TN.cz postupně roste, ČT má nový web

Česká televize spustila svůj nový web. Nově se přes počáteční tápání na internetu začíná poměrně dařit. Přinášíme stručné shrnutí poznatků na poli českého internetového videa.

Vedení České televize oficiálně představilo novou podobu své domovské internetové stránky na adrese ceskatelevize.cz. Koncept stránek klade důraz především na internetové video a propojení se zpravodajským kanálem ČT24. Jediná tuzemská veřejnoprávní televize na novinky začala upozorňovat v reklamních spotech a vydala i tiskové prohlášení.

ČT tak navazuje na postupné strategické změny, které v poslední době na internetu realizuje. Na konci minulého roku bylo například spuštěno dosti inovované iVysílání. Obrovský archiv mnoha pořadů České televize v PAL rozlišení přilákal na stránky nemalé množství uživatelů. Podle dostupných statistik v prosinci loňského roku navštívilo web více než 700 tisíc uživatelů. Diváci mohou živě naladit i zpravodajství ČT24.

tv_01.jpg tv_02.jpg
iVysílání disponuje obrovským a hodnotným archivem pořadů, určitou nevýhodou však je pro mnohé nevhodný formát pro streamování. PAL rozlišení je však velice příjemnou záležitostí. Nový web ČT odkazuje zejména právě na iVysílání, živý stream ČT24 a jiné informace

Tuzemské televize jsou podle mnohých mediálních odborníků považovány za zkostnatělé a neochotné přizpůsobit se současnému internetovému trendu. Ledy začala prolamovat až Nova a její vlastník CME, když provedl svojí největší investici v loňském roce a spustil bulvárně-zábavní portál TN.cz. Po četných výtkách, diskutabilním obsahu a z počátku slabé návštěvnosti se redakční materiál postupně začíná krystalizovat a na stránky Novy postupně zavítá značné množství návštěvníků. Jednoznačně k tomu dopomohl i nový web Nova.cz, který, podobně jako ČT, nabízí obsáhlý archiv autorských pořadů ve velmi dobrém rozlišení.

Z otloukánka nový lídr?

Nově se daří web dostat do povědomí běžných diváků a cílové skupině, která internet nepoužívá, případně pouze omezeně. Obsah webu se tak začal přizpůsobovat televiznímu zpravodajství a dochází k velice zajímavému propojení obsahů. Diváci jsou často odkazování na web, většinou na rozšířenou informaci s přidanou hodnotou. CME se tak zčásti přizpůsobuje většinovému trhu, jak u čistě komerčních médií bývá zvykem, zároveň se ale snaží přilákat své diváky do pro ně prozatím netypických vod. Můžeme zde tak vypozorovat zčásti globalizační techniku, kterou agresivně používají veliké obchodní značky, a zčásti geografické přizpůsobování se ve stylu Ruperta Murdocha.

Vedení Novy však prozatím není s weby spokojeno po inzerzní a tudíž výdělečné stránce. Není problém s prodejem samotné inzerce, ze které v mnoha podobách profitují více méně všechny zpravodajské portály, podle zástupců největší tuzemské komerční televize však jde o nepřiměřenou cenu internetové reklamy. Ceny reklamy v televizním vysílání jsou řádově mnohem vyšší, než na internetu, Nova si však přeje brzké srovnání cenových hladin. Pokud totiž inzerent zaplatí za reklamu v určitém pořadu, a pořad se následně druhý den objeví na webu, kde je reklama mnohem levnější, nemusí se mu to zdát výhodné. Srovnání cen samozřejmě znamená tlačit cenu reklamy na webu co nejblíže k televizní hranici.

Weby Novy se ke konci roku držely na zhruba patnáctém místě v České republice co se týče unikátních návštěvníků. Něco přes 1 milion a 200 tisíc uživatelů prozatím nestačilo na internetovou televizi Stream.cz, která se může pochlubit počtem uživatelů o 200 tisíc vyšším. Jen pro srovnání, česká internetová jednička Seznam.cz dosáhla hranice téměř 4 a půl milionu unikátních návštěvníků, druhý iDnes.cz se usadil na třech milionech. V celkovém součtu je však Nova na druhém místě za Seznamem, a to díky své akvizici s Jyxo.cz a Blog.cz.

tv_04.jpg
Nova zabodovala výborným archivem pořadů na Nova.cz. Mnozí uživatelé si však stále stěžují na velice chaotickou orientaci. Na druhou stranu je třeba ocenit technologii Flash pro streamování a velice dobrou kvalitu obrazu. Cílem CME, vlastníka Novy, je vybudovat české internetové impérium orientované samozřejmě na zisk

Zmiňovaný Stream je spojený i s další tuzemskou televizí -- Primou. Prima sice na svém webu iprima.cz nabízí omezený arhiv vlastní autorské práce, na Streamu však zveřejňuje své nejoblíbenější seriály. Výnosy z reklam si pak obě zúčastněné strany rozdělují. Pro Primu je prozatím tento způsob jednodušší. Stream má vybudovanou značku a solidní návštěvnost a tudíž i inzerenty. I když Primě značná část případných zisků uniká, vybudovat si pozici, jakou má právě Stream, by rozhodně nebylo lehké a televizi by to stálo hodně času a samozřejmě finančních prostředků. Současný model je tak zajímavou alternativou.

Video na internetu celosvětově expanduje, v České republice však tento trend není tak jednoznačný. Televize už začínají s touto prozatím alternativou počítat, ostatně pro CME je v České republice prioritou vytěžit z internetu co nejvíce, největší portály jsou však poněkud zdrženlivé. Novinky.cz patřící do balíku služeb Seznamu nabízejí některá videa ze Streamu, jehož majoritním vlastníkem je právě Seznam. Mafra pak na iDnes.cz spustila projekt iDnes.tv doplňující především každodenní zpravodajství. Nedávno však došlo k poměrnému omezení a i ke šťastnému kroku v podobě přechodu z Windows Media formátu na kompatibilnější Flash.

tv_03.jpg
Stream.cz od Seznamu je konkurencí pro ČT, Novu a svým způsobem i pro Primu. Ta sice disponuje svým vlastním archivem na iPrima.cz, hlavní taháky však umisťuje právě na Stream

Videopořady začal před časem zveřejňovat i jeden z největších tuzemských zpravodajských portálů, Živě.cz. Na největším technologickém webu u nás, který na přelomu roku navštívilo zhruba 600 tisíc unikátních uživatelů, je možné sledovat videorecenze zajímavých novinek, diskusní pořad Týden Živě a nově i krátké zprávy.

Diskuze (25) Další článek: GPU Monitor Gadget: grafika pod kontrolou

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,