Grafické karty | Hry | Monitory

Šílenci vytvořili obří obrazovku z šestnácti 4K monitorů a zkusili hrát Minecraft

Pokud jste opravdový herní fajnšmekr, hrajete ve vysokém rozlišením 4K, k čemuž u moderních her a při vysokých detailech potřebujete jednu nebo v lepším případě dvě nejvýkonnější grafické karty na trhu (například GeForce GTX 1080 Ti), které jsou zapojené do společného výpočtu. Alespoň pokud chcete hrát v 60 snímcích za sekundu. Co se ale stane, když chcete hrát v 16K?

Takový monitor sice neexistuje, ale takovou šílenost se rozhodl prozkoumat nikdo jiný než Linus z Youtube kanálu LinusTechTips. Chtěl otestovat, jak je současný hardware a software připraven na takové rozlišení u her a jaké s tím souvisí problémy.

Ty začaly už se samotným zapojením. Ve spolupráci s externí firmou, která vyrábí speciální stoly s integrovanými držáky pro více monitorů, vytvořili konstrukci, která dokáže držet celkem 16 monitorů. A protože se jedná o rozlišení 15 260 x 8 640 pixelů, bylo nutné použití celkem šestnáct 4K monitorů, které zapůjčil Acer (27palcové modely Predator XB1). Aby totiž bylo jasné – z pohledu množství zobrazovaných pixelů (132 milionů) jde 16× rozlišení 4K Ultra HD a 64x rozlišení Full HD.

Na první problém se tvůrci připravili už předem – aby bylo možné vytvořit tak velkou plochu, která se při pohybu netrhá (pro hraní důležitá věc), bylo nutné použít profesionální grafické karty Nvidia Quadro P5000, které mají navíc několik výhod. Mají větší paměť (16 GB), což je při vyšším rozlišení kritické a pomocí speciální karty je lze synchronizovat a vytvořit systém jednotného obrazu s technologií Mosaic.

V počítači byly umístěné celkem čtyři tyto karty, každá se stará o jednu horizontální řadu čtyř 4K monitorů. Je ale nutné dodat, že čtyři tyto karty by vás vyšly na přibližně 250 tisíc korun. Výkon jedné karty je srovnatelný s GeForce GTX 1080.

Nečekaný problém přišel s kabely, kterých bylo pochopitelně zapotřebí 16, ale v zásobě byly některé, které nepodporovaly 4K@60, což se ale podařilo rychle vyřešit. Počítačová sestava měla výkonný vícejádrový procesor a 32 GB operační paměti.

A jak dopadly testy her? Velmi rozdílně a ukázalo se, že největším omezením je kapacita paměti na grafických kartách. Rozlišení většinou nebylo problém nastavit, i když například menu nebo některé prvky byly extrémně miniaturní. Zatímco Minecraft nebo Half-life 2 běžely celkem dobře nad hranicí 40 snímků za sekundu, v případě třeba nejnovějšího dílu Tomb Raider se jednalo o 1 fps a důvod byl jasný – vyčerpání kapacity grafické paměti.

Do budoucna lze tak počítat s tím, že při vyšším rozlišení, se kterým se nejspíše setkáme hlavně u VR, bude kromě vyššího výkonu nutná i velká paměť na grafických kartách s vysokou propustností dat. V nejnovějších generacích tak Nvidia i AMD přichází s modely, které dispnují paměťmi HBM2 přímo na u jádra, což dovoluje zvýšit propustnost.

Podívejte se na náš návod, jak vybrat monitor k počítači:

Diskuze (17) Další článek: První implantát pro pacienty s cukrovkou právě prochází klinickými zkouškami

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,