Technologie HAMR odstartuje s pevnými disky o kapacitě 4 TB

Technologie HAMR odstartuje s pevnými disky o kapacitě 4 TB

Pevné disky využívající magnetický zápis dat se chystají na přechod z technologie SMR (Shingled magnetic recording) na HAMR (Heat-assisted magnetic recording), která umožní nadále zvyšovat kapacitu.

Zástupce Seagatu v rozhovoru pro web Heise.de uvedl, že první pevný disk s technologií HAMR bude představen na konci příštího roku, přičemž bude mít kapacitu jen 4 TB. Disk bude navíc o trochu tlustší než současné modely, protože musí obsahovat integrované lasery v jednotlivých hlavičkách, což znamená větší vzdálenosti mezi plotnami. Lasery s vlnovou délkou 810 nm a výkonem 20 mW zahřívají místo zápisu na teplotu asi 450 stupňů celsia, pouze na extrémně krátkou dobu 20 ns.

Klepněte pro větší obrázek
Pricnip technologie HAMR (Zdroj: Seagate)

U první generace tak nebude kapacita moc zajímavá, stejně tak další vlastnosti. Hromadná výroba se ale očekává až v roce 2017. Kolem roku 2021 by se mělo přejít na technologii BPMR (Bit Patterned Magnetic Recording) a HDMR (Heated-Out Magnetic Recording). Dle odhadů by pevné disky měly mít v roce 2025 kapacitu 100 TB.

Klepněte pro větší obrázek
Plánovaný vývoj technologií pro magnetický zápis a čtení dat

Trochu smutné ale je, že to je vzhledem desetiletému vývoji poměrně málo i na pomalé pevné disky. Samsung už totiž představil 2,5palcové SSD s kapacitou 16 TB a Toshiba plánuje 128TB SSD s QLC čipy (čtyři bity na buňku) na rok 2018.. Díky křemíkovým čipům a stále menší výrobě lze očekávat rychlé snižování ceny za gigabajt a je tak otázkou, jestli disky do budoucna vůbec přežijí. Je ale jisté, že z běžných zařízení nejspíše zmizí a stanou se náhradou páskových záloh v datacenterech.

Diskuze (1) Další článek: Unikl seznam chystaných procesorových čipů řady Skylake-H

Témata článku: Technologie, Hardware, Technika, Pevné disky, Hamr, Plotna, Heise, Hromadná výroba, QLC, Heat, Magnetický zápis, Heis, TB, Magnetic


Určitě si přečtěte

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

Samořídicí auto jezdilo po silnicích už v roce 1993. Nemělo radar ani GPS

** Myslíte, že vývoj autonomních vozidel je záležitostí aktuálního století? ** Již před 25 lety Bosch předvedl první autonomní auto ** Historie však sahá ještě o něco hlouběji

Karel Kilián | 14

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 84

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 17


Aktuální číslo časopisu Computer

Odhalte skryté funkce Windows 10

Test levných Androidů do 4 000 Kč

Srovnání úsporných minipočítačů

Změřili jsme rychlost 10Gb/s ethernetu