SPIR doporučuje: přestaňte dělat reklamy ve Flashi

SPIR doporučuje: přestaňte dělat reklamy ve Flashi

Flash, kdysi slavná nutnost pro jakýkoli multimediální obsah na internetu, umírá. Ví se to dlouho, není to nečekané a tvůrci obsahu už několik let pilně doplňují své znalosti o tvorbu multimédií a reklam v HTML5.

V rámci českého prostředí ale ještě Flash není životně ohrožený. Zatímco venku již začínají provoz na webu přebírat mobilní platformy, na kterých Flash prostě není, u nás se mobilní přístup na web dle SPIRu (Sdružení Pro Internetový Rozvoj) zatím podílí jen 16 procenty a celkový podíl zobrazení stránek bez podpory Flashe je 19 procent. 

Klepněte pro větší obrázek
Oficiální graf SPIRu zkresluje, používá upravenou osu Y, takže dramaticky zvýrazňuje pokles. Tempo se sice zrychluje, ale Flash u nás letos pod 50 procent ještě neskočí.

Protože se ale Flash dnes na webu používá téměř výhradně pro reklamy (nebo flashové hry), velká většina návštěvníků má Flash spojený jen s reklamou, případně neustálými chybami v bezpečnosti a tak jej bude stále častěji úplně vypínat, i když jejich prohlížeč v základu Flash podporuje. SPIR proto vytvořil jednoduchého průvodce HTML5, který ukazuje, že vytvořit reklamu v HTML5 není úplně složité. 

HTML5 přitom stále není oproti Flashi v nějaké velké výhodě. Dokáže zacílit na mobilní platformy, ale podpora HTML5 v prohlížečích je stále řekněme nejednotná, takže klade mnohem vyšší nároky na ladění výsledku. Tvůrce reklamy navíc místo jednoho SWF souboru s animací musí udržovat mnoho souborů pro HTML5 a zejména, jak SPIR přiznává, chybí jednotná technická specifikace formátu HTML5 akceptovaná českými reklamními médii, která by byla kompatibilní i se zahraničními servery.

Z pohledu koncového návštěvníka stránek se často bere Flash jako ten nenažraný moloch, který jen roztočí ventilátory počítače a vše zpomalí. Vinou samotného Flashe je přitom jen to, že tvůrcům dává volnost vyrobit velmi náročné animace. Po optimalizaci by takové reklamní flashové bannery nejspíš jely s malými nároky, ale kde není trest, není vůle. Pro takové autory nebude HTML5 lepší. I tam se dají udělat náročné věci, které zbytečně přetíží celý systém, navíc je nelze jednoduše zablokovat vypnutím pluginu.

Ústup Flashe si pochopitelně dávno uvědomuje i Adobe, který se nyní soustředí na HTML5 výstup z nástrojů pro tvorbu Flash animací. Jak se každý rok zlepšuje podpora v prohlížečích, zlepšují se i exportní schopnosti nástrojů dříve vyhrazených pro tvorbu Flashe. Nástrojů pro návrh HTML5 samozřejmě existuje víc, ale je tu stále prostor pro kvalitní vizuální styl tvorby.

Prvního HTML5 průvodce SPIRu tak musím brát jako úvodní slovo konverzace o budoucnosti reklamy. Konzervativní tvůrci jen neradi opouštějí své zaběhané postupy, zvlášť když se na druhé straně, kam se mají vydat, teprve dodělávají základy a ještě není dohoda, jak má vypadat výsledek. Jisté ale je, že se přechodu nevyhnou.

zdroj: SPIR

Témata článku: Internet, Reklama

9 komentářů

Nejnovější komentáře

  • Pavelka IT amater 29. 4. 2015 18:55:28
    Firma Adobe se svým nemožně pomalým a nenažraným Flash Playerem už měla...
  • Vladimír Bureš 29. 4. 2015 15:55:32
    ...ja jsem pochopil tak html5 banner neni iframe, ale vklada se primo do...
  • chytraknactvrtou 29. 4. 2015 15:32:49
    Na bannery jedine Džif.
Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme si titěrnou Wi-Fi meteostanici s lepším teploměrem než Netatmo

** Dnes se podíváme na maličkou Wi-Fi destičku Wemos D1 mini ** A připojíme k ní barometrický a teplotní shield ** Poběží na ní web a nabídne i JSON API

18.  6.  2017 | Jakub Čížek | 28

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

Jak vybrat monitor k počítači: nenechte se zlákat nepodstatnými parametry

** Na jaké parametry se zaměřit a kde vás výrobci chtějí nachytat ** Monitory se stále více specifikují pro konkrétní určení ** Náročný hráč nebo profesionální grafik mají různé požadavky

20.  6.  2017 | Tomáš Holčík | 31

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

Dlouhodobý test HTC Vive: co vám recenze o virtuální realitě neřeknou

** Ani hry se sebelepší grafikou vás nevtáhnou tolik, jako ve virtuální realitě ** Pro sledování filmů není VR ani zdaleka ideální ** I první generace je skvělá, stále však působí jako prototyp

20.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

Jak unikají informace o nových iPhonech? Třeba podprsenkami čínských pracovnic

** Na černém trhu mohou zaměstnanci továren za kradené součástky inkasovat částku ve výši ročního platu ** Velké množství informací je vyneseno i z centrály Applu ** Díly jsou pašovány v botách, podprsenkách i odpadem

21.  6.  2017 | Stanislav Janů | 22


Aktuální číslo časopisu Computer

Bojujeme proti Fake News

Dva velké testy: fotoaparáty a NASy

Co musíte vědět o změně evropského roamingu

Radíme s výběrem základní desky