Šéf Microsoftu: I my máme freemium. Říká se mu pirátství

Šéf Microsoftu: I my máme freemium. Říká se mu pirátství

Šéf Microsoftu Satya Nadella v rozhovoru pro CNBC (textový přepis) otevřeně prohlásil, co se obecně ví už desítky let: byznys vlastně tak trochu potřebuje pirátství. Nadella přesně řekl: „Well, we've always had freemium. Sometimes our freemium was called piracy.“ V překladu tedy: „Vždy jsme měli freemium. Občas se mu říkalo pirátství.“

Rozhovor se v této části točil okolo v současnosti velmi populárního obchodního modelu freemium, kdy je základní produkt a služba zdarma a zákazník platí pouze za nadstandard – ať už je to větší kapacita webového úložiště (služba) nebo třeba nákup vozu v herním simulátoru (produkt). Pomocí freemia lze zákazníka více svázat s produktem i celou značkou a takový zákazník pak spíše za něco opravdu zaplatí.

 

Well, we've always had freemium. Sometimes our freemium was called piracy. (Satya Nädella)

 

Nadellovo přirovnání pirátství k freemiu lze přeložit docela jednoduše. Microsoft si je samozřejmě vědomý toho, že se jeho produkty ve velké míře kradou a na takovém čínském miliardovém trhu mají legální Windows snad jen v prezidentské kanceláři, ale warez lze vnímat jako freemium – bezplatný základ. Podstatné je to, že mnozí, kteří jsou zvyklí pracovat s produkty od Microsoftu doma (sic kradenými), si je poté koupí legálně do firmy, na úřad apod.

Tak tomu dnes skutečně je. Většina uživatelů počítače je zvyklá používat Windows a Office a právě proto jsou tyto produkty z prosté setrvačnosti stále vyhledávané. Pokud se tedy „návyk na Microsoft“ zesílí nekomerčním warezem, Microsoftu to pochopitelně v nitru až tak nevadí, ale oficiálně to říci nemůže.

To samé platí o dalších nástrojích – třeba produktech od Adobe a Autodesku. Na celém světě musí být ohromné množství instalací Photoshopu, ale kdyby měly všechny legální licenci, Adobe je bohatší než Microsoft. Ve velké míře se tedy jedná o warez. Ale v Adobe dobře vědí, že mladí grafici, kteří si zvyknou právě na Photoshop, jej pak možná zvolí i ve své profesionální kariéře a předplatí si Creative Cloud.

Tento efekt se snaží jak Microsoft, tak Adobe a další podporovat i levnějšími studentskými licencemi.    

Diskuze (62) Další článek: MSI GS70: Rudá herní placka s GTX 970M [test]

Témata článku: Microsoft, Byznys, Kauzy, Satya Nadella, Textový přepis, CNBC, Freemium, Well, Pirát, Uživatel počítače, Miliardový byznys, Šéf, Kvalitní herní počítače na Mall.cz


Určitě si přečtěte



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test fotolabů

Oklamali jsme rozpoznání obličeje

13 tipů pro rychlejší Wi-Fi

Test NVMe SSD 500 GB