SUN vypouští osmijádrový procesor Niagara 2

Diskuze čtenářů k článku

Dochy  |  08. 08. 2007 16:39

OK, vypada to, ze tech systemu muze mit opravdu 64, vlaken je taky 64.

Ale zatim jsem nikde nevidel, ze by tu opravdu byl vztah mezi vlaknama a poctem virtualnich systemu (to nemusi znamenat ze ten vztah neni). Zatim mam pocit ze vlakna a systemy jsou na sobe nezavisle... Ten procesor obsahuje nejakou HW podporu pro virtualizaci, ktera zvlada prave max 64 nezavislych systemu - domnivam se, ze nekde ma HW tabulku o prave 64 polich a pocet vlaken v jadru s tim nema co do cineni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2007 17:29

Spíš bych viděl, že se HW přiděluje počet vláken tomu či onomu systému, podle potřeby. Jeden systém má všechny vlákna, dva systémy se o vlákna podělí dle zatížení a když jich bude 64 tak má právě každý systém jedeno vlákno… Tímto by odpadlo různé přepínání mezi OS … a značné ztrátové časy. Ale to jsme již v oblasti spekulací. Až se to někde objeví, rád o tom napíši.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dochy  |  09. 08. 2007 10:36

Domnivam se, ze takhle to pracovat nebude. Predpokladam, ze jednotlive virtualni systemy se budou planovat podobne jako klasicke ulohy pri multitasku. S planovanim vic uloh na jedno jadro muze byt dale problem s registry apod. Pokusel jsem se najit podrobnosti, ale na WWW jsem nasel jen reklamni brozurky Uvidime az (a jestli) bude dalsi info

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2007 17:29

Tych 8 vlakien to mas ako 2 vlakna v hyperhtreadovom inteli. OS to tiez vidi prakticky ako 2xCPU. Je to len o efektivnom vyuziti zdrojov procesora, kedy sa rata s latenciami napr. pri pristupe do pamate (pri na sebe zavislych vypoctoch a pod), tak sa automaticky hardwarovo zacne spracuvat ine vlakno. Operacny system to teda najskor vidi ako 64xCPU, pripadne to pri pridelovani uloch do "virtual CPU" vie mierne optimalizovat (ale v tomto pripade je to asi myslim si jedno, kedze zdielaju cache), kedze solaris urcite pozna topologiu takeho systemu. Z hladiska virtualizacie to je nasledne myslim si jedno, lebo aj tak tam nad tymi vsetkymi systemami bezi supervizor a ten uz vie o vsetkych CPU...

Co je podla mna dolezite je fakt, ze tam uz maju FPU per CORE a nie zdielanu ako v starsej niagare:)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Roman  |  08. 08. 2007 12:09

Zdá se, že to skutečně umí provozovat více OS současně, cituji: "Logical Domains (LDoms) for hardware virtualization with up to 64 OS instances". Více na http://www.sun.com/processors/UltraSPARC-T2/specs.xml

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2007 09:55

již:

20. 8. 2001, Více OS současně? Žádný problém pro XOSL

http://www.zive.cz/default.aspx?article=102393

VMWare

http://www.zive.cz/default.aspx?searchtext=vmware&sart=&ssec=4%2C3%2C5

SUN

http://www.sun.com/

En verze: http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fnews.mydrivers.com%2F1%2F88%2F88761.htm&langpair=zh%7Cen&hl=en&ie=UTF8

a mnoho dalšího

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jarmil.Prdel  |  08. 08. 2007 10:04

Zřejmě ti uniká drobný rozdíl mezi "být nainstalován současně" a "běžet současně". Totiž XOSL není nic jiného než jeden z mnoha boot managerů, ale výše byla řeč o virtualizaci a současném běhu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2007 12:38

na to byly další tři odkazy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
hmm  |  08. 08. 2007 07:07

