Šéf Microsoftu: I my máme freemium. Říká se mu pirátství

Šéf Microsoftu: I my máme freemium. Říká se mu pirátství

Šéf Microsoftu Satya Nadella v rozhovoru pro CNBC (textový přepis) otevřeně prohlásil, co se obecně ví už desítky let: byznys vlastně tak trochu potřebuje pirátství. Nadella přesně řekl: „Well, we've always had freemium. Sometimes our freemium was called piracy.“ V překladu tedy: „Vždy jsme měli freemium. Občas se mu říkalo pirátství.“

Rozhovor se v této části točil okolo v současnosti velmi populárního obchodního modelu freemium, kdy je základní produkt a služba zdarma a zákazník platí pouze za nadstandard – ať už je to větší kapacita webového úložiště (služba) nebo třeba nákup vozu v herním simulátoru (produkt). Pomocí freemia lze zákazníka více svázat s produktem i celou značkou a takový zákazník pak spíše za něco opravdu zaplatí.

 

Well, we've always had freemium. Sometimes our freemium was called piracy. (Satya Nädella)

 

Nadellovo přirovnání pirátství k freemiu lze přeložit docela jednoduše. Microsoft si je samozřejmě vědomý toho, že se jeho produkty ve velké míře kradou a na takovém čínském miliardovém trhu mají legální Windows snad jen v prezidentské kanceláři, ale warez lze vnímat jako freemium – bezplatný základ. Podstatné je to, že mnozí, kteří jsou zvyklí pracovat s produkty od Microsoftu doma (sic kradenými), si je poté koupí legálně do firmy, na úřad apod.

Tak tomu dnes skutečně je. Většina uživatelů počítače je zvyklá používat Windows a Office a právě proto jsou tyto produkty z prosté setrvačnosti stále vyhledávané. Pokud se tedy „návyk na Microsoft“ zesílí nekomerčním warezem, Microsoftu to pochopitelně v nitru až tak nevadí, ale oficiálně to říci nemůže.

To samé platí o dalších nástrojích – třeba produktech od Adobe a Autodesku. Na celém světě musí být ohromné množství instalací Photoshopu, ale kdyby měly všechny legální licenci, Adobe je bohatší než Microsoft. Ve velké míře se tedy jedná o warez. Ale v Adobe dobře vědí, že mladí grafici, kteří si zvyknou právě na Photoshop, jej pak možná zvolí i ve své profesionální kariéře a předplatí si Creative Cloud.

Tento efekt se snaží jak Microsoft, tak Adobe a další podporovat i levnějšími studentskými licencemi.    

Témata článku: Microsoft, Byznys, Satya Nadella, Kauzy, Pirát, Well, CNBC, Šéf, Miliardový byznys

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 226

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 53

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje