Sony uvádí digitální fotoaparát s 5 megapixely

Diskuze čtenářů k článku

Marek Rex  |  22. 08. 2001 23:06

Je pravda, že 16 MB je málo, stačilo by 32 MB. Ten kdo fotí, ví, že lepší je mít více karet s 32 MB, než jednu 64 MB resp. 128 MB ? A ta 16 MB karta se taky hodí - např. si na ní mohu uschovávat vlastní soukromé fotky, které nechci hned přehrávat do PC a tu větší používat na práci...

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirekl  |  23. 08. 2001 06:44

No, pokud má fotka 1600x1200 z 2Mpix DF ve formátu TIFF cca 6MB, pak fotka z 5Mpix DF při nejspíš něco kolem 2000x2000 bude mít tak 15-20MB. Opravdu se vám zdá 7 fotek na 128MB kartě mnoho?
Při tomto rozlišení bych se asi kartami pod 128MB ani nezabýval. Měnit karty jako ponožky znamená si je brzy odrovnat (hlavně kontakty a taky dvířka na DF )

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  23. 08. 2001 08:27

. . . ono je asi lepsi na ukladanni nekomprimovanych fotek pouzit format RAW - ktery ma tretinovou velikost proti TIFF - ovsem pokud to fotak dovoluje - ale ten novy Sony by snad tuto moznost mel mit - je totiz zbytecne ukladat tak velke soubory, kdyz stejne 2/3 jejich objemu vznikne interpolaci, cili dopoctenim z te zbyvajici 1/3 - a tu interpolaci lze udelat i v pocitaci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomáš Kapler  |  23. 08. 2001 09:28

Máte pravdu, stejně ale mi vychází, že na kartu v základě dáte max. 2-3 nekomprimovaný fotky v plné velikosti.
Taky mi to přijde strašně málo, a už vidím ty výše uvedené "okurky" jak nadávají, že si koupí za 4KKč a vejdou se jim tam jenom 3 fotky.
A i když budou používat nejkvalitnější JPG (přiznám se, že horší kvalitu jsem nikdy na foťáku nezapl), tak bude těch fotek tak 10.
A ještě jaká je vnitřní paměť? Bylo by dost smutné, kdybyste museli po každé fotca čekat, než se uloží.
A propos, nejvíc se těším na foťáky s přepalovatelným mini-CD podle toho nového formátu (viz. info živě někdy ze včerejška či předtím). To má 200 Mb, je to prťavý (8cm) a je to ultralevný. Ale na to si asi ještě tak 2 roky počkáme. A to by byl konec dohadování, které přenosné médium je nejlepší.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  23. 08. 2001 10:19

Opravdu nevim, vocem se tu bavite. Tahle fotka ma rozliseni 700x846 24bit a ma jen 76kB. Vidite na ni snad naky poskozeni kompresi? Neni to teda z digitalniho fotaku je to scan a je zmenseny. Puvodni velikost byla kolem 2000x3000 24bit a asi 300kB. No a ted si spocitejte kolik fotek se vejde do 16MB karty. Myslim puvodni scan je dostatecne dobry i pro profesionala a tech by se tam veslo kolem 50-ti.

Jinak 200MB 8cm CD jsou stejne nebo temer stejne stary jako 650MB 12cm CD. To znamena asi 20 let a presto je skoro nikdo nepouziva. Navic pochybuju, ze by baterky tu vypalovacku uzivily. To ocem byla rec ve zminovanem clanku byly 200MB 6cm multilevel CD. A moc si nemyslim, ze rozdil 2 cm je tak velkej, aby se ty disky prosadily...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  23. 08. 2001 11:04

Ta fotka neni moc dobry priklad - je neostra a tak se diky tomu nedostatky komprese skryji . . .  (i kdyz chapu, ze z vetsi casti byla neostrost vytvarnym zamerem).  a jsou na ni velke plochy stejne ci podobne barvy (cerna, pletova, zelena) - takze ta komprese je pak jednodussi. Zkuste to s nejakou fotkou s jemnou strukturou, jemnymi prechody atd. vysledek bude jiny. Pri vetsi kompresi se zakonite projevi drobne barevne posuny, mensi nepresnosti na okrajich barev, stupnovitost prechodu, rozostreni detailu atd. - vetsine lidi to nevadi, kdo vsak kupuje fotka 5MP ma jiste i vysoke naroky. Jeste: obecne plati ze ztratova komprese (at uz videa, obraz zvuku) je dobra pro archivaci, ci distribuci ne vsak pro dalsi zpracovani - a pokud chce nekdo jeste upravovat (upravit kontrast, jas, saturaci, barevne vyvazeni, rozliseni, prevod na CB, orez, oprava "padajicich svislic", vytvoreni panoramaticke fotky atd.) fotky z digifotaku pozna, ze ty oku skryte chyby se najednou pri tech upravach objevi . . .

 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Koza  |  22. 08. 2001 15:12

Proc tam proboha cpou takovy mrnavy karty? Bud at tam nedavaj zadnou (i kdyz tech par stovek neni v porovnani s cenou fotaku nic zavratneho, tak se mi prici platit neco, co nepouzivam), nebo at tam daj poradnou...

Ach jo, to je stejny jako jeste pred nedavnem v pocitacich - nabusenej procesor, obrovskej disk a 32MB pameti v zakladu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dusan Bolek  |  22. 08. 2001 16:37

Proc ? No preci aby ten fotak mohl stat 999$ a bez pameti to dat nemohou, protoze by to byl nefunkcni vyrobek. Takze tam nacpou tuhle, vetsina lidi rovnou koupi vetsi a hned jsou nejake penize.
Co se tyce tech pocitacu tak tam byl zase psychologicky duvod. Vetsina okurek (cti normalni uzivatel) vi akorat, ze chteji pocitac co ma nevic tech no ... Megahertzu a nejvic tech Gigabajtu. To ze existuje nejaka operacni pamet je jim uplne jedno, to poznaji az pri praci. A tak zejmena obchodaky davaly do pocitacu co nejmene pameti, k tomu grafika integrovana na boardu a desku PCChips. Vysledek je sice hruza, ale velmi dobre prodejna hruza. Kdyz pak nekdo nabizel stejny komp se 128MB RAM, GeForce2 MX a deskou MSI, tak se dozvedel, ze je predrazeny, protoze v obchodaku vedle to maji o dva litry levnejsi. Smutne lec pravdive. Takhle proste funguji hypermarkety, za tu cenu se plati kvalitou. Ted, ale uz i obchodaky davaji vice pameti jednak to bez ni fakt blbe beha a zakaznik si stezuje a jednak (a to hlavne) jsou dneska pameti za pakatel a 32 stejne nesezenete.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor