Středoškoláci, prozraďte nám, co vás učí v předmětu Informatika [diskuze]

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 187

Názory k článku

14. 06. 2018 12:55

Zdravím, pro svoje podnikání bych potřeboval, nějaký spolehlivý a hlavně výkonný systém, který by byl dostupný online. Neporadí mi tady třeba nějaký studentík, který právě študuje informatiku? Docela mě zaujala společnost http://www.medor.cz a systém Medor ISTS. Prý obsahuje vybrané moduly, díky kterým umožní efektivní evidenci poruch, servisních zásahů a tak. Nějaké zkušenosti??

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 04. 2018 14:23

Na stavárně v Budějovicích (http://www.spsstavcb.cz/) pracujeme hlavně s autocadem a ještě pár dalšímy programy. Myslím, že se nás toho snaží naučit celkem dost, alespoň co se týče porovnání s kamarádama na průmce jsme na tom dobře.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 12. 2017 12:56

V prváku Word, konektory (PS2, ...), nějaké obecnosti o síti a autorské právo (+ ještě nějaké obecnosti z hardwaru a grafiky, Zoner Calisto, XnView), v druháku Excel. Na gymplu prostě učí obecnosti, ne řešení problémů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 11:54

tak 16 let zpátky jsme se na gymnáziu učili Pascal, Delphi, C++, HTML a CSS a samozřejmě ovládání kancelářského balíku Office (ať už od kohokoliv). Nebyl jsem v tom nejlepší, ale i tak si teď dokážu s pomocí internetu (stack overflow apod.) naskriptovat makra v Excelu, co mi pomáhají s prací. U mladších kolegů, kteří právě měli už jen to ovládání kancelářského balíku jsem teď něco jako mág.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
13. 01. 2017 10:59

Maturitní témata z informatiky a programování na našem gymnáziu:„1. Základní pojmy informatiky
2. Základní principy práce s počítačem
3. Základy programování
4. Příkazy pro řízení běhu programu
5. Datový typ pole
6. Datový typ char a řetězec
7. Funkce, rekurze
8. Datový typ struktura a binární soubor
9. Knihovny v C/C++
10. Textové soubory v C/C++
11. Dynamické proměnné
12. Dynamické datové struktury
13. Objektově orientované programování
14. Třídící a vyhledávací algoritmy
15. Numerické metody 1
16. Numerické metody 2
17. Windows
18. Textové editory
19. Tabulkové procesory
20. Operační systémy a programové vybavení
21. Internet a sítě
22. Tvorba www stránek
23. Tvorba dynamických internetových aplikací
24. Hromadné zpracování dat
25. Programovací prostředí Qt Creator
26. Tvorba aplikací v Qt CreatoruProjednáno v předmětové komisi informatiky dne 30. 3. 2016“

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
12. 01. 2017 10:11

Myslím si, že diskutovat o tom CO učit nemá smysl, dokud bude informatika, výpočetní technika nebo jak se ty předměty jmenujou, považovány za podřadné. Proto je učí kdokoliv, kdo umí zapnout počítač. A to se nemusíme bavit o tom, že vysoké školy jsou v přípravě budoucích učitelů škol, slušně řečeno, mimo realitu.
Obecně by mělo platit, že neodborné školy by měly učit to, co budou absolventi potřebovat v budoucím zaměstnání a to pořádně. Na takových školách nemá smyls učit historii počítačů (to nemá smysl asi nikde), programování nebo tvorbu webových stránek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 22:27

Nejhorší ze všeho je, že když pak po takto pečlivě proškolených Wordistech chcete na vejšce, aby sepsali zprávu z měření, tak vůbec netuší, jak mají formátovat text, že pomlčka není spojovník, že používat v textu deset druhů písma není dobrý nápad, že vzhled grafů má nějaká pravidla a obecně, že text musí dávat nějaký smysl...
... no a když jim ukazujete, že v excelu jdou ty vzorce mezi řádkama jednoduše rozkopírovat roztažením, tak na vás hledí jako na zjevení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 01. 2017 16:42

