dolarů, ale o pár minut později spadla zpět k upisovací ceně a nakonec uzavřela na 38,23 dolaru za akcii. Akcie tak první obchodní den posílily jen o 0,6 procenta.
Pro srovnání, první den obchodování Visy akcie vyskočily o 28 procent, sociální sítě LinkedIn loni v létě o 109 procent. Podle deníku Financial Times muselo konsorcium 33 bank, které úpis prováděly, dokonce opakovaně vstoupit na trh a koupit balík akcií, aby zabránilo pádu jejich ceny pod upisovacích 38 dolarů.
Přehodnocený Facebook
Pro zakladatele Facebooku se akce povedla, protože osm let stará firma získala prodejem přibližně patnácti procent akcií 16 miliard dolarů. Úpis tak firmu ocenil na 104 miliardy dolarů. „Vypadá to jako veliký obchod,“ řekl zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg shromážděným zaměstnancům v kalifornském Menlo Parku krátce předtím, než v pátek na dálku rozezněl zvony newyorského trhu Nasdaq. I chatrný růst prvního obchodního dne přidal k tržní hodnotě jednu miliardu dolarů. Pokud akcie Facebooku vzrostou o jeden dolar, tržní kapitalizace se zvýší o 2,74 miliardy dolarů.
Vývoj ceny akcií Facebooku:
Řada investorů však považuje nacenění Facebooku za hodně vyšponované. Prodej akcií se uskutečnil skoro za třicetinásobek ročních tržeb firmy. Valuace standardních firem bývají asi šestkrát nižší. Dle tržní kapitalizace je Facebook nyní sedmou největší americkou technologickou firmou, podle tržeb se přitom nedostal ani do první padesátky.
Rekordní valuace navzdory slabému akciovému inzertnímu trhu se z velké části podílí na nepovedeném debutu,“ uvedli analytici společnosti Morningstar. Sny mnoha o růstu ceny akcií o desítky procent se tak v konfrontaci s páteční realitou rychle rozplynuly.
Systémy nezvládaly zájem
Na důvěryhodnosti vstupu Facebooku nepřidalo ani velké množství akcií, které prodávali jejich původní majitelé, namísto vydání nových cenných papírů. „Celých 57 procent akcií nabízených k prodeji byly prodeje zakladatelů a původních investorů. V případě historicky úspěšné firmy Google šlo o pouze 28 procent. IPO Yahoo v roce 1996 bylo také čisté IPO,“ uvedl Radim Dohnal, analytik Saxo Bank. Otázkou prý je, nakolik sami zakladatelé svému projektu vůbec věří.
Jako třešnička na nepovedeném dortu pak působily technické problémy, kvůli kterým se začátek obchodování musel posunout. „Systémy mnoha brokerů nebyly na obrovský zájem připraveny. I toto ukazuje na určitou zranitelnost obchodních systémů dnešní doby,“ komentoval Dohnal.
Se získanými 16 miliardami dolarů se Facebook zařadil mezi největší primární úpisy, větší byl například vstup na burzu karetní společnosti Visa v roce 2009 a automobilky General Motors o rok později.