To je normální, že nejvíc křičí a bagatelizují ti, co se dřív hodně hlasitě mýlili. Nemá cenu to řešit. Že se bublina pěkně nafukuje, je zřejmé už řadu let, indicie jsou na chlup stejné jako u první dot-com bubliny - přehnané ceny nákupů, lití peněz do nesmyslných začínajících firem (dnes se jim říká startupy), nesmyslný poměr "ceny společnosti" vůči reálné hodnotě jejích aktivit i hmotnému majetku atd. A příčina je zase stejná jako tehdy: velké množství volných peněz, velká ochota riskovat a přitom ztráta důvěry ke klasickým investicím - průmysl, energetika, telekomunikace, nemovitosti... U všech jsou v posledních letech šílené turbulence. Nemovitosti, zejména v USA, se dosud nevzpamatovaly z hypoteční bubliny, podobná krize cen nemovitostí je ale téměř všude po světě (a kde není, tak nemovitosti letí do nesmyslných výšek a padne to na hubu za pár let). Průmysl vytrvale utíká do zemí s levnou pracovní silou, nicméně Čína už není tak zajímavá jako před lety a nový tygr, který by válcoval ostatní, přitom není v dohledu, masivní investice se tedy nekonají. Energetika je všude po světě zmítaná politickou a pseudoekologickou hysterií, masivně se dotuje (a někde se zas dotace nepředvídatelně daní), chybí jistota návratnosti investice (v energetice to jsou až desítky let). V telekomunikacích pak klesají výnosy, jak se uživatelé přesouvají od drahých hovorů k datům a zavedení giganti jsou z toho pěkně na větvi (což cítíme i u nás - viz změny ve Vodafone, prodej poboček u Telefonicy atd.). Také technologické společnosti na tom nejsou úplně nejlépe - třeba genetika čelí tvrdým regulacím v Evropě, ale i v USA a Čína si svůj výzkum hlídá sama. Takže kam ty peníze cpát? Do médií? Stará média jdou do háje, nová nemají dosud nijak zázračné příjmy (proti klasickému tisku či TV). Někteří si hodně slibují od sociálních sítí, ve kterých vidí nová média, ale je to jen iluze - masa hloupých lidí nikdy nic kvalitního nevytvoří a není tedy co kupovat, klasická reklama a tedy i klasické příjmy tam nefungují... Takže logicky zbývá riskovat u nováčků, spoléhat na popularitu mas a točit peníze v těchto oblastech. Dost lidí na tom vydělá, stačí dobře prezentovaný nápad a dostatek drzosti, ale dlouhodobě udržitelné to není. Obávám se ale, že ta bublina nepraskne tak rychle. Ještě to budou zajímavé časy.