U nás na GĽŠ v Trenčíne:
1. ročník: Rastrová grafika (Skicár), Word - základy, Pascal, Excel - základy, funkcie, Pascal.
2. ročník: PowerPoint - základy, Pascal, Vektorová grafika (Zoner Calisto), HTML, Delphi.
3. ročník: voliteľný seminár Java alebo Pascal.
4. ročník: voliteľné pokračovanie v Jave alebo základy informatiky.
http://www.goo.gl/REZ88o... ______________________________________________________________________________1. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky
Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií . Poštový klient. Neinteraktívna a interaktívna komunikácia. Netiketa. Bezpečnosť na internete. Sociálne siete.
Princípy fungovania IKT - základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení.
Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov).
Počítačová sieť – výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).
Informácie okolo nás - grafická informácia - rastrová grafika, grafické formáty, aplikácie pre rastrovú grafiku
Textová informácia – jednoduchý formátovaný dokument, štýl, aplikácie na spracovanie textov, pokročilé formátovanie – hlavička, päta, štýly, automatický obsah
Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií.
Úvod do algoritmizácie - pojem algoritmus. Algoritmy z bežného života. Spôsoby zápisu algoritmov. Etapy riešenia problému – rozbor problému, algoritmus, program, ladenie.
Programovací jazyk – syntax, spustenie programu, logické chyby, chyby počas behu programu. Pojmy – príkazy (priradenie, vstup, výstup), riadiace štruktúry (podmienené príkazy, cykly), premenné, typy, množina operácií.
Princípy fungovania IKT- Základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení. Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia. Operačný systém – základné vlastnosti a funkcie (spravovanie zariadení, priečinkov a súborov). Počítačová sieť– výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).
2. ročník - všeobecné zameranie a cudzie jazyky
Informácie okolo nás - grafická informácia - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie.
Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – bunka, hárok, vzorec, funkcia, odkazy, grafy, triedenie, vyhľadávanie, filtrovanie.
Prenos informácií medzi aplikáciami.
Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.
Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.
Informatika. Údaj, informácia, znalosť, jednotky informácie, digitalizácia, kódovanie. Písmo – forma kódovania. Číselné sústavy, prevody. Komprimácia. Šifry. Reprezentácia údajov v počítači, čísla, znaky. Zber, spracovanie, prezentovanie informácie.
Databázy údajov, spracovanie informácií v databáze. Vytvorenie a návrh tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy, relácie.
Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.
Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.
Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.
Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).
E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.
1. ročník - zameranie informatika
Údaj, informácia, reprezentácia údajov v počítači.Základné pojmy informatiky, číselné sústavy. Základné jednotky informácie. Zobrazovanie a ukladanie informácií v počítači
Komunikácia prostredníctvom IKT - služby Internetu, získavanie a vyhľadávanie informácií, poštový klient, neinteraktívna a interaktívna komunikácia.
Princípy fungovania IKT - nastavenie a prostredie OS, súbor, adresár, disková jednotka, spustenie aplikácie. Typy súborov, vyhľadanie súborov na disku.
Informácie okolo nás - grafická informácia, rastrová grafika. Textový editor, práca s textom.
Úvod do algoritmizácie – pojem algoritmus. Zápis algoritmov, vlastnosti algoritmov, realizácia algoritmov, programovací jazyk. Programovací jazyk Pascal. Syntax a sémantika jazyka Pascal. Popis prostredia a ovládanie programu. Štruktúra programu, definícia konštánt, deklarácia premenných. Základné typy údajov a operácie s nimi. Príkazy vstupu, výstupu, priradenia. Podmienený príkaz. Cykly. Unit CRT. Jednorozmerné pole.
Tabuľkové procesory.
2. ročník - zameranie informatika
Informácie okolo nás - Grafická informácia - vektorová grafika, grafické formáty, aplikácie pre vektorovú grafiku, animácie. Číselná informácia, spracovanie a vyhodnocovanie, tabuľkový kalkulátor – pokročilé funkcie, ......
Prezentácia informácií – aplikácie na tvorbu prezentácií, snímka, spôsoby tvorby prezentácií. Prenos informácií medzi aplikáciami.
Zvuková informácia – formáty, aplikácie na nahrávanie, spracovanie, konverzie, prehrávanie.
Princípy fungovania IKT - základné pojmy – hardvér, softvér. Počítač – princíp práce počítača. Časti počítača von Neumannovského typu, ich klasifikácia. Vstupné, výstupné zariadenia. Typy vstupných a výstupných zariadení. Parametre zariadení.
Softvér – rozdelenie podľa oblastí použitia.
Počítačová sieť – výhody, architektúra, rozdelenie sietí podľa rozľahlosti (spôsoby pripojenia).
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - textové súbory, čítanie a zápis. Triedenie a vyhľadávanie. Procedúry a funkcie.
Grafické príkazy. Dvojrozmerné pole, matice - vlastnosti, operácie, využitie.
3. ročník - zameranie informatika
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - rekurzívne podprogramy, užívateľom definované typy, vlastné knižnice, typové súbory.
Úvod do programovania v Delphi/Lazarus
Prezentácia informácií na webovej stránke – aplikácie na tvorbu webových stránok – hypertext, odkazy.
Informačná spoločnosť - informatika (použitie, dôsledky a súvislosti) v rôznych oblastiach – administratíva, elektronická kancelária, vzdelávanie, šport, umenie, zábava, virtuálna realita, e-spoločnosť.
Softvérová firma – pojmy upgrade, registrácia softvéru, elektronická dokumentácia.
Riziká informačných technológií – malvér (pojmy, detekovanie, prevencia); kriminalita.
Etika a právo – autorské práva na softvér, licencia (freeware, shareware, demoverzia, multilicencia, Open source...).
E - learning, dištančné vzdelávanie, vzdelávania využitím IKT.
4. ročník - zameranie informatika
Postupy, riešenie problémov, algoritmické myslenie - približné a numerické metódy (riešenie rovníc a sústavy rovníc, výpočet plochy pod krivkou, nekonečné rady).
Programovanie v jaz.yku Delphi/Lazarus - grafické aplikácie, tvorba jednoduchej hry.
Databázové systémy - vytvorenie tabuľky, formuláre, dotazy, zostavy.
Voliteľný predmet informatika
3. ročník:
INFORMATIKA – 2 hodiny
Predmet je vhodný pre študentov, ktorí majú záujem rozšíriť si vedomosti z oblasti programovania. Je zameraný na získanie základných zručností z oblasti programovania v jazyku Pascal a Delphi.
Obsah predmetu:
Algoritmizácia a programovanie
Štruktúra programu v programovacom jazyku Pascal, príkazy vstupu, výstupu, priradenia, premenné, jednoduché údajové typy
Podmienený príkaz, príkaz case
Cykly
Polia
Štandardné funkcie a procedúry
Podprogramy (funkcie a procedúry bez parametrov a s parametrami)
Typ string a funkcie a procedúry pre prácu s typom string
Práca s textovými súbormi
Úvod do programovania v Delphi/Lazarus
PROGRAMOVANIE – JAVA – 2 hodiny týždenne
Obsah predmetu:
Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
Syntax jazyka, premenné
Podmienky
Cykly, polia, funkcie
Metódy
Triedy, objekty, konštruktory
Stringy, textové súbory
GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
Canvas, JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu, JTextField
Výnimky
4. ročník:
INFORMATIKA začiatočníci – 4 hodiny
Predmet je vhodný hlavne pre študentov, ktorí chcú maturovať z predmetu Informatika a v 3. ročníku nenavštevovali volteľný predmet Informatika. Predmet je zameraný na získanie základných zručností z oblasti programovania v jazyku Pascal a Delphi a rozšírenie znalostí z oblasti aplikačného softvéru.
Obsah predmetu:
Algoritmizácia a programovanie
Štruktúra programu v programovacom jazyku Pascal, príkazy vstupu, výstupu, priradenia, premenné, jednoduché údajové typy
Podmienený príkaz, príkaz case
Cykly
Polia
Štandardné funkcie a procedúry
Podprogramy (funkcie a procedúry bez parametrov a s parametrami)
Typ string a funkcie a procedúry pre prácu s typom string
Práca s textovými súbormi
Údajový typ záznam
Grafické príkazy a funkcie
Vyhľadávanie, triedenie
Úvod do programovania v Delphi
Aplikačný softvér
Textový editor
Tabuľkový kalkulátor
Tvorba www stránok
Databázový systém
Práca s grafickým editorom
Rozsah prebraného učiva zodpovedá požiadavkam maturitnej skúšky z informatiky.
INFORMATIKA pokročilí – 4 hodiny
Predmet je vhodný pre študentov, ktorí majú záujem maturovať z predmetu Informatika a v 3. ročníku navštevovali voliteľný predmet Informatika. Predmet je zameraný na rozšírenie zručností z oblasti programovania a rozšírenie znalostí z oblasti aplikačného softvéru.
Obsah predmetu:
Algoritmizácia a programovanie
Grafické príkazy – knižnica Graph
Viacrozmerné pole
Údajový typ záznam
Vyhľadávanie, triedenie
Rekurzia
Tvorba vlastných knižníc
Numerické algoritmy
Programovanie v Delphi - vytváranie jednoduchých aplikácií
Aplikačný softvér
Textový editor
Tabuľkový kalkulátor
Tvorba www stránok
Databázový systém
Práca s grafickým editorom
Rozsah prebraného učiva zodpovedá požiadavkam maturitnej skúšky z informatiky.PROGRAMOVANIE – JAVA – 2 hodiny týždenne (len pre študentov, ktorí si zvolili informatiku pre pokročilých)
Obsah predmetu:
Základné vlastnosti jazyka Java a možnosti použitia
Syntax jazyka, premenné
Podmienky
Cykly, polia, funkcie
Metódy
Triedy, objekty, konštruktory
Stringy, textové súbory
GUI - Podtriedy, dedenie objektov, polymorfizmus
Canvas, JLabel, JButton, JCheckBox, JMenu, JTextField
Výnimky
PROGRAMOVANIE – JAVA PRE POKROČILÝCH - pre zameranie informatika – 4 hodiny týždenne (nadväzuje na programovanie - Java z 3. ročníka)
Obsah predmetu:
Komponenty knižnice Swing a ich metódy
Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
Interface
Kontajnery
Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout.
Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
Vlastné projekty
Ukážky prác - projektov žiakov http://www.goo.gl/REZ88o...
PROGRAMOVANIE – JAVA PRE ZAČIATOČNÍKOV- pre zameranie informatika – 4 hodiny týždenne
Obsah predmetu:
Popis vývojového prostredia
Údajové typy, konštanty, premenné, metódy
Podmienený príkaz, cykly, polia.
Metódy
Triedy, objekty, konštruktor
Stringy, čítanie a zápis do súboru
Knižnica Swing, metódy
Tvorba jednoduchých projektov s využitím základných komponentov
Interface
Kontajnery
Rozmiestnenie komponentov, určenie relatívneho umiestnenia komponentu v okne, Layout
Kreslenie v okne, základné entity a ich kresba, grafický kontext Graphics, metódy na kreslenie
Tvorba vlastných grafických projektov
Vytvorenie GUI aplikácií

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 14:02

Už som síce rok zo strednej preč ale prvý rok na strednej sme na informatike nerobili nič, bola to voľná hodina. Raz nám zadala učiteľka nakresliť vianočnú pohľadnicu v painte a potom nám ukázala, že v Exceli sú aj nejaké funkcie. Potom sa zmenil učiteľ a s ním sme postupne tvorili web v HTML ale chudák ten učiteľ nepoznal nič lepšie ako základné tagy, takže sme sa dokopy nič nenaučili. To je asi tak všetko... Katastrofa...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 13:54

Na střední škole do byl Pascal, Word, Excell, Access, Rastrová a Vektorová grafika, movie maker a to je tak vše co si pamatuju.Naopak si nejvíc pamatuju ze základní školy. Musím ale podotknout, že jsem chodil do třídy s rozšířenou výukou informatiky.Učitel byl typický učitel informatiky.
Delší mastné vlasy, několikadenní strniště, geek triko a silné brýle.
Je pravda, že výuka byla skvělá, právě díky němu.Historie
Psaní všemi deseti
Basic
Vektorová grafika
Rastrová grafika
Vytváření návodu k něčemu
Linux
Word
Excel
PowerPoint
Základy k fotografováníNejlepší na tom bylo to, že ten učitel nešel přesně podle skript, ale aby nás něco naučil. Když jsme dělali PowerPoint, tak nestačilo tu prezentaci udělat. Bylo potřeba ji taky náležitě odprezentovat atd. Ukázal nám rozebrané různé periferie atd. To bylo ale cca před 10ti lety - CRT monitory, Windows 2000. Po síti jsme hráli Tetrinet, Soldat a Bulánky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 11:17

V prváku na jedné nejmenované vysoké škole:Předmět ZÁKLADY VÝPOČETNÍ TECHNIKY 1
1. Úvod do výpočetní techniky
a. Základní pojmy
b. Ergonomie a údržba počítače
c. Historie výpočetní techniky2. Teorie informace a informatika
a. Údaje, data, informace, znalosti
b. Měření množství informace
c. Číselné soustavy3. Vnitřní reprezentace dat
a. Řádová mřížka, celá a racionální čísla
b. Znaky, jednobajtové a vícebajtové znakové kódy
c. Barvy a barevné modely, rastrové a vektorové obrazy
d. Reprezentace zvukových dat, vzorkování signálu4. Přenos, kódování a zabezpečení dat
a. Přenosový řetězec, spojitý a diskrétní signál
b. Rovnoměrné a nerovnoměrné kódování, hledání optimálního kódu
c. Zabezpečení dat proti technické nedokonalosti přenosu
d. Zabezpečení dat proti neoprávněným osobám
e. Počítačová kriminalita5. Principy uložení dat v souborech
a. Textový a binární datový formát
b. Souborové formáty, asociace a konverze
c. Komprimace a archivace dat
d. Souborové systémy6. Úvod do operačních systémů
a. Principy operačních systémů, funkce a způsoby komunikace s uživatelem
b. Unix/Linux (práce se souborovým systémem, správa procesů a uživatelů, textové a grafické uživatelské rozhraní)
c. Windows (práce se souborovým systémem, správa procesů, textové a grafické uživatelské rozhraní)
d. OS X a operační systémy pro mobilní zařízeníPředmět ZÁKLADY VÝPOČETNÍ TECHNIKY 21. Technické prostředky počítačů
a. Vývojové etapy VT a jejich charakteristické prvky.
b. Logické obvody.
c. Komponenty osobního počítače: procesory, paměti, sběrnice, vstupně-výstupní zařízení.2. Úvod do počítačových sítí
a. Síťové topologie, síťové standardy.
b. Model ISO/OSI, architektura TCP/IP, nejpoužívanější síťové protokoly.
c. Adresace v síti Internet.3. Příprava a obhajoba písemné práce
a. Smysl a struktura práce.
b. Formulace problému.
c. Metodika řešení.
d. Obhajoba práce.Pak další předměty už jsou vyloženě zaměřeny na danou problematiku (Počítačové sítě, Programovací jazyk C++, Programovací jazyk Java, Počítačová grafika, Teoretická informatika, Vyčíslitelnost a složitost, Expertní systémy a další podobné předměty). Uvedl jsem jen základy výpočetní techniky, protože jsou hned v prvním ročníku jako základní předmět a většina z toho se učí i na některých středních školách.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 10:23

Většina gymnazistů skončí v kancelářích, případně bude dál studovat. Většina z nich bude tedy potřebovat umět vytvořit texty v textovém procesoru, nějaké tabuky a prezentace. Mezi nimi bude značná část lidí, kteří nemají na IT buňky a k IT technice vztah (ale mají třeba jiná nadání). Takoví lidé nebudou potřebovat umět programovat nebo navrhovat logické obvody či stavět sítě, ti budou rádi, když zapnou počítač a odešlou e-mail. Věřte, že když máte v kanceláři zaměstnance, který neumí napsat text (správné formátování, náležitosti, znát a ovládat možnosti editorů), je to průšvih. Naučit se správně psát a editovat dokumenty nějakou dobu trvá. A kde by se to tito lidé měli naučit? V jakém předmětu? Ideální je, rozdělit třídu na část, která bude ráda, když se naučí základy a ovládat kancelářské aplikace a na tu část, která má na IT buňky (nebo dovednosti ze ZŠ) a můžete se s ní pouštět do programování atd. Co ale moc nechápu je trvání na (m)učení psaní všemi deseti na některých školách...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 01. 2017 10:00

No, nedávno to není (něco přes 10 let), ale maturitní otázky – TCP / IP, programování C / C++, Pascal, Delphi… Jediné co tam tak nějak nepatřičně strašilo byl Access.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 09:44

Zkusím nabídnout pohled z dalšího stupně pro ty, kteří se tady ofrňují nad wordem, excelem a powerpointem.Několik semestrů jsem učil úvod do informatiky (i pro informatické obory) na jedné pražšké VŠ. Tedy přímy kontakt se středoškoláky - první / druhý semestr. Dotace 1 cviko týdně (cca 18 hodin za semestr):Cíle předmětu byly všehovšudy 3:
- připravit studenty na to, aby uměli napsat semestrálku / bakalářku, tak aby word processor nepoužili jenom jako psací stroj (odkazy, reference, obsahy, rozdílné číslování v dokumentu, styly)- připravit studenty na to, aby uměli excel použít nad rámec kalkulačky (funkce, vnořené funkce, filtry, kontingenční tabulky)- připravit studenty na to, aby uměli udělat zajímavou prezentaci a odprezentovat jí.Z cca 60 studentů / semestr, na cviko nemusela chodit (ve smyslu, že to znali) tak desítka. Dejte si milí studenti pozor, že word není magická zkratka ctrl+b/i/u a word není =A1+A2 a zkuste v hodinách poslouchat. Bude se vám to hodit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 01. 2017 09:24

Na většině škol je to přesně jako na tom obrázku - MS office, HW, browser...
protože:
1) často žák umí s PC víc než IT učitel (mám pocit, že učitelé se řadí do té nejhorší skupiny BFU)
2) učitelé IT mají kabinet polepený MS office certifikáty a nic jiného neučí
3) musí splnit nějaké osnovy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 09:16

Tak ten tweet nechápu. Obor: VEŘEJNOSPRÁVNÍ ČINNOST.99% jejich využití PC bude základní práce s OS, emaily, internet a Microsoft Office. Na co by jim byla maturita z programování, hardware atd. Nebo já nevím co ten borec čekal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 01. 2017 08:36

SPŠ Chomutov - obor Výpočetní technika (obor od 3. ročníku)
Samozřejmě mnoho teorie, historie Výpočetní techniky, jak se co používá a funguje, až po to jak přesně funguje procesor.
Programování a praxe:
první 2 ročníky společné: AutoCad, Pascal, HTML
Od 3. ročníku: Výpočetní technika: Delphi, C++, Assembler, PHP, SQL, a určitě tam bylo ještě něco dalšího, pamatuji si na programování pro procesor RISC (přímo instrukce pro procesor)Dá se říci, že průmyslové školy na tom budou docela dobře. Na gymplech pouze Office. Teorie (hlavně o bezpečnosti) podle mě nedostatečná. Základy by ale měli děti dostat již na základní škole. Přece jenom mobil a počítač mají děti mnohem dříve.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
11. 01. 2017 08:15

Když jsem byl na střední v roce 2009 - 2013, tak nás na EDUCE v Novém Jičíně na oboru Informační technologie učili... WORD, EXCEL, POWERPOINT a ACCESS, dále hardware (prakticky v dílnách), operační systémy (xp, w7, w8, ws2003, ws2008, debian), programování v C#, C++ a VB, poté i HTML, CSS a okrajově PHP, v grafice jsme pracovali s Corel a vytvářeli povětšinou grafické manuály, ale měli jsme i práci ve Flashi... od jednoduché animace až po programování v action scriptu 2.0 a 3.0. Učili nás i sítě od jednoduchého principu různých typů sítě až po firewall, rozkládání paketů a výpočet podsítí.Celkově to vše bylo zaměřeno na praktické vyučování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
11. 01. 2017 07:38

Nejsem středoškolák, ale co se učí na "informatice", to je dost tristní. Většinou se jedná o znalosti MS Office, což s informatikou má dost málo společného, to je stejné jako tvrdit, že každá sekretářka ovládající MS Office je informatička. Ne, je to bída, žáci třeba nevědí nic o tom, co je router, jak se nastavuje WiFi, natož aby třeba věděli, co je třeba Active Directory, ale učí je rozdíly mezi patkovým a bezpatkovým písmem. Děs a běs. Na některých gymnáziích je to trochu lepší, tam je učí kromě MS Office i trochu databáze v MS Access a programování ve Visual Studio, ale to zase není informatika. Lepší by bylo rozdělit tzv. informatiku na tři předměty : Informatika (správa OS, servery, sítě, hardware ..), Programování a Kancelářský software. No a pro vybrané žáky možná ještě další předmět, Počítačová grafika.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
11. 01. 2017 07:15

Absolutně nechápu co je na tom seznamu špatného. Vše co se učí si nerozhoduje učitel nebo škola jak se nám to snaží novináři pod rouškou zjednodušení podat, ale škola musí dodržet rámcové vzdělávací programy (RVP) vydané MŠMT a až když do svých školních vzdělávacích programů (ŠVP) umístí 100% obsahu RVP (méně ani nesmí) tak si může přidávat vlastní invence. Ale to co se napíše do ŠVP tak se pak musí na 100% odučit, což kontroluje školní inspekce. Všechna RVP a ŠPV jsou veřejnými dokumenty, takže rodiče, studenti, veřejnost může jejich naplňování kontrolovat. Kdysi za platnosti starých dobrých osnov mohl učitel změnit 30% osnov ale nyní nesmí šlápnout ve výuce ani o milimetr vedle.
A to co je v tom seznamu odpovídá RVP SŠ oborů. Takže pokud chce někdo nějakou změnu, tak se musí obrátit na MŠMT a ne vytvářet rádoby bombastické články jak špatný je obsah předmětu výpočetní technika na středních školách.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
phv
11. 01. 2017 07:05

T602 na PC XT
PMD-85.2- assembler 8080, Basic
POTAS - assembler Z80A, BasicFortran na nějakém ADT.Bohužel nic lepšího v roce 19865-1989 na Slovači na mé střední nebylo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
11. 01. 2017 00:06


Vzhledem k tomu že moje generace(dnešní prváci) nemá žádný zájem o řemesla a tak dále, myslím tím Učiliště. Úroveň odborných středních škol se musela snížit. Takže na střední školy s maturitou v dnešní době chodí děti co mají i více jak pět trojek na vysvědčení. No a jestli jde o obor IT... Já osobně jsem na SPS(obor IT) a podle toho co říkal náš učitel na Aplikační software by měl žák co přišel na střední školu věci na tom screenu umět už po zš(nemyslím tím vše). Ale IT se na zš v podstatě neučí I když by mělo.
Požadavky mi přijdou pro tento obor přiměřené vzhledem k počtu hodin. Maturují v podstatě z toho co my stihneme v prváku za jeden rok, protože obor je na IT zaměřený. Myslím že na Obchodní akademii tyto zkušenosti s pc stačí na praktické využití. Člověk co odmaturuje z tohoto předmětu vlastně pracuje v kanceláři. Nevidím důvod proč by měl umět něco víc, k čemu by jim bylo cpát do hlavy informace např. o RAM, ROM, EPROM atd..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PD
10. 01. 2017 23:49

Naše SPŠZ polovina 90-let (pro porovnání). Předmět informatika. Učil to fyzikář, kterej toho věděl míň než mi.
1) MS DOS
2) T602
3) Norton Commander
4) Windows 3.11
5) HW
a pak ve zvláštních předmětech specializovaný programy jako Microstation (něco jako Autocad) atd.Jinak ještě před pár lety jsem dělal dálkově VŠ a když to všechno srovnám, tak neni nad placený školení u specializovaných firem. Vždycky to má hlavu a patu, je to zaměřený na praktický využití a kdykoliv se můžu zeptat na cokoliv. Nikdo mi tam neřekne, že tohle mám už dávno vědět nebo že teď bereme něco jinýho.edit: Podle mě hodně záleží na zaměření školy. Běžnýmu smrtelníkovi stačí offis a základy PC. Ostatním sítě, programování nebo web/grafika. Přece jenom, střední školy už maj určitou specializaci a je nesmysl budoucím účetním cpát programování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 23:43

To na té fotce mi přijde docela dobrý - hlavně kancelářské aplikace a trochu něco navíc. Nevím, proč je to označeno za "zoufalé". Asi taky budou rozdíly mezi různě zaměřenými školami - konzervatoristům asi stačí fakt jen ten office, průmkaři tam asi můžou mít něco víc specializovanějšího.
My jsme před 20 lety jeli T602, MAT a Calc602 a tuším i M602.... no a nakonec jsem skončil jako vystudovaný programátor

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 23:35

MS Office by mel byt zaklad, ale podle toho, co kolem sebe vidim, neni to tak. Typografie, ci uprava textu ve Wordu, analyza dat v Excelu, ci prezentace v PowerPointu. Rada lidi si mysli, jak je to snadne a jak to umi, bohuzel opak je pravdou.A mimochodem, nemyslim si, ze programovani nutne musi patrit do obecneho stredoskolskeho vzdelani. Osobne sice par jazyku umim, ale nemyslim si, ze je to moje klicova dovednost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 23:00

A teď si vemte, že k maturitě přijde neučitel, někdo z praxe, koukne na témata uvedená v tom tweetu a začne se ptát :
1) Nakreslete a popište Von Neumannovo schéma a jeho rozdíl oproti Harvardské koncepci
2)Vysvětlete a popište postup nastavení trustu v rámci dvou Active Directory domén
3) Vyjmenujte 3 staticky typové a 3 dynamicky typované jazyky. Uveďte výhody a nevýhody obou druhů.
4) Vysvětlete jednotlivé algoritmy Scheduleru. Objasněte pojem "TRAP".
5) Uveďte některé WAN protokoly. Popište model ISO/OSI
6 - 14 vyřadíme
15) Popište rozdíly mezi SQL a NoSQL databázemi. Uveďte rozdíly mezi klasickými relačními a grafovými databázemi.
16) Programové API, Interop a integrování MSExcel do softwaru třetích stran.
17) Teorie UI, prezentační vrstvy, šablonovací systémy. Naznačte roli zobrazovacích vrstev v architekturách MVP, MVC a MVVM
18) Základní pojmy UX
19) Huffmanovo kódování, struktura formátu JPG, Liang-Barsky algoritmus.
20) Proces tvorby obsahu, DTP.
Není to jen o tématech :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 22:54

U nas je to to samy :D uz od zakladky berem Word -> Excel -> Power Point. A tak to pravidelne jede s kazdym rokem :) Ale jednou jsme se dockali i pokrocilejsi magie... Malovani a Movie Maker! :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 22:36

Pane autore článku kdy jste přistál? Pokud dobře vidím, tak na fotce je obor Veřejnosprávní činnost. To, co píšete, pokud by se mělo učit pořádně, tak naplní celkovou kapacitu výuky na 100% a žádné jiné obory než Informatika by se tak vlastně nedaly studovat Uvědomte si, že Informatika je na většině škol VEDLEJŠÍ předmět - něco jako tělocvik, kde se taky nikdo nediví proč se neučí biatlon nebo proč se ve středoškolské fyzice nevyučuje M-teorie, případně proč biologie neobsahuje výuku syntézy DNA.Ono je jedno krásné české přísloví: "Devatero řemesel, desátá bída."
Existuje jeho anglická verze: "Jack of all trades, master of none."Ovšem v USA chápou jeho význam a taky se tím řídí. I Baťa byl překvapen, když přišel do USA a žádal o místo s tím, že v obuvnictví umí "všechno", že ho odevšud vykopli... Až pak přišel na to, že už v té době tam byla výroba na té úrovní, že "všechno" nebyl schopen pojmout nikdo, takže kdo tvrdil, že umí "všechno", tak to znamenalo, že neumí nic. Soustředil se tedy na naučení jedné věci a práci měl hned.Tohle se v ČR nenosí. U oboru Veřejnosprávní činnost myslím, že BOHATĚ postačí nějaké základy fungování PC + MS Office na celou dobu studia.
Stejně jsem ještě nepotkal nikoho, kdo by opravdu uměl využívat celé Office na 100%.Od budoucích úředníků vážně stačí jenom Office, aby si dokázali najít něco na netu, poslat e-mail, vypnout a zapnout počítač a to stačí. Nezapomínejte, že VŽDY je něco na úkor něčeho jiného. Pokud do nich budete valit ještě šifrování, znamená to pak třeba méně psychologie v komunikaci s lidmi atd.Do ad absurdum to třeba dotáhla středoškolská LITERATURA - kde se učí česká, světová, různé směry, stovky autorů a je to dotažené tak do extrému, že výuka literatury vypadá jako biflování telefonního seznamu - jenom údaje a občas naučený odstaveček.
Ovšem KDO ze studentů opravdu plně CHÁPE a nedej bože i přijal za vlastní myšlenky někoho ze světových velikánů?! NIKDO a pokud přece jen, pak jen díky dalšímu samostudiu, ale ne díky školní výuce literatury...Mimochodem dnes nic jako "informatika" neexistuje - je to stejná blbost jako kdyby někdo studoval obor "knižní obsah", kde by bylo předmětem vše, co obsahují knihy. Prostě KRAVINA - musíte si vybrat jednu věc a tu studovat. Pokud studujete "Informatiku", kde je VŠE - přes kancelářské balíky, zmíněné šifrování, skriptování, programování, SW, operační systémy, sítě atd. a máte na to 84 vyučovacích (což je 63 normálních) hodin ročně, tak z toho víte KULOVÝ!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 22:23

microsoft and pardubice forever.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 22:23

4. Ročník - Osmiletý gympl
Momentálně bereme databáze, jinak jsme i docela drtili C++.
Vzhledem k blížící se maturitě jsme rychle projeli vektorovou a rastrovou grafiku, sítě, nějaký ty tabulky...
Jinak v průběhu let toho byla spousta.
HTML, Hardware, historie ICT atd..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 22:23

Ono je strašně pěkné se bavit o tomhle, ale zkuste se nato podívat ze strany učitele. Nás měl na programování borec s 20 lety praxe v Javě, ale i když se snažil něco naučit, tak když to 15 lidí z 20 nezajímá a jedou CSko a podobně, tak to je pak jasné, že nikdo nic neumí a chyba učitele to není. Kdo se něco naučit chtěl ten měl možnost. A na VŠ podobná zkušenost, plno lidí jelo jenom na to jak to dát co nejjednodušším způsobem, takže kde to šlo tak opsat z mobilu, naučit se jenom testy z minulých a podobně. Takže plán může být sebelepší, ale se špatným materiálem toho moc neuděláte.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 21:18

SŠ na technickém lyceu před dvěma lety-maturování z vlastního programu či projektu v cadu.
Prvák MS Office, další tři roky CADy, webovky (HTML, CSS, javascript), programování v Céčku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 21:11

Maturoval jsem letos (EDIT: teda loni, jen mi v tu chvíli nedošlo, že už je 2017) a naše maturita z informatiky byla z jedné části maturitní práce (možnosti byly eshop a nějaká hra, tak jsem dělal jednoduchý eshop) a z druhé pak nějakých 20 otázek. Už si nepamatuju přesně, co za otázky tam bylo, ale byla tam nějaká stavba počítače, vstupní a výstupní zařízení atd., nějaký otázky na Word, Excel a PP a zbytek byly jednoduché otázky na programování (cca tolik, kolik se na vejšce, na které jsem, probralo za nějaké dva týdny)Co se týče toho, jak to vypadalo při normálním studiu, tak celkem tragédie. Na počátku byly samé Wordy, Excely atp., pak byla možnost vzít si seminář "tvorba webových stránek". To vše s učiteli, kteří zamrzli s trochou štěstí tak před 10 lety. Až ve čtvrťáku se objevila možnost vzít si poměrně rozumný seminář z C, z kterého pak vycházela nějaká ta polovina maturitních otázek. No, z célého ročníku (4 třídy, Nad Štolou je celkem velké gymnázium) jsme z informatiky maturovali dva.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 21:09

Já si pamatuju dokonalé vysvětlení toho, co to je kurzor. To pan učitel namaloval na tabuli čárku, a prohlásil: "Svítí!". Načež ji zase smazal, a prohlásil: "Nesvítí!". Pamatuju si to dodnes, a je to velmi prospěšné :) Ale byl rok 1989, mě bylo sedm, a začínali jsme na Consulech s Basicem, jó, to byly časy... kefír s loupákem k svačině, sundat aktovku a pak hurá na pískoviště. Základka Židlochovice, 1. a 2. třída

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 20:27

Byli jsme první ročník státních maturit. Z informatiky jsem na gymplu snad ani maturovat nemohl, pokud si vzpomínám. Zřejmě jsem byl jediný, kdo o to měl zájem. Z výuky si pamatuji na Word, Excel, Access, PowerPoint, Corel, Photofiltre, základy HTML a algoritmů v TurboPascalu a C++. K tomu trochu teorie, jak to v té PC bedně vlastně funguje.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 20:24

U nás informatika Zkoncila jsme jednoduchym pythonem předtim byly základy wordu ,gimpu, excelu... Uciel se v pocitacich vyzna velmi dobře jen informatika (Na 8 letem gymplu konci jaksi v sekundě a...) je nás ve třídě několik technicky grmotných co se "učí" navzájem ale zbytek...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 20:13

Nojo, u nás (gymnázium, Praha) stejně jako na fotce. A ještě k tomu to bereme každý rok znovu a stejně...
Až poslední rok je v plánu nějaké to programováníTakhle by to opravdu vypadat nemělo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 19:51

Ačkoli mi chybí do střední ještě rok a pul (jsem v tercii na gymplu), tak sem něco přispěju :D když vemu první stupeň, tak krom mailu, zakladu wordu a malovani v Malování, tak teda nic moc. V primě to byly nějaké webovky a word, excel a power point, v sekundě jsme office probíraly do zakladu a k tomu nějaka internetová bezpečnost. Ted v tercii spíše bereme dějiny techniky, tedy foto, mobily, operační systémy atd. Takže prakticky polovina toho, co je na přiloženém tweetu. Ve volném čase se věnuju takové jednodušší grafiky a práci s videem :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 19:37

Na naší SPŠE v Úžlabině se učíme mnoho zajímavých věcí. Bereme HW, SW a progrmaování v jazyce C++. Za první pololetí už umím program a+b a také a-b. Jsem s touto školou nadmíru spokojen.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 19:31

Ze SPŠ, otázky jsou rozděleny do dvou bloků:
A) Operační systémy, sítě a bezpečnosti IS
1. Charakteristické vlastnosti OS LINUX (vývoj, struktura, základní vlastnosti). Shell – popis prostředí, základní příkazy, řetězení, přesměrování výstupu, expanze a substituce.
2. Souborový systém FSHS podle POSIX, důležité standardní adresáře LNX. Pojmy metadata, INODE a linky HARD a SYMB. Metadata souboru/adresáře - vlastník, skupina, ostatní. Zjištění a změny přístupových práv. Časová razítka.
3. Fyzická vrstva - typy přenosových médií. Metalická média – druhy kabelů dle provedení a kvality. Optická a bezdrátová média – členění a parametry. Infrastruktura – datové rozvaděče.
4. WiFi – vývoj a standardy. Bezlicenční pásma – ISM, UNII, rozdělení pásem. Komunikace a zabezpečení.
5. Ethernet, vývoj, realizace služeb – značení a standardy přenosových médií, kódování, MAC adresa a typy rámců.
6. Ethernet, vývoj, realizace služeb – metody sdílení přenosového média, mezirámcová mezera, kolize a kolizní slot, automatické obnovení provozu po kolizi (jam, backoff).
7. Přepínače – hlavní parametry ( mac-add table, propustnost, režim práce, asymetrie apod.). Pojmy – mikrosegmentace, přepínaný a FD ethernet, bezkolizní ethernet. Switching VLAN, STP, CDP, Etherchannel, PoE.
8. Logické adresy - IPv4. Popis a dělení. Třídy, maska a prefix. Vyhrazené adresy.
9. Způsoby řešení nedostatku IPv4 adres. Podsítě, směry (CIDR), privátní adresy (NAT, PAT a proxy). Provozní autority internetu a jejich role.
10. Protokol IPv4, struktura hlavičky IP paketu, významné položky pro směrování v Internetu (TTL, fragmentace - flags, MTU). Směrování přímé a nepřímé. Protokol ARP. Rodina IP protokolů - ICMP a IGMP jejich role.
11. Směrování - směrovače, směrovací tabulky a jejich důležité položky. Směrovací protokoly – vector distance a link state. Autonomní oblasti a systémy ( IGP, EGP).
12. Protokoly transportní vrstvy (RAW, TCP a UDP) použití v aplikacích. Významné položky – porty, handshake, časové okénko (potvrzování), SQN a ACKN. Socketové API – socket spojení a jeho role.
13. DNS – vývoj, význam, pojmy – plně kvalifikované doménové jméno, TLD, správce TLD, DB DNS, typy serverů, resolver.
14. Jaké jsou základní bezpečnostní principy v rámci řešení bezpečnosti IS. Co je bezpečnostní slabina (zranitelnost), hrozba a riziko. Co je cílem rizikové analýzy a jaké jsou způsoby provedení.
15. Popište základní bezpečnostní strategie. Z čeho vychází bezpečnostní politika a jaké jsou její charakteristické rysy. Co řeší bezpečnostní standardy a jaké jsou další fáze realizace ISMS.
16. Jaká jsou kritéria hodnocení bezpečnosti IS. Jaké jsou zákonem upravené oblasti týkající se bezpečnosti, elektronického podpisu, ochrany dat a osobních údajů.
17. Jaké jsou typy malware a v čem se liší z hlediska jejich funkce. Uveďte příklady různých typů virů podle jejich činnosti.
18. Jaké jsou bezpečnostní funkce AVO, uveďte nástroje AVO a jaké jsou hlavní rysy AVO druhé generace v síťovém prostředí.
19. Kryptografické modely – srovnání, výhody a nevýhody. Klasifikace kryptografických systémů.
20. Symetrická kryptografie – algoritmy, komerční šifrovače a jejich zapojení (ECB, CBC, OFB a CFB).
21. Asymetrická kryptografie – algoritmy a na čem jsou založeny, z čeho se skládají klíče RSA a ElGamal. Výměna klíčů Diffie-Hellman. Haš – použití, prosté a klíčované hašovací funkce, HMAC.
22. Elektronický podpis – princip EP založeného na asymetrické kryptografii. PKI a části infrastruktury, CVK podstatné položky a rozdělení dle způsobu použití.
23. Typy útoků dle jednotlivých vrstev. Prostředky zabezpečení počítačové sítě L2 vrstvy. Architektura EAPOL a bezpečnost WiFi.
24. Prostředky zabezpečení počítačové sítě dle vrstev – L3 až L5 (IPsec, SSL a SSH ...)
25. Typy VPN dle způsobu realizace. Vlastnosti FW. Způsoby zabezpečení privátních sítí – DMZ. Způsoby autentizace, důkazy a metody.B) Programování
1) Třídy v Javě (položky, metody, konstruktory, předávání parametrů, návrat hodnot z metod).
2) Třídy v Javě (klíčové slovo this, řízení přístupu ke složkám třídy, inicializace položek, složky instance a statické složky).
3) Vytváření dokumentace pro Javu (dokumentační komentáře, jejich obsah, význam nejdůležitějších značek, generování dokumentace, zobrazení dokumentace).
4) Řídící příkazy Javy (if, for, while, do while, switch, break confinue). Příklady použití.
5) Třída Number (v Javě) a její podtřídy (obalové třídy, důvody pro jejich používání, automatické zabalení a vybalení).
6. Ladění aplikací v Javě (body přerušení, podmíněné body přerušení, provádění aplikace po jednotlivých řádcích, sledování hodnot proměnných, spuštění ladícího prostředku).
7) Balíčky v Javě. Vytváření balíčků, pojmenovávání balíčků, používání složek balíčku, správa souborů .java a .class.
8. Práce se znaky a řetězci v Javě. Třídu Character a String, manipulace se znaky v řetězci, porovnávání řetězců a části řetězců, třída StringBuilder.
9) Třída Math a formátování výstupu v Javě. Nejdůležitější metody třídy Math (trigonometrické funkce, logaritmické funkce, zaokrouhlování, odmocnina). Možnosti formátování výstupu, příklady použití.
10. Rozhraní v Javě. Definování rozhraní, implementování rozhraní, použití rozhraní jako typu, přepisování rozhraní.
11. Kolekce v Javě. Rozhraní kolekcí, Collection, Set, List, implementace kolekcí, algoritmy kolekcí. Příklady použití.
12. Vnořené třídy v Javě. Statické vnořené třídy, vnitřní třídy, lokální a anonymní vnitřní třídy. Příklady použití.
13. Dědičnost v Javě. Překrývání a skrývání metod, klíčové slovo super, třída Object, polymorfismus.
14. Datové proudy v Javě. Bytové proudy, znakové proudy, proudy s vyrovnávací pamětí, skenování a formátování, datové proudy, objektové proudy.
15) Výjimky v Javě. Zachycení a obsloužení výjimky, specifikace výjimek šířených metodou, příklady použití, vytváření tříd výjimek.
16) Document Object Model (DOM). Vlastnosti a metody objektu Document (write, getElementByName, getElementById), Window (open, alert, confirm, prompt).
17) Základy programování v JavaScriptu. Proměnné (jednoduché datové typy, pole), operátory, podmíněné příkazy (if, switch), cykly (for, do while, while).
18) Objekty Math, String a Date v JavaScriptu. Metody objektů Math (floor, ceil, round), String (length, charAt, toLowerCase, toUpperCase, indexOf, lastIndexOf, substr, substring), Date (získání a nastavení jednotlivých částí datumu a času).
19) Události JavaScriptu. Druhy událostí (onclick, ondblclick, onmouseover, onmouseout, onchange, onload, onfocus, atd.), způsob jejich obsluhy, příklady použití.
20) Uživatelské funkce v JavaScriptu. Deklarace vlastních funkcí, lokální a globální proměnné, předávání hodnot pomocí parametrů, návratová hodnota.
21) Proměnné, pole, podmíněné příkazy a cykly v PHP. Proměnné (jednoduché datové typy, pole), operátory, podmíněné příkazy (if, switch) cykly (for, do while, while).
22) Zpracování dat formuláře v PHP. Formulář, metody odeslání dat, atributy formulářových prvků důležité pro odeslání dat, zpracování dat.
23) Uložení dat do databáze v PHP. Připojení k databázi, znaková sada, kontrola dat, uložení dat.
24) Výpis dat z databáze pomocí PHP. Relační databáze, výběr dat, řazení dat.
25) Editace dat v PHP. Připojení k databázi, editace dat.S nějakým Wordem a Excelem by jste se mohli jít leda tak klouzat. Tady je vidět rozdíl mezi školou, kde je informatika stěžejní předmět a tím, kde se dělá jen tak mimochodem bokem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 19:14

Přjde mi, že se tam učí tolik, co jsou na SŠ stavu pojmout.
Z hlediska fóra mě překvapuje Pascal, což je obsolutně přežitý jazyk, který se navíc ani nikdy pořádně neujal. Z Pascalu si navíc člověk odnese zlozvyky, které v programování nebyly snad ani v době vzniku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 19:08

SŠ Čichnova Brnohttp://cichnovabrno.cz/... Podívejte se na stránky sš škol a můžete i posoudit jak se zde vyučuje IT Příklad moje sš , vynikající vybavení , parádně vyškolení učitelé , ale zájem studentů je skoro nulový , hodně soutěží , neochota vedení školy cokoliv měnit

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 19:05

Já jsem ze školy už nějaký ten pátek, ale word a excel je vhodné vyučovat i dnes. Ať už člověk bude v životě dělat cokoli (myšleno cokoli v oblasti IT, protože někde u lopaty je vám to fakt nanic) tak s wordem nebo excelem určitě přijde do kontaktu a bude v tom muset něco udělat. Pak je opravdu výborné když s tím umí alespoň nějak pracovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 18:59

Smrtelníci se na Kyjovském Gymplu učili základy Office, Gimp atd. V semináři jsme dělali dva roky zejména C#. Takže myslím ok :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 18:35

SPŠOA Bruntál
Párkrát jsme otevřeli word nebo excel a v něm grafy, toť vše. Probrali s námi k čemu slouží myš a klávesnice a základní komponenty v počítači... slibovali nám práci v grafických programech a nakonec to ani nedodrželi, protože jsme měli v rozpise moc práce s excelem a dopňování tabulek.
Popis 4 let na Průmyslové škole, která má nejmodernější vybavení a dokonce "virtuální" místnost, kde jsme byli jedinkrát a to když ji otevřeli.
teď dělám IT na Báňské a všechny základy co jsem potřeboval vědět jsem věděl dříve než jsem vůbec na střední šel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 18:17

SPŠ na Praze 1.
Prvák: IT = office, grafika (rastr+vektor); HW = PC komponenty
Druhák: MIC = základy assembleru; PROG = c# (do teď máme výpis do konzole, matematické operace, if, swithc, nyní jsme někde u array, sám nevím); HW = komponenty + periferie
Doufám, že takto to nepůjde do třeťáku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 18:17

Jsem v prváku a zatím jsme se učili čislové soustavy (2,8,16), kompletní hardware s příslušenstvými, psali jsme seminárku ve WORDu se vším, co snad jde ve WORdu udělat. Příští pololetí máme v osnovách instalaci Linuxu, práci s terminálem, Inkscape a GIMP. To podle mě není zas tak špatné na první rok technické střední školy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 18:16

elektrotechnická škola s nedostatkem studentů ve velmi odlehlé oblastiVždy máme dvouhodinovky ale učitel v učebně zapíše absenci a do patnácti minut odejde a už se neukáže. Vždy řekne "tak si něco dělejte". Tak jednou za čtvrtletí tam vydrží celé dvě hodiny a něco "vysvětlí". Asi 80 % lidí ve čtvrťáku netuší co jsou to funkce nebo makra v excelu! Učitel to má těžce na háku.jinak osnova je:
– formátování a hlavně barvičky ve wordu
– triviální funkce v excelu; např. suma
– malování v programu malování (!)
– primitivní dělání webu; kde máme tlačítka nejprve udělat v malování a potom použít na výtvor v IrfanViewu funkci 3D button (!) s přístupem učitele každý bod zabral rok

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 18:15

Chodil jsem na střední v letech 2007 - 2011, na technickou školu a půlka třídy věděla o kompech víc než učitel. Dost často jsem s nim měl ňáký konflikty kvůli tomu jaký kraviny nás učil. Jinak dělali jsme většinou jenom s excelem a pak taky ňáký ty AutoCady a podobně, celkově o těch počítačích nic. Rozebranej komp určitě ten učitel v životě neviděl.
Nejlepší bylo když na nás řval jaktože ještě neděláme a já se mu snažil vysvětlit že na Celeronu 900MHz se 128MB RAM, kde se navíc účet načítá vzdáleně ze serveru, je prostě nemožný během 5 minut začít něco dělat. To byl takovej ******* Sám si nosil svuj notebook a na nás měl kecy že jsme to ještě ani nezapli.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 18:13

Nejdřív jsem se také smál, pak jsem si přečetl obor ještě jednou a jaksi v těch maturitních otázkách nevidím problém... Příspěvek od bl4ckout je možná od studenta z oboru informační technologie, nikoliv z veřejnosprávní činnosti. Zde se pc zapínají a vypínají, otevírají se dokumenty a posílají maily. Kdo vyhledá rok starý dokument podle textu v něm, ne podle názvu souboru je již ajťák...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 18:13

Osmilete gymnazium, maturovala jsem minuly rok. V tercii, tedy osme tride, nas ucil sedesatilety typek (a tady se opravdu jine slovo, nez typek, nehodi) a nenaucil nas vcelku nic, akorat jsme probrali word, excel (to byla napln kazdeho ucitele IT, ktery me kdy ucil, a stejne ty uzitecne pokrocile funkce doted neumim, ale myslim si, ze to je spis chyba programu samotnyho, ze ty nejvetsi vychytavky "schovava"), trenovali psani vsema deseti a mivali velice casto tzv. "hodinu zabavy dle vlastniho vyberu". Druha skupina mela pritom ucitelku, ktera s nima delala psani vsema desiti vkuse tri roky. Nasledujici dva roky u nas jsme dostali ucitele mladsiho, ucili jsme se zaklady html (uz v te dobe 10 let za erou slavy), casto si pousteli ruzny videa (co jsou pakety, co delat, kdyz hori a my jsme v pocitacove ucebne, kdo vymyslel internet), zaobirali se i hardwarovou vybavou pocitace, obcas nekdo udelal na neco prezentaci a zabrousili jsme do oblasti napr. digitalnich fotografii a fotoaparatu. Opet si z te ery nic uzitecnyho nepamatuju. Mozna jsme delali zajimave veci, ale nezajimavym zpusobem.
A beztak byli vsichni protivni, ze vubec musi neco delat a nemuzou byt na Facebooku.Po rocni pauze v sexte (druhak stredni skoly) dostali paradniho, krasnyho a mladyho ucitele, ktery nas kazdych 14 dni ucil IT v anglictine. Konecne neco uzitecnyho. Vetsina lidi samozrejme remcala, protoze to bylo 90 minut absolutni soustredenosti, neustaly domaci ukoly (na ktere bylo ale 10 dni, posilaly se online) a nektere ukoly pusobily debilne nebo primitivne, ale na tom se prave clovek nejvic nauci. Na tom, ze se ztrapni, ale ztrapni se i vsichni okolo. A nebo ze dela neco zbytecne jednoduchyho. Ucitel nam i za primitivni holou vetu rikal "well done" se sirokym americkym usmevem a neustale rikal, jak jsme nejlepsi trida, kterou kdy ucil. V zadnym pripade. Ale bylo to prijemny. Naucili jsme se pouzivat mj. Britannicu, British National Corpus, ruzne online editory, pouzivat Word tak, aby vypadalo pekne, kdyz nekomu neco posilame, a pak extremne dulezitou vec, coz bylo prezentovani zpameti s prezentaci, ktera opravdu nejak vypadala a mela smysl. Bohuzel takhle to bylo jen 2x do mesice. Zbyle ctvrtky jsme meli zase ony klasicke nudne hodiny IT, kdy jsme museli umet vytvorit blog na estrankach (navrhla jsem napr., ze napisu vlastni web, nebo poslu nejaky jiz muj hotovy projekt, nebo aspon pouziju nejakou platformu, na kterou jsem naucena, napr. blogspot, blog.cz, ale nebylo mi to povoleno), porad jsme jen zmensovali fotky v online editorech (jejich vyber byl vzdycky uplne mimo, zadani: zmensete techto 20 fotek \ a my to museli delat po jednom), a potom Microsoft Word po 1001. Na jinych ucitelich mi vyhovovalo, ze kdyz jsem se zeptala, jestli muzu danou vec delat v Photoshopu, nebo jestli se nemuzu venovat samostudiu, protoze danou vec uz zvladam, ale tady to neslo.Kazdopadne jako nejvetsi pruser stale shledavam to, ze ani tyhle opravdu primitivni ukony spousta z mych spoluzaku nezvladalo a delavala jsem jim ty ukoly ve volnym case sama. Ale tu chybu vidim spis v ucitelich...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 18:02

Na jedné nejmenované IT škole, kde je hromada odborných předmětů je povinné ICT něco mezi tragédií a výsměchem s tématy v podstatě podobné to co je oskenované v článku. Na starost tento předmět dostali mimo jiné učitelé tělocviku, kteří měli málo svých hodin, tak aby se nemuselo propouštět, dobírají ICT. A ano koneckonců je to celkem zábavné, když se tělocvikáři snaží vysvětlit funkci KDYŽ.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 18:01

Jsem na gymplu. První dva roky jsme se věnovali Wordu, trochu Excelu a jako bonus jsme se vrhli i na profesionální program Zoner Callisto. Zkrátka samé užitečné věci, které každý student použije v jejich zaměstnání. Bohužel poté přišli další roky s informatikou. Pustili jsme se znovu od začátku do zcela nových témat. Půl roku jsme se učili správně naformátovat a odeslat email. Pak jsme začali formátovat ve Wordu (má to někdy konce? Pracuji stejně jen na macOS a Word, tedy stejně nepoužívám). Jako vrchol všeho co jsme dělali, tak jsme se dostali k HTML. V dnešní době je asi opravdu důležité znát HTML. Jako závěrečnou práci jsme o sobě měli udělat internetovou stránku ve špičkovém WYSIWYG editoru. Tento editor je, ačkoliv to může někoho překvapit, od Microsoftu a jedná se of Expression web. V tomto editoru se nedá dělat nic. Neumí formátovat kód, dělá všechno natvrdo. Protože se pohybuji v oblasti informatiky a IT (jsem na celkem vysoké úrovni v programování a o počátače se zajímam již velice dlouhou dobu), celý web jsem nakonec musel psát v jiném programu ručně, protože jinak web fungoval jen na jednom konkrétním počítači. Chápu, že před několika lety mohlo být dobré, pokud byl člověk schopný udělat si vlastní statickou webovou stránku, ale dnes, kdy se hodně hraje o dynamičnost a čistotu designu, případně i o responsibility, je znalost HTML z gymplu naprosto k ničemu. Pokud si chce někdo neznalý počítačů založit internetovou stránku, tak se určitě v první chvíli nezačně učit HTML. Samostatnou kapitolou je potom dobrovolný seminář z programování, na který se mohou přihlásit studenti s touhou maturovat s informatiky a programoání. Jako programovací jazyk se zde učí Java a klade se vysoký důraz na objektový návrh. Ovšem jak lze kládst důraz na objektový návrh, pokud stdenti neznaí základní komponenty jazyka? Podle všech není možné se studenty dělat základní úlohy (výpis textu, textová grafika, algoritmické úlohy), protože by to studenty nudilo. Důležité je udělat co nejvíce grafických aplikací způsobem copy-paste, tak aby to vůbec někdo dokončil. Výsledkem je totální neznalost programoání a nějhorší je vzniklá nechuť k programování. Tím, že si studenti nedokáží udělat žádný program sami a nedokáží nic sami vyřešit je to pro ně velice odrazující. Ještě nejsem v maturitním ročníku, ale již minulý rok jsem pomáhal několika maturantům s jejich výstupní prací z programování a informatiky (tedy spíše jsem ji udělal než pomáhal). Samotná maturita byla složena z jedné tázky na Word a následné prezentace práce. Ačkoliv jedinec neměl skoro ani tušení, jak jeho program funguje, přečetl komentáře, spustil aplikaci, otevřelo se hezké grafické okénko a všichni byli spokojeni. Jiný student celý kód ukradl z internetu, ovšem pro maturitu to bylo tak jako tak v pořádku (a to i přes to že si pletl rozdíl mezi slovy dědičnost a funkce). Úroveň informatiky, případně programování, na středních školách je dle mého názoru naprosto nedostačující dnešním požadavkům. Již dávno se nedělají weby v Expression Webu z dob minulých nebo se nepoužívá jen Word. Lidé co projdou středoškolským vzděláním podle osnov například podle učebnic Pavla Roubala (http://www.albatrosmedia.cz/informatika-a-vypocetni-t... ... je student schopen napsat text ve Wordu, vložit slušivý Word Art a následně třeba i krásně naformátovat tabulku v Excelu.Závěrem lze jen říci, že jsem popravdě znechucen úrovní českého středoškolského vzdělání v oblasti informatiky (o programování již nelze ani mluvit).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 17:45

Minuly rok som maturoval a ked sa pozriem na predmet Informatika spatne, je to v celku vysmech. V prvom rocniku nas ucili, ako zapnut pocitac, ako si vytvorit mailovu adresu a pracovat s mailom (co je kopia, skryta kopia atp.). Potom sme si cmarali v Skicari, neskor nam dovolili aj Word a Power Point Samozrejme, ze to nikoho nebavilo, tak sme zacali s kamosmi hravat CS 1.6 cez LAN-ku V druhom rocniku sme zacali s Pascalom, ale aj ja, ako uplny programovaci antitalent som to zvladal na jednotky. Programovali sme fakt kratko, len asi mesiac a potom sme prestali. Neskor sme preberali pocitacove siete (co je LAN, WAN atd., protokoly ako HTTP, FTP...) to ma celkom bavilo. V tretom sme si kreslili vlastne GIF animacie snimok po snimku. Samozrejme sme radsej hoidny travili pri CS-ku a hrani cez LAN. V stvrtom rocniku informatika nebola.A ked sa mam vyjadrit k samotnym pocitacom v ucebni:
Vacsina bola este AMD K7 (Semprony, Athlony), vacsina s 512MB RAM, niektore 1GB. Zopar pocitacov boli vymenenych za "nove" - Asus EeeBox s srackoidnym Atomom a 1GB RAM, samozrejme vsade Windows XP, Service pack 2. Niektore pocitace mali LCD monitory, prevladali vsak CRT, ktore boli nastavene na otrasnych 60Hz, to som si vzdy hned menil na 75, aby ma po hodine nebolela hlava Preto ked bola nuda na hodine, tak sme hrali radsej CS, pretoze ten nesekal (narozdiel od Youtube, Facebooku a podobnych sluzieb v prehliadaci).
Ale zase co bolo slusne, bola rychlost internetu. V skole je akademicka optika Sanet, rychlosti kludne okolo 100Mb/s (namerane na mojom notebooku, na skolskych PC by som tolko nenameral, najma kvoli 10Mb/s PCI LAN kartam )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 17:40

