Tele2: ADSL jsme ukončili, Telecom nehraje fér!

Na včerejším setkání s novináři oznámil generální ředitel českého zastoupení Tele2 hlavní důvod, proč tento operátor přestal nabízet ADSL – Telecom nehrál fér a zvýhodňoval některé ISP oproti jiným.

Proč Tele2 skončilo s ADSL

„Smlouva o poskytování ADSL s Českým Telecomem je nejasná, kvalita ADSL pro jednotlivé ISP je odlišná, ADSL v České republice je nefér a za těchto podmínek jej nechceme nabízet!“ uvedl na včerejším setkání s novináři Fredrik Ahlberg, generální ředitel Tele2 v České republice. Tele2 bylo s kvalitou ADSL nespokojeno. Docházelo k častým výpadkům a zákazníci si na tuto službu stěžovali, to se ale asi stávalo u všech ISP. Jako poněkud zvláštní však hodnotí pan Ahlberg to, že v okamžiku, kdy zákazníci jeho společnosti volali na infolinku, že ADSL nefunguje, tak u IOL, dceřiné společnosti Českého Telecomu, ADSL fungovalo bez problémů.

„Nemáme příliš konkrétních důkazů, že Český Telecom zvýhodňoval některé ISP oproti Tele2, máme ale jeden přímý důkaz, kterým je tento e-mail,“ zaznělo z úst pana Ahlberga ve chvíli, kdy předložil e-mail, ve kterém stálo, že dne 4. 9. 2003 od 1:00 do 3:00 nebude fungovat ADSL u všech ISP kromě IOL a Nextry. „Žádali jsme Český Telecom, aby nám vysvětlil, proč u IOL a Nextry bude ADSL fungovat a u nás a ostatních ISP ne, vysvětlení jsme se však nikdy nedočkali,“ okomentoval tuto skutečnost generální ředitel Tele2.

Tele2 se domnívá, že Český Telecom v oblasti ADSL nehraje se všemi ISP stejnou hru a že zvýhodňuje IOL, proto se obrátilo se stížností na ČTÚ, ale to v této věci není oprávněno jednat, neboť se nejedná o propojení sítí, nýbrž připojení jedné sítě k té druhé. Právě to byl klíčový bod únorových jednání mezi Českým Telecomem a alternativními operátory. Bariéru tenkrát prolomila právě Nextra, která se jako jedna z prvních chystala podepsat smlouvu tak, jak ji navrhoval Český Telecom, s odůvodněním, že už nechce nechat své zákazníky dále čekat. Ostatní alternativní operátoři a ISP pak mohli už jen nepodepsat a přijít tím o potenciální zákazníky s tím, že by na trhu bylo jen IOL a Nextra, a nebo podepsat a smířit se s tím, že ADSL nebude regulováno ČTÚ. Tele2 se ale nevzdává a v současné době se chce obrátit se svoji stížností na ÚOHS.

Stanovisko společnosti Nextra "Nextra nebyla tím, kdo by prolomil bariéru při jednání s Českým Telecomem o ADSL. Nebyla rozhodně mezi prvními, kteří oznámili že smlouvu podepíší a ani mezi prvními, kdo ji podepsali," uvedla Petra Zdeňková, tisková mluvčí společnosti.

Společnost Tele2 se tedy rozhodla poskytování ADSL dočasně ukončit. „Budeme monitorovat situaci v oblasti ADSL a pokud dojde ke zlepšení podmínek na trhu, ADSL znovu nabídneme. ADSL je v současnosti ale nefér a mi jej za těchto podmínek nechceme dále poskytovat. Svým zákazníkům jsme se omluvili a vrátili jim všechny peníze. Je nám to líto.“

Tele2 tedy z oblasti ADSL prozatím odchází, bojí se totiž především záporného slova z úst, které by mohlo negativně ovlivnit stále se rozrůstající aktivity Tele2 v oblasti hlasových služeb, velké naděje pak Tele2 vkládá do nového telekomunikačního zákona a do orgánů Evropské unie, které od května 2004 budou moci částečně do dění na našem telekomunikačním trhu zasahovat.

Vyjádření Českého Telecomu

Samozřejmě, že jsme kontaktovali Český Telecom, abychom se zeptali na jejich pohled na věc. Obvinění, že Český Telecom záměrně znevýhodňuje některé ISP je totiž poměrně závažné a znamenalo by vážné narušení konkurenčního prostředí u nás a zneužití monopolního postavení na trhu v oblasti ADSL, za které by mohl následovat postih od ÚOHS.

„Tvrzení o diskriminaci TELE2 je nesmysl. V případě popisovaném zástupci TELE2 naši pracovníci prováděli plánované technické práce, které byly rozděleny do několika etap. U různých ISP tak k přerušení provozu došlo v různém čase, v závislosti na fyzickém připojení jednotlivých providerů. Jednoduše řečeno, ve chvíli, kdy probíhaly práce ovlivňující např. ADSL od TELE2, byl provoz u některých jiných ISP zcela normální. V jiné etapě, kdy služby TELE2 fungovaly standardně, byl naopak na základě plánovaných prací výpadek u jiného ISP. Toto poměrně jednoduché vysvětlení jsme samozřejmě poskytli i TELE2. Dnešní vyjádření TELE2 proto působí spíše jako vytváření zástupného problému, než racionálně odůvodnitelná kritika,“ uvedl Vladan Crha, tiskový mluvčí Českého Telecomu.

Ostatní operátoři si na ADSL stěžují, diskriminovaní se ale necítí

Romana Tomasová, tisková mluvčí společnosti Contactel, se k celé záležitosti vyjádřila takto: „Zkušenosti s ADSL u Českého Telecomu dobré nemáme, jsou časté výpadky či zpomalení rychlosti a zákazníci si stěžují, nicméně si nemyslíme, že by nás Český Telecom nějak diskriminoval.“

Podobný názor má také společnost GTS, její tisková mluvčí, Barbora Komínková, říká: „Rozdílnou kvalitu služby ADSL poskytovanou alternativním operátorům a IOL jsme nezaznamenali. Přestože velkoobchodní služba ADSL zpočátku skutečně nebyla příliš spolehlivá, tak se nám zatím vždycky podařilo najít prostor pro společné hledání řešení.“

Od některých dalších operátorů (a zároveň ISP) jsme dostali kratší ústní vyjádření, která zněla stále stejně – nejsme spokojeni s kvalitou služby, ale necítíme se být diskriminováni.

Diskuze (30) Další článek: Digitální fotoaparáteček Jamese Bonda

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,