Sociální sítě vedou k většímu pití alkoholu, prozradil výzkum

Sociální sítě vedou k většímu pití alkoholu, prozradil výzkum

Výzkumníci z Michiganské státní univerzity zjistili, že reklamy, které na sociálních sítích propagují alkohol, poměrně výrazně ovlivňují chování uživatelů. Připomínají také, že v prostředí sociálních sítí se ani nezletilí nevyhnou pobídkám, které mají podobný účinek. Výsledky přinesl univerzitní web, výzkumnou práci zveřejnil vědecký časopis Journal of Interactive Advertising.

Vidí pivo, jdou do baru

V nové studií výzkumníci vystavili 121 dobrovolníků reklamám na Facebooku, které propagovaly značku piva nebo značku minerální vody. Následně účastníci dostali na výběr, zda si od výzkumníků vezmou dárkový poukaz do baru nebo do kavárny.

„Zkoumali jsme, zda na záměr pít alkohol zapůsobí už zhlédnutí reklamy na sociálních médiích," vysvětluje expert na reklamu a vliv sociálních médií Saleem Alhabash, který výzkum vedl.

Z těch účastníků, kteří viděli reklamu na pivo, do kavárny směřovalo 27 % a zbylých 73 % se vydalo do baru. Naopak ve skupině, která viděla reklamu na minerálku, si vybralo kavárnu dvakrát více lidí, konkrétně 55 %.

„To ukazuje, že existuje reálný účinek, a na jeho dosažení postačí obyčejné zhlédnutí reklamy,“ uvedl výzkumník. „V podstatě lidi nastaví, aby podvědomě mysleli na alkohol.“

Reklamy jsou těžko odlišitelné

Alhabash upozorňuje, že výzkum zároveň přinesl otazníky ohledně možného vlivu na nezletilé. „Na sociálních médiích je hranice mezi reklamou a běžným obsahem velmi nezřetelná,“ uvedl. „V televizi většina z nás jasně odliší reklamu od obsahu pořadů. Na sociálních médiích tomu tak často nebývá.“

Situaci zhoršuje nedostatečná regulace reklam a marketingu na sociálních médiích. Na Facebooku se sice od uživatele vyžaduje, aby uvedl svůj věk, ten však nemusí být pravdivý.

Problémem nejsou jen reklamy samotné. Prostředí sociálních médií může nejen přímo, ale i nepřímo vést mladistvé k pití alkoholu. Uživatel například zveřejní fotografii zachycující, jak popíjel v baru, ale nepomyslí, že fotku uvidí například jeho 13letý synovec.

„Často nemyslíme na následky našich činů, jako je například nepřímé propagaci pití u nezletilých nebo řízení vozidla pod vlivem alkoholu,“ varuje výzkumník.

Témata článku: Facebook, Web, Sociální sítě, Výzkum, Statistiky, Alkohol, Pití, Pití alkoholu, Podobný účinek, Univerzitní web, SoC, Dárkový poukaz

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

26 procesorů v důkladném testu

Zhodnotili jsme 18 bezdrátových reproduktorů

Jak fungují cash back služby?

Pohlídejte své děti na internetu