"což znamená možnost současného běhu až 64 operačních systémů". Ale notaaak.... To bude asi preklep.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ex  |  08. 08. 2007 07:23

to te prekvapuje na zive?? dokud na tom nepobezi wondows tak o poradnych procesorech vedet nebudou ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomas Vesely  |  08. 08. 2007 08:02

Proč by to byl překlap? 8x8=64 A skutečne se na tom dá spustit 64 linuxu, solarisu, BSDcek, atd. Bez virtualizace pochopitelne. V praxi se to asi takto nevyuzije. Ale spise kazda uloha dostane sve vlakno, coz muze byt efektivnejsi, nez casovace v operacnich systemech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peto  |  08. 08. 2007 08:33

aby sa OS loadaol na vlakno..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dochy  |  08. 08. 2007 08:59

Nejsem na tyto veci odbornik, ale:

Pokud je architektura alepson trochu klasicka (a pokud se nemylim), tak samostatna uloha potrebuje svuj procesor. Pouze je mozne pro vhodne prelozenou (naprogramovanou) ulohu zpracovavat 8 instrukci najednou. => najednou muze bezet max. 8 ruznych samostatnych uloh.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  08. 08. 2007 12:33

Tak tak, také nejsem žádný odborník na serverové procesory, ale pamatuji si to shodně s Vámi. Čili skutečně současně pojede IMHO maximálně 8 systémů, pokud tedy na každém z nich necháme běžet jen jeden proces. Pravda, každý z těch procesů může mít ovšem až 8 v danou chvíli běžících vláken.

skoro bych si tipl, že těch 64 současně běžících systémů bude něco jako 20 běžících úloh na jednoprocesorové jednojádrové mašině. Všechny běží sice najednou, ale jen z hlediska uživatele, protože preemptivní multitaskový OS stíhá přehazovat procesor mezi jednotlivými úlohami dostatečně rychle na to, aby se uživateli zdálo, že všechny běží zároveň. Pravda, sice odhadem 100x pomaleji než při alokaci celého CPU pro zvolenou úlohu (nezapomeňte na režii při switchi kontextu!), ale uživateli je to stejně ve většině případů buřt a ocení právě ten současný běh. Jenže taková kouzla uměla už mj. Amiga před více než 20 lety...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2007 12:51

http://www.google.com/translate?u=http%3A%2F%2Fnews.mydrivers.com%2F1%2F88%2F88761.htm&langpair=zh%7Cen&hl=en&ie=UTF8

"T2 will have multiple versions, the core of which eight 64-threaded version of the high-end, but speed is not high. Only 1.4GHz. Sun said, T2 every one thread can run an operating system, it supports up to 64 concurrent systems."

http://www.sun.com/processors/UltraSPARC-T2/specs.xml

"Logical Domains (LDoms) for hardware virtualization with up to 64 OS instances"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2007 23:45

8 instrukcii naraz je nedosiahnutelne. Intel/AMD maju prakticky problem vyuzit schopnost spracovat 3..4 instrukcie naraz. Takych linearnych uloh je velmi malo, zvycajne su instrukcie na sebe zavisle a treba pockat na vykonanie predchadzajucej operacie. No a z toho tazia prave taketo cpu, kedy sa ten cas vyuzije na spracovanie ineho vlakna...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vašek  |  09. 08. 2007 10:07

Vy máte na mysli zřejmě zpracovávání instrukcí naráz v jednom vláknu v superskalární architektuře procesoru (http://en.wikipedia.org/wiki/Superscalar). Jestli ale v článku nebylo myšleno zpracovávání 8 instrukcí naráz z 8 různých vláken. Tam není taková vzájemná závislost instrukcí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 08. 2007 10:38

To mi je jasne, len autorovi reakcie na ktoru som reagoval to jasne asi nebolo:) Tam nie je ziadna zavislost instrukcii, skratka sa spracuva 8 nezavislych threadov v jednom core. Pochybujem ze niagara2 spracuva viac ako jednu instrukciu naraz v threade (cize nie je superskalarna)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor