Sociální sítě vedou k většímu pití alkoholu, prozradil výzkum

Sociální sítě vedou k většímu pití alkoholu, prozradil výzkum

Výzkumníci z Michiganské státní univerzity zjistili, že reklamy, které na sociálních sítích propagují alkohol, poměrně výrazně ovlivňují chování uživatelů. Připomínají také, že v prostředí sociálních sítí se ani nezletilí nevyhnou pobídkám, které mají podobný účinek. Výsledky přinesl univerzitní web, výzkumnou práci zveřejnil vědecký časopis Journal of Interactive Advertising.

Vidí pivo, jdou do baru

V nové studií výzkumníci vystavili 121 dobrovolníků reklamám na Facebooku, které propagovaly značku piva nebo značku minerální vody. Následně účastníci dostali na výběr, zda si od výzkumníků vezmou dárkový poukaz do baru nebo do kavárny.

„Zkoumali jsme, zda na záměr pít alkohol zapůsobí už zhlédnutí reklamy na sociálních médiích," vysvětluje expert na reklamu a vliv sociálních médií Saleem Alhabash, který výzkum vedl.

Z těch účastníků, kteří viděli reklamu na pivo, do kavárny směřovalo 27 % a zbylých 73 % se vydalo do baru. Naopak ve skupině, která viděla reklamu na minerálku, si vybralo kavárnu dvakrát více lidí, konkrétně 55 %.

„To ukazuje, že existuje reálný účinek, a na jeho dosažení postačí obyčejné zhlédnutí reklamy,“ uvedl výzkumník. „V podstatě lidi nastaví, aby podvědomě mysleli na alkohol.“

Reklamy jsou těžko odlišitelné

Alhabash upozorňuje, že výzkum zároveň přinesl otazníky ohledně možného vlivu na nezletilé. „Na sociálních médiích je hranice mezi reklamou a běžným obsahem velmi nezřetelná,“ uvedl. „V televizi většina z nás jasně odliší reklamu od obsahu pořadů. Na sociálních médiích tomu tak často nebývá.“

Situaci zhoršuje nedostatečná regulace reklam a marketingu na sociálních médiích. Na Facebooku se sice od uživatele vyžaduje, aby uvedl svůj věk, ten však nemusí být pravdivý.

Problémem nejsou jen reklamy samotné. Prostředí sociálních médií může nejen přímo, ale i nepřímo vést mladistvé k pití alkoholu. Uživatel například zveřejní fotografii zachycující, jak popíjel v baru, ale nepomyslí, že fotku uvidí například jeho 13letý synovec.

„Často nemyslíme na následky našich činů, jako je například nepřímé propagaci pití u nezletilých nebo řízení vozidla pod vlivem alkoholu,“ varuje výzkumník.

Témata článku: Facebook, Web, Sociální sítě, Statistiky, Výzkum, Alkohol, SoC, Univerzitní web, Dárkový poukaz, Pití

Určitě si přečtěte

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

Velká podzimní aktualizace Windows 10 je tady: Co přináší Fall Creators Update

** Po půl roce je tu další aktualizace Windows ** A opět přináší hlavně hromadu drobných kosmetických vylepšení ** Podívali jsme se na ty nejzajímavější

17.  10.  2017 | Jakub Čížek | 183

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

Budoucností Windows 10 je Fluent Design. Takto bude jednou vypadat celý systém

** Fluent Design je vzhled, do kterého postupně Microsoft převleče celý systém ** Staví na průhlednosti a velkých plochách ** Do Windows 10 se z části dostane už zítra při vydání podzimní aktualizace

16.  10.  2017 | Stanislav Janů | 155

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

** Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby ** Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí ** Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

16.  10.  2017 | Vojtěch Malý

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

Přichází doba hypersonických zbraní. Hrozí zvýšené riziko jaderného konfliktu

** Světové mocnosti vyvíjí nové, nesmírně rychlé zbraně ** Jsou schopné pokořit rychlost Mach 5 ** Tyto zbraně mohou zvýšit riziko rozpoutání válečného konfliktu

Včera | Stanislav Mihulka | 19


Aktuální číslo časopisu Computer

Nový seriál o programování elektroniky

Otestovali jsme 17 bezdrátových sluchátek

Jak na nákup vánočních dárků ze zahraničí

4 tankové tiskárny v přímém souboji