SpaceShipOne vystoupal do vesmíru, komerční let by mohl stát 200 000 dolarů

Diskuze čtenářů k článku

Max Power  |  30. 09. 2004 15:32

Nevi nekdo, v jake vysce se lod dostane na obeznou drahu?

Budou se o to pokouset?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RaStr  |  30. 09. 2004 16:31

Pro LZW. To jsem presne myslel tim, ze na to nebudou penize za komercni lety stacit, bylo by treba nejen platit naklady za jeden nosic, ale i investice do infrastruktury. Ostatne prave proto jsou ruske starty levnejsi nez ty americke, rusove proste ziji z penez utracenych behem studene valky, zatimco amici bud utratili drive mene (pravdepodobne) a nebo uz pocitaji i s naklady na budouci nutnou obnovu zarizeni (take pravdepodobne), zatimco v rusku se nedela nic z toho, proste kdyz vyrobni hale spadne zchatralosti strecha, tak se to opusti a dal uz nepouzije, to je vse !

K dotazu Max-e: pro dosazeni obezne drahy neni az tak dulezita vyska, ale obezna rychlost. Teoreticky by obezne drahy slo dosahnout uz treba v 10m (aby jste nenarazili do Mt. Everestu, tak radeji spise 10km), ovsem obezna rychlost Zeme je +-8km/s, tj. cca Mach 24. Pri takove rychlosti ovsem silne vadi treni o atmosferu. Z tohoto duvodu se orbitalni lety realizuji ve vyskach nad 100km, kde jej jiz vliv zbytkove atmosfery nizky. Treni v zavislosti na vysce roste (resp klesa, je to neprima umera samozrejme) nelinearne a prave ve vysce 100km je urcity zlom, proto se zrovinka tech 100km mezinarodne uznava jako "hranice" vesmiru, neni to tedy kvuli tomu, ze 100 je hezke cislo, ostatne vymysleli to amici a ty to maj v majlich pekne zk...y cislo ! Jen pro informaci, satelity bezne ve vysce 100km nedokonci uz ani jeden oblet (kvuli brzdeni vyvolanem trenim), zatimco jen lehce na 100km mohou prezivat i nekolik tydnu, ovsem presne to znamo neni, z pochopitelnych duvodu se prave do techto vysek prilis satelitu nevypousti a podminky v techto vrstvach atmosfery se meni cas od casu i misto od mista. Ke konkretnimu tematu snad jen tolik, ze dosahnout rychlosti Mach 24  (8km/s) je ciste energeticky asi 32x narocnejsi, nez dosahnout vyse 100km, navic z tech 100km asi 20km bylo dosazno relativne efektivnim proudovym pohonem, zatimco pro dosazeni orbitalni rychlosti je nutne vyuzit vyhradne brutalne neefektivnich raketovych motoru. Takze rozdil mezi skutecnym orbitalnim letem s dosazenim obezne rychlosti a tim, co zatim predvedl SpaceShip 1, je asi jako rozdil mezi prvnim letem Lindberga a B747 ! Kazdopadne i tak je to porad lepsi nez chodit pesky, mam-li zustat u toho srovnani ! Ostatne ten rozdil velmi dobre vnimaji i Americane, protoze za prvniho am. astronauta uvadeji obvykle az J. Glenna, ktery letel prvni americky orbitalni let, prestoze A. Sphepard, nebo G. Grissom se podivali do vesmiru uz pred nim, ovsem pouze lety srovnatelnymi s vcerejsim startem SS1

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Kotrč  |  01. 10. 2004 09:48

No nevím, není náhodou raketový motor zatím nejefektivnější pohon, co máme? Někde jsem četl, že hlavní motory raketoplánu mají nejlepší poměr tah/hmotnost. Ale může to být stará informace...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RaStr  |  01. 10. 2004 11:05

Jednoduche odpovedi zni: ne, ano, ne !

Slozitejsi zni: raketovy motor (tedy alespon ty soucasne) jsou neefektivni z hlediska pomeru hmotnost paliva/(hmotnost nakladu*rychlost) a z hlediska spotrebovane energie. Bohuzel jiny, nez reaktivni pohon ve Vesmiru alespon zatim nezname/neumime, takze nic jineho nam nezbyva. Z praktickeho hlediska je potom spise dulezitejsi nez spotreba energie, spotreba paliva(resp. pomer spotrebovaneho paliva na prirustek rychlosti), v tomto jsou zatim nejlepsi kysliko/vodikove motory a mezi nimi jsou hlavni motory raketoplanu jasna jednicka. Pro dlohodobe urychlovani malym tahem ve vakuu jsou jiz dnes k dispozici iontove motory s vyrazne lepsim pomerem spotreby paliva, ovsem zatim neni jasne, jak zvysit jejich tah natolik, aby byly vyuzitelne i pro pilotovane lety (pomale zrychlovani automatice nevadi, clovek by se ukousal nudou!).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Kotrč  |  01. 10. 2004 11:26

Tak nějak jsem to myslel - o iontových motorech vím, ale že by se s nimi létalo na dovolenou na oběžnou dráhu taky nepředpokládám

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
RaStr  |  30. 09. 2004 13:15

10 minut by bylo jeste celkem zlate, ve skutecnosti je to cca 2-3 minuty ve vesmiru (tj. ve vysce nad 100km), celkem zhruba 10minut v beztiznem stavu (behem letu/padu po balisticke krivce). Ovsem pri srovnani s nekolikadennim pobytem na ISS za cca 20 milionu dolaru je sice pomer cena/vykon slaby, 3dny na ISS, tj. zhruba 4 000 minut, tj. zhruba 400x vice za cenu "jen" 100x vyssi, bohuzel ne kazdy ma tech 20 milionu USD a na 10minut (nebo treba i jednu hodinu) za radove statisice USD se s rusakama letet neda. Takze pro lidi, kteri touzi po tom, dostat se do vesmiru, a nemaji 20 mil. USD, ale maji treba rekneme jen 1 mil USD a navic na to nemaji 10let (i tak dlouho se mozna na lety na ISS bude cekat), ale chteji letet rekneme za 2-3 mesice, to je skutecne zajimave. Krom toho lety na ISS jsou zatim uplne vyloucene, po vypadku letu raketoplanu neni k dispozici dostatecna prepravni kapacita ani pro nekomercni lety (cili skutecne astronauty a vedce) a i po obnoveni startu raketoplanu se pocita  v NASA  pouze s dobudovanim ISS a dalsi osud americke ucasti je nejisty. A rusove samotni nejsou schopni produkovat raketove nosice v dostatecnem mnozstvi, protoze proste nemaji dost penez a ani tech radove par desitek komercnich letu by na to nestacilo. Takze zaver je jediny, pokud se jeste nekdy nekdo v blizke budoucnosti vyda na vylet do vesmiru, tak jedine na ryze komercni bazi, s NASA, nebo s rusama to asi nepujde !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
LZW  |  30. 09. 2004 14:05

YU rusu paradoxne neni ani tak problem s penezma ale vyroba jednoho nosice trva desive dlouho, je to tusim vic nez rok a pul na jednu raketu, ani kdyby jim americane nebo kdokoliv nekolikanasobek te astronomicke sumy co ta raketa stoji, tak maji porad jen jednu "linku" na jejich vyrobu a neni proste technicky mozne v rozumne dobe zdvojnasobit az ztrojnasobit rychlost produkce, aby se pokryl vypadek v americke casti programu. Mimochodem to I v ISS znamena mezinarodni, takze EU by s tim mela zacit neco delat .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
comar  |  30. 09. 2004 19:02

sak se budeme vsichni divit, az budou Cinani za par let behat po Mesici a my budem sedet tady dole. No jo, kdyz nekdo chce vest ropne valky, tak holt uz nezbydou penize na jinaci veci...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Robert  |  30. 09. 2004 13:04

Ja nevim jak vy, ale ja radsi jeste par let pockam na vytah / Space elevator ;o)
http://www.transhumanismus.cz/blog.php?time=040705#460

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Evžen  |  30. 09. 2004 11:08

200.000 USD není zas tak moc, ale otázkou je jestli by to nebyli vyhozené peníze. Pokud by to bylo za 10 minut ve vesmíru tak to nic moc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rdm  |  30. 09. 2004 20:06

I 5 minut by stacilo..uz pro to ze tech lidi co se tam podivalo je jen "hrstka"..ale americani z toho udelaji otazku prestige "nejsi pravy bohac kdz jsi nebyl ve vesmiru"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tomasek  |  30. 09. 2004 10:23

Jaka je u tech 3000 klientu predpokladana mortalita? :D
V kazdym pripade bych letel ...jen na to schrastit ty doalce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VP  |  30. 09. 2004 07:40

Právě jsem si to zabukoval. Poletím ze starou. Už mě pochválila. Řekla : "To je dost,že nás taky někdy vyvezeš". 

Jo a čekám konverzaci na téma: Na čem ta raketka frčí. Widle nebo lenoch. Tak kdo bude první? Kdo dostane padáka?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
john.don  |  30. 09. 2004 08:18

Určitě na Widlích :o)
A je poháněná zkapalněnejma chybama a vztekem uživatelů :o)

PS:může létat jen za dne, aby rychle rozmrzla když zamrzne

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
prasatko  |  30. 09. 2004 09:32

kdyby to letalo na vztek uzivatelu, tak to v tom spejsu nezabrzdej :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
debko  |  30. 09. 2004 19:26

To je hybernace, ty nevzdělanče! Tak se překonávájí dlouhé cesty. :o)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MaSaKr  |  30. 09. 2004 10:07

padák dostaneš na cestu jen ty a tvoje stará ne..:) To je dovča za všechny prachy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor