Tak už vadí i AdSense. EU rozšiřuje obvinění ze zneužití monopolního postavení Googlu

Tak už vadí i AdSense. EU rozšiřuje obvinění ze zneužití monopolního postavení Googlu

Google už se s Evropskou komisí pře ohledně nabídky zboží ve vyhledávači. Když zde Google uplatňuje výhradně svou službu, dopouští se údajně zneužití monopolního postavení na trhu. Obvinění se dnes rozšířilo o námitky směřující k reklamnímu systému AdSense. Google se má dopouštět zneužití monopolního postavení tím, že omezuje výskyt konkurenčních reklam na webech třetích stran.

Reklamní systém Googlu zvaný AdSense si totiž na svůj web může dát prakticky kdokoli. Stačí vyčlenit prostor a Google ho zaplní kontextovými reklamami inzerentů ze systému AdWords. Provozovatel webu pak z této reklamy dostane provizi. Jenomže aby mohl provozovatel reklamy Googlu nasadit, musí splnit podmínky AdSense, a právě ty se Evropské komisi nelíbí.

V podmínkách bylo uvedeno například to, že tato reklama musí být na webu exkluzivní. To sice bylo časem zmírněno, ale jen na tu úroveň, že reklamy Googlu musí být na webu upřednostněny a konkurenční reklamu musel Google schválit. Připomínky k těmto podmínkám sahají až do roku 2006. Během deseti let se sice měnily a mírnily, ale vliv na omezování konkurenčních reklamních systémů v nich setrvává doteď. Přitom byl po tuto dobu podíl Googlu na trhu s kontextovou reklamou v průměru kolem 80 %, tvrdí Evropská komise.

„Google přinesl řadu inovativních produktů, které nám změnily život. To mu ale nedává právo odpírat ostatním společnostem možnost konkurovat a inovovat,“ řeka k tomu Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za politiku hospodářské soutěže, a upřesnila: „Dnes jsme znovu doložili, že Google na svých stránkách s výsledky obecného vyhledávání nepřiměřeně zvýhodňuje svou vlastní službu porovnávání obchodních nabídek. To znamená, že uživatelům se nezobrazují ty nejrelevantnější výsledky jejich hledání. Také jsme vyjádřili obavu, že Google narušuje hospodářskou soutěž, když omezuje možnosti svých konkurentů umísťovat na stránky třetích osob kontextovou reklamu, což brzdí inovace a limituje výběr pro spotřebitele.“

Zatím se ze strany Evropské komise jedná o vyřčení námitek. Google má nyní 10 týdnů na to, aby se k těmto námitkám vyjádřil. Poté se věc znovu prošetří a teprve poté se může vyvodit nějaké konkrétní obvinění či pokuta. Bude to tedy opět běh na dlouhou trať.

Doplněno:

Google k věci poskytl krátké vyjádření: "Věříme, že naše inovace a vylepšování produktů dávají evropským spotřebitelům větší možnost výběru a prospívají konkurenci. Nové námitky komise podrobně prostudujeme a v nejbližších týdnech na ně odpovíme."

Témata článku: Google, Byznys, Právo, Evropská unie, Obvinění, Evropa, Google AdWords, Monopolní postavení, Ostatní společnosti, Reklamní systém, Adwords, Řeka, Inovativní produkt, Monopol, Konkurenční Google, AdSense, Google AdSense, Evropská komise, Zneužití, Dlouhá trať

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu