Samořídítelná auta zachrání spoustu životů. Za cenu toho řidičova

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 63

Názory k článku

avatar
27. 06. 2016 09:37

Platí zákon přežití blbějšího.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 06. 2016 23:31

Ono je to jednoduché. Takové auto si nikdo nebude chtít koupit