Co bych za to dal. My to máme o dost těžší.
SPŠE PardubicePaměť a její adresace
Reálný režim, segmenty, offset
Chráněný režim, deskriptory, segmenty
Globální a lokální tabulky deskriptorů
Stránkování, TLB
Paměťové modely nepoužívající adresaci (FIFO, LIFO)
2 Polovodičové paměti
Paměťová buňka SRAM, DRAM
Typické vývody, chipselect
Spojení více pamětí za účelem zvýšení celkové kapacity nebo šířky slova
Paměťové moduly DIP, SIMM, DIMM, DDR, DDR2, DDR3
Paměti nezávislé na napájení - ROM, PROM, EPROM, EEPROM, Sériová EEPROM
FLASH (SLC, MLC)
3 RISC a CISC, pipelining
Charakteristické rysy koncepce RISC a CISC
Výhody RISC návrhu
architektura moderních mikroprocesorů
typické fáze pipeliningu
hazardy, forwarding, load-use-delay, problém podmíněného skoku
Výpočetní výkon počítače, oscilátor, hodinový signál, důvody nutnosti synchronizace
Růst taktovací frekvence, příklady mikroprocesorů, zastavení růstu frekvence
4 Paralelizace
Statická a dynamická paralelizace
VLIW
Superskalární procesor, IPC
Hyperthreading
SIMD, MMX, SSE, pakované datové typy, výpočty se saturací
Amdahlův zákon
Problematika paralelního programování (vlákna, deadlock)
Možnosti zvyšování výkonu mikroprocesorů, multicore
5 První mikroprocesory řady x86 (8086, 80286, 80386, 80486)
Základní pojmy mikroprocesorové techniky (registr, strojový kód, bit, bajt, data, šířka
dat, architektura počítače)
Hardware 1
Základní vlastnosti prvních mikroprocesorů řady x86, registry, režimy, přerušení a jeho
obsluha, DMA
6 Moderní mikroprocesory řady x86 (Pentium až Intel Core Skylake)
Základní vlastnosti (frekvence, výkon, možnosti, vnitřní struktura, cache) a historické
souvislosti
Multicore procesory
Fáze Tick-Tock
Vysvětlení souvisejících pojmů (BTB, Inkluzivní a exkluzivní cache, PCU, spekulativní
provádění, NetBurst, Intel Core, FPU, TurboBoost, Systém Agent, Media Engine)
IA-32 , x86-64
7 Cache paměť
Důvod zavedení vyrovnávací paměti
Plně asociativní paměť
Přímo mapovaná cache
Vícecestná cache paměť
8 Sběrnice a základní deska
Základní vlastnosti a parametry sběrnic
Problematika sériové a paralelní komunikace, synchronizace, kódování, rušení
Vývoj sběrnic (PC-Bus, ISA, E-ISA, VL-Bus, MCA, PCI, AGP, PCI-X, PCI-E)
Základní deska, severní můstek, jižní můstek
FSB, SDRAM, RAS, CAS, DDR paměti
9 Připojování periferních zařízení
Sériová linka, Paralelní port, PS/2
USB, USB 2.0, USB 3.0
Firewire
e-SATA
VGA port, DVI, HDMI
10 Pevný disk a jeho fyzická a logická struktura
Princip magnetického záznamu dat, RLL kód
Základní parametry pevných disků
Fyzická struktura disku
CHS, LBA, ZBR
Souborové systémy FAT, NTFS
Defragmentace
MBR, oddíly
11 Rozhraní pro připojování pevných disků, RAID, SSD
ST-506, IDE, S-ATA
S.M.A.R.T
Disková pole RAID
SSD
12 Tiskárna
Základní parametry tiskáren
Používané barevné modely
Hardware 2
Dithering
Technologie tisku, princip fungování tiskáren
3D tiskárna
13 LCD displeje
Parametry LCD displejů (rozlišení, jas, kontrast, dynamický kontrast, pozorovací úhly,
barevná hloubka, odezva)
Typy podsvícení
Technologie TN, x-VA, IPS (srovnání vlastností)
Dithering
14 Displeje (CRT, Plasma, OLED, dotykové displeje)
Barevný model RGB a barevná hloubka, Gamma křivka
CRT s prokládáním a bez prokládání, deinterlacing
Plazma
OLED
e-ink
dotekové displeje
metody 3D zobrazení
15 Snímače obrazu
CCD, CMOS snímač (princip, vlastnosti, použití)
Obrazové vady
Digitální fotoaparát
Scanner
Čárový kód
16 Mobilní zařízení
Mikroprocesory Atom
Mikroprocesory ARM
Systém on chip, Embedded system
Tablety
Notebooky a netbooky
Smartphone
GPS
17 Chráněný režim
Význam
Multitasking
Úrovně oprávnění, IOPL
Brána pro předání řízení
TSS, TR, IDT
18 Grafické adaptéry
Vývoj grafických adapterů
2D akcelerace, 3D akcelerátor, základní pojmy
19 Optický záznam dat
Princip optického čtení dat, kódování
CD, CD-R, CD-RW
Hardware 3
Otáčky a rychlost čtení
DVD, DVD+R, DVD-R, DVD+RW
BluRay
20 Napájení počítače
Napájecí zdroje
Akumulátory
Záložní zdroje energie (UPS)
21 Základní pojmy počítačových sítí
topologie
taxonomie sítí
Internet (vývoj a autority)
příklady zařízení pracujících na jednotlivých vrstvách
modely ISO/OSI a TCP/IP
standardy používané v počítačových sítích
22 Fyzická vrstva
veličiny (přenosová rychlost, zpoždění, rychlost šíření signálu, zisk/útlum)
metalická přenosová média a jejich vlastnosti (koaxiální kabel, UTP, konektory)
kategorie kroucené dvoulinky a jejich použití
optická vlákna a jejich vlastnosti (typy, parametry, konektory)
kódování, modulace
media konvertory
PoE (využití, aktivní/pasivní, dodávaný výkon, vyjednávání napájení)
23 Optická vlákna
typy optických vláken a jejich vlastnosti (průměr, útlum, dosah)
používané vlnové délky
stavba optického vlákna
způsoby spojování opt. vláken, typy konektorů
optické transcievery (používané rychlosti, rozhraní, konektory)
CWDM, DWDM (použití, princip)
24 Linková vrstva
typická struktura rámce
chybovost, efektivita přenosu
adresování (MAC)
typy vysílání (unicast, broadcast, multicast)
přístupové metody - principy kolizních a bezkolizních metod (TDMA, CSMA/CA,
CSMA/CD)
Ethernet (základní typy, rychlost)
25 Aktivní prvky fyzické a linkové vrstvy
popis a jejich funkce (opakovač, most, switch, hub)
kolizní doména, broadcast doména, mikrosegmentace, plně duplexní provoz
management přepínačů
VLAN (access, trunk)
paměti CAM/TCAM
ACL
Hardware 4
26 Síťová vrstva a směrování
služby a základní pojmy
nehomogenní prostředí, internetworking
paket
logická adresa
síťové protokoly
přímé/nepřímé směrování, metrika
dynamické směrování (RIPv2, RIPng, OSPFv2, OSPFv3)
princip zapouzdření a pojem užitečný náklad
protokol ARP/NDP, DHCP/DHCPv6, RA (Router Advertisement)
router, L3 switch
27 IP adresa a způsoby řešení nedostatku IP adres.
složení, syntaxe zápisu (IPv4, IPv6), rozdělení do tříd
rozdíly mezi IPv4 a IPv6
způsoby získání adresy (DHCP, RA)
základní údaje nutné pro směrování, maska a její použití
řešení nedostatku IPv4 adres (CIDR, subnetting, privátní adresy, NAT, proxy)
IP datagram (hlavička, TTL…) , fragmentace
28 Transportní vrstva
porty, jejich účel, rozsah
protokoly TCP, UDP a jejich použití
nejznámější porty a jejich služby (21, 22, 23, 25, 53, 80, 110, 443, 465, 495, 993, 995)
TCP (segmentace, okénkové potvrzovací schéma)
ICMP, ICMPv6
multicast (IGMP, IGMPv6)
29 Bezdrátové sítě
bezdrátové spoje a její vlastnosti (Wi-Fi, P2P spoje na >10 GHz, optická pojítka)
vlastnosti Wi-Fi (frekvence, kategorie, rychlost, režimy provozu, zabezpečení)
řízení přístupu k médiu u Wi-Fi, problém skrytého uzlu
legislativní omezení provozu Wi-Fi (povolený výkon, frekvenční pásma)
P2P spoje (vlastnosti, používané frekvence, rychlosti)
P2P optické spoje (vlastnosti, rychlosti)
antény (zisk, polarizace, typy)
30 DNS a zabezpečení
systém DNS (úplné doménové jméno, princip, autority)
cachující, rekurzivní a autoritativní DNS resolver (činnost, příklady programů)
základní typy záznamů (A, AAAA, MX, PTR)
DNSSEC (přínos, princip)
princip firewallu (stavový, bezstavový) a jeho využití
rozdíl mezi NAT a firewall z hlediska zabezpečení

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (14)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 17:32

Střední škola jde shrnout jednou větou - Pascal, Word, Excel. Co ale chtít po učitelech na úrovni minulého tisíciletí. Jestli se jeden ze sta vzdělává ve svém oboru tak je to zázrak.Mnohem větší průšvih vidím na vysoké škole. Vysokou školu beru jako největší chybu ve svém životě, ztracených 5 let života a jednu velkou buzeraci. Očekávat od VŠ, že vás připraví na zaměstnání je zcela zcestné. Nenaučí nic a pokud nechcete za almužnu studovat na doktora nebo docenta, je to absolutní zbytečnost. Milí 18-21 letí po maturitě, pošlete své rodiče do patřičných mezí s komunistickými ideály "Bez VŠ to nikam nedotáhneš" a jděte pracovat. Neztratíte 5 let života jako já.
Jde jen o to, zda půjdete do práce v 18-21 letech nebo v 23-26 letech. Váš vysokoškolský titul nikoho nezajímá a v ničem vám nepomůže.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (17)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 17:31

Na našem gymplu v prváku nás učili základy maker v Excelu, teď v druháku je to Movie maker a html s javascriptem

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
10. 01. 2017 17:31

My jsme na gymplu poslední dva roky informatiku vůbec neměli, ale jinak jsme probírali dosti Word, Excel, Powerpoint, pak jsme okrajově nakousli tvorbu webovek v programu kam to stačilo jenom naklikat vizuálně, trochu z Microsoft Access, Zoner Photo Studia a střih videa v Pinnacle.P.S: Jsem teprve rok z gymplu, jen aby bylo jasné jak zpět to moc není, ale co vím tak se ve výuce nic nezměnilo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
10. 01. 2017 17:22

Jsem na gymnáziu:
1. Principy a vývoj počítačů
2. Zpracování dat na PC
3. Bezpečnost dat
4. Operační systémy
5. Počítačová komunikace
6. Tvorba webu
7. Redakční systémy
8. Počítačová grafika a multimédia
9. Rastrová grafika
10. Vektorová grafika
11. Animace
12. Algoritmizace
13. Základy programování
14. Programovací jazyky
15. Příkazy vstupu a výstupu, přiřazovací příkaz
16. Větvení v programu
17. Příkazy cyklu
18. Pascal
19. Delphi
20. Zpracování textů
21. Zpracování tabulek
22. Zpracování prezentací
23. Zpracování databází
24. Robotika
25. Hardware PC

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 17:21

My se učíme prácí v grafických programech, teda spíš AutoCAD a archiCAD, ale obor s počítačovou grafikou i v zoneru. Jinak jsem ve 3.ku na stavárně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
10. 01. 2017 17:17

My jsme na semináři ve třeťáku na gymplu začali tohle.
http://imgur.com/a/QiDiV...
Základy Pascalu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (47)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor