Snapchat začíná být v poměrně velkých problémech, což znamená i rychlý pokles ceny akcií, které už jsou takřka na polovině hodnoty, kterou měly při vstupu Snapchatu na veřejnou burzu (IPO). Snapchat měl několik populárních vychytávek, ale ty bylo možné velmi snadno zkopírovat, čehož využili velcí hráči v oblasti sociálních sítí a další se na to chystají.
Snap: od aplikace pro hambaté fotky až k miliardovému výrobci kamer
Snapchat vždy patřil mezi zvláštní sociální sítě. Jedním z důvodů bylo využívání hlavními mladšími lidmi, kteří využívali tehdy unikátní funkce jako mizející zprávy či fotky. Pro běžné „staré“ uživatele měl Snapchat divný způsob ovládání a tak obvykle zůstali u své předchozí sociální sítě. Snapchatu se ale dařilo pomalu růst, byť vlastně bez výdělku a pouze z podpory bohatých investorů. Po dlouhých šesti letech v tomto režimu se Snapchat konečně dostal na veřejnou burzu. A problémy se jen valí.
Zkopírovatelné funkce
Snapchat coby sociální síť vynikal několika unikátními funkcemi, na které ale dostali zálusk i další hráči. Jak se totiž ukázalo, samotné mazání zpráv je k ničemu, protože vždy se najde způsob, jak případnou typicky hanbatou fotku vyfotit pomocí externího zařízení, stejně tak text.
Snapchatu se ale podařilo získat velkou popularitu s funkcí Stories (Příběhy), což je sloučení různého obsahu, který mohou lidé (sledující) prohlížet jen 24 hodin od vydání. K tomu postupně přibyla i možnost různých šílených efektů a úprav.
Instagram začíná kopírovat Snapchat - spouští Stories, které zmizí po 24 hodinách
Popularity této funkce si ale všiml Facebook, který jí integroval jak do Instagramu, tak i Messengeru a Facebooku. Samotný Facebook byl obviňován, že krade nápady Snapchatu, ale takový je zkrátka byznys. Čím jednodušeji je možné něco zkopírovat, tím méně byste se na to měli spoléhat jako na hlavní výhodu.
WhatsApp spouští Status, šifrovaný klon Snapchat Stories
Facebook chtěl v roce 2013 Snapchat koupit, ten to ale odmítl. Nakonec se ale ukazuje, že samotné kopírování nejoblíbenějších funkcí bude stačit. Vtipné na tom je, že Příběhy na Instagramu už používá více lidí (200 milionů), než kolik je celkově lidí na Snapchatu (166 milionů).
Facebook navíc tvrdě bojuje o zákazníky, kteří chtějí na platformě utrácet za reklamy, na Instagramu a dalších aplikacích jim umožňuje větší dosah a rozsah uživatelů, lepší nástroje a dokonce se objevily i informace, že se snaží jít s cenou schválně dolů. Jen aby Snapchat přišel i o to málo reklamy, ze které má příjem.
Příběhy v Instagramu jsou už oblíbenější než Snapchat, ze kterého jsou zkopírované
Akcie letí dolů
Už při vstupu Snapchatu se investoři báli toho, že jde o předražený startup, ostatně posuďte sami – kolem 160 milionů denně aktivních uživatelů, stále ve ztrátě a hodnota 30 miliard dolarů při vstupu na burzu zní jako šíleně předražená kombinace.
Průběh ceny akcií Snapchatu od vstupu na burzu (Yahoo Finance)
Problémy se ukázaly už s prvními veřejnými finančními výsledky, kdy Snapchat dosáhl ztráty za rok 2016 přes půl miliardy dolarů. Samo o sobě by to nebyla tak špatná zpráva, kdyby to bylo podpořené rychlým růstem uživatelů a tedy značných investic. Jenže opak je pravdou a noví uživatelé registrují, respektive instalují Snapchat stále méně. Důvod je pochopitelně jasný – „unikátní cool“ funkce už jsou dostupné na Instagramu, Messengeru či Facebooku, takže není skoro žádný důvod.
Hodnota akcií Snapchat se už dostala z původních 27 dolarů za akcii na aktuálních 15,2 dolarů za akcii. Cena je tak téměř poloviční za pouhých několik měsíců po vstupu na burzu.
Skončí Snapchat jako Twitter?
Snapchat dokáže přicházet s dobrými nápady, problém ale je, že je poměrně malý, hodně utrácí za akvizice a široký vývoj (vlastní hardware Spectacles) a jakmile se ověří, že je funkce oblíbená, konkurenti ji velmi snadno a rychle zkopírují.
Zpomalující růst počtu uživatelů nevěstí nic dobrého
Proto bude těžké dostatečně rychle přitáhnout větší množství uživatelů od konkurenčních sítí. Stejně jako třeba v boji mezi televizními kanály, jde o to, získat čas a oči uživatelů, kteří budou sledovat reklamu. A pokud se to Snapchatu nepodaří, což je poměrně realistická předpověď, skončí nejspíše jako Twitter – relativně „menší“ sociální síť, která je většinou ve ztrátách a bude mít hodnota spíše v nižších jednotkách miliard dolarů.
Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší, tvrdí studie