Lidé, Spolužáci nebo „Líbko“ ztrácí uživatele, přechází na Facebook. Trend zřejmý z posledních let potvrzují statistiky NetMonitoru i aktuální průzkum Mediasearch, který na základě třinácti set respondentů z českého internetu přímo srovnává oblibu českých a zahraničních sociálních sítí a komunitních služeb. Jednoznačně vede Facebook, stále více se prosazuje YouTube a slyšet je i o Google+. Z českých služeb se v růstu daří jen filmovému ČSFD.
Za nejoblíbenější komunitní web označilo Facebook 40% dotázaných, čtvrtina uvedla YouTube a 8 % si připsalo nové Google+. Nejsilnější českou značkou jsou Spolužáci (7 %) a ČSFD (6 %). Co do návštěvnosti si českou první pozici drží web Lidé.cz, který měsíčně navštíví stále přes milion uživatelů. Za pár měsíců lze však očekávat pád pod tuto hranici. V oblíbenosti si pak připsal pouze 3 %.
Vývoj návštěvnosti nejznámnějších českých komunitních webů za poslední dva roky. (odhad reálných uživatelů, zdroj online data NetMonitor)
Z výsledků je patrné, že české komunitní služby mají vedle globálních velikánů šanci na přežití pouze v případě užšího zaměření a přidané hodnoty. Spolužáci mají sice klesající tendenci, ale není zas tak strmá, ještě více specializované ČSFD má dokonce solidní vzrůstající tendenci. Ale ani globální služby nemají vyhráno – třeba takový Twitter se i přes nemalou oblibu mezi médii u běžných uživatelů příliš nezapsal a v průzkumu Mediasearch zapadl do čtyřprocentní skupiny všech ostatních služeb.
Radost může mít Google z neutichající obliby YouTube a především pak z přijetí služby Google+. V listopadovém průzkumu Mediasearch, tedy nějaké dva měsíce po spuštění, služba předstihla všechny ryze české a získala 8 % v měřítku nejoblíbenějších služeb, přičemž 13 % respondentů uvedlo, že profil na Google+ mají. Na druhou stranu, další růst bude asi pomalejší – pouze 5 % z ostatních uvedlo, že si v nejbližší době profil založí a celých 53 % si v nejbližší době profil na Google+ nehodlá pořizovat.
Google+ zatím Facebooku na paty nešlape
Českému komunitnímu rybníku vládne Facebook. Kromě něj se ročních nárůstů dočkaly jen ČSFD, LinkedIn a Google+. Posledně jmenovanému však ještě nenarostly zuby, aby mohl poměřit své síly s velkými rybami. Původem české weby spí na dně a Twitter zůstává čudlou, které nepomáhá ani dokrmování ze stran médií a komerčních subjektů. Tak shrnuje MEDIARESEARCH výsledky výzkumu Komunitní weby 2011 realizovaného koncem minulého roku na vzorku 1298 respondentů z internetového NetPanelu.
„Zatímco v roce 2010 se české sociální sítě ještě poměrně držely, v 2011 je už pokles návštěvnosti velmi výrazný a týká se i typických představitelů českých komunitních webů, jako jsou Spolužáci.cz a Lidé.cz,“ komentuje výsledky výzkumu Alena Ivánková, Research Project Manager výzkumu. Na první pohled je podle ní patrné, kam tito lidé odcházejí. Facebook a YouTube upoutaly za tři poslední sledované roky většinu internetové populace. Alespoň jednou týdně zláká YouTube a Facebook dva ze tří internetových uživatelů.
Nejen v návštěvnosti předehnaly zahraniční komunitní weby české alternativy. Za nejzajímavější označilo Facebook 40 % respondentů, 25 % pak YouTube. Klasické české komunitní weby dosahují v porovnání minimálního zájmu. Co víc, v průběhu tří let se obliba Facebooku a YouTube ustaluje, kdežto zajímavost jiných webů klesá. Výjimku tvoří ČSFD.cz, jež roste jak v návštěvnosti, tak v oblibě. Letos zařazený Google+ je nejzajímavější pro 8 % respondentů.
Internetový profil s osobními údaji, který si mohou ostatní zaregistrovaní uživatelé prohlédnout, mají tři čtvrtiny respondentů. Nejmladší generace má takový profil téměř univerzálně (94 %), podobně i generace 25-34 let (90 %). Podíl lidí, kteří jsou někde zaháčkovaní, znatelně narostl mezi roky 2009 a 2010, od roku 2010 je však stejný, a to i v různých sociodemografických skupinách.
Nejvíce lidí je zaregistrovaných na Facebooku, Spolužácích, Lidech a YouTube, 13 % deklaruje profil na Google+. Pouze 5 % však tvrdí, že si hodlá v nejbližší době profil na Google+ založit, 53 % je dokonce rozhodnuto se do Google+ v nejbližší době nepouštět. „Lidé, kteří mohou porovnat Facebook i Google+ však hodnotí velmi dobře oba weby. Od dvou třetin těchto „bikomunitářů“ dostaly jedničku nebo dvojku,“ dodává s úsměvem Alena Ivánková z MEDIARESEARCH.