Test šestnácti levných grafik: od HD 2400 XT po 8600 GTS

Levné grafiky se prodávají nejlépe. Jsou oblíbené pro nízkou spotřebu, tiché chlazení a uspokojivý herní výkon.

S novými stále náročnějšími hrami rostou také nároky na grafické karty. Která z grafických karet je ale pro vás nejlepší? K rozhodnutí vám jistě pomůže náš velký test, v němž se mezi sebou utkaly všechny herní a lepší kancelářské grafiky.

Rozhraní DirectX 10, Windows Vista, přehrávání HD videa a příchod nových her. To jsou nejčastější důvody výměny starší grafiky za kartu novou, výkonnější nebo s pokročilejšími grafickými technologiemi. Jaká grafika je ale pro vaše potřeby dostačující?

Kupujete-li nový počítač a neuvažujete-li o hraní her, spíš na něm plánujete pracovat, sledovat video či surfovat na internetu, je pro vás jasnou a nejlevnější volbou základní deska s integrovanou grafikou. Dnešní integrovaná jádra již s přehledem zvládají rozhraní Aero ve Windows Vista či hraní nenáročných starších her.

Proč koupit nejlevnější grafiku?

Nevýhodou integrovaného řešení ale může být omezený výběr základních desek, nedostatek videovýstupů, nemožnost připojení monitoru velké úhlopříčky či problémy s přehráváním HD videa.

Tyto starosti jednoduše vyřešíte koupí některé z levných grafických karet do dvou tisíc korun. Modelů je na trhu dostatek. V našem testu jsme se v tomto segmentu zaměřili pouze na nové a výkonnější typy, starší naleznete v loňském testu grafik. Doporučujeme vám vybírat pouze mezi pasivně chlazenými. Dívejte se také po těch, které mají dostatek výstupů (včetně HDTV). Hodláte-li provozovat dva LCD monitory, hodí se dva DVI-I výstupy; pro připojení velkých plazmových či LCD televizorů pro změnu přijde vhod, pokud je karta vybavená rozhraním HDMI. Posledním kritériem při výběru kancelářské grafiky může být podpora přehrávání HD videa. Z našich testů vychází, že nejlevnější grafikou, která HD video bez problémů zvládne, je Radeon HD 2400 XT, doporučujeme však spíš Radeon HD 2600 Pro.

L11.AsusRHD2600Pro_DSC09625.jpg

Na devatenáctku často stačí

Příležitostní a nenároční hráči počítačových her by si měli nejdříve rozmyslet, v jakém rozlišení budou své oblíbené hry hrát. Nejpoužívanější rozlišení je dnes díky zástupu majitelů 17" a 19" LCD 1 280 × 1 024 bodů, ale také roste popularita levných širokoúhlých LCD s rozlišením 1 680 × 1 050 bodů. Ke hraní her v těchto rozlišeních jsou minimální rozumnou volbou například grafické karty Radeon HD 2600 Pro s DDR3 paměťmi anebo ještě výkonnější GeForce 8600 GT. Tyto grafiky se dnes chlubí zajímavým poměrem cena/výkon a nízkou cenou. Obě jsou výkonnější než velmi oblíbená GeForce 7600 GT.

V případě, že jste náročnější a hrajete především nejnovější tituly, nebo máte monitor s vysokým rozlišením, je pochopitelně lépe zvolit jednu ze tří novinek, které se v posledních dnech dostávají na trh – jsou to grafické karty založené na Radeonech HD 3850, 3870 a GeForce 8800 GT, které nabízejí výkon karet, které se ještě dnes prodávají za částky kolem deseti tisíc a víc a přitom mají nižší spotřebu.

Je to jen pár dní, co ATI uvedlo na trh nové Radeony, a jen o málo déle, co je tu s námi GeForce 8800 GT. Ceny grafických karet, které v dnešním testu najdete, na to pozvolna reagují a zažíváme malé „cenotřesení“ – stále ještě dochází k jejich postupnému poklesu. Ceny jednotlivých karet se často liší jen o pár stovek, a tak i mírná sleva za pár dní může zahýbat poměrem výkon/cena – na tuto skutečnost je dobré pamatovat. Zejména ceny dražších grafických karet, které se v době, kdy tento test vyšel v časopisu Computer, prodávaly za částky převyšující pět tisíc korun, spadly až i o sedmnáct stovek, a slevy jsou často v řádech desítek procent.

DirectX 10 zatím příliš smysl nemá

Chcete-li si zahrát s vyššími detaily a zapnutým anti-aliasingem, je stále v kurzu Radeon X1950 Pro (případně ještě výhodnější GT), který se drží v horních pozicích na žebříčku cena/výkon.

 

L02.PCX1950Pro_DSC09515.jpg 

Pro ty, kdo touží po DirectX 10 hrách, doporučujeme minimálně grafickou kartu GeForce 8600 GTS, slabší si s novým rozhraním kvůli velké náročnosti her neporadí dobře. U starších her s patchem i u nových her se zatím ukazuje, že rozdíly mezi DX9 a DX10 3D scénou prakticky nestojí za řeč. Ty, které jsou patrné, navíc kvůli dynamičnosti hry vůbec nepostřehnete. Ani nejnovější Crysis není v tomto ohledu velkou výjimkou, většinu efektů, které hra pod DirectX 9 „oficiálně neumí“, je možné rozběhat i pod DirectX 9. Zkrátka – většina lidí vlastní kartu s podporou DirectX 9 a nižších, a ještě nějaký čas potrvá, než se vývojáři začnou soustředit na DirectX 10 a připravovat hry především pro majitele těchto karet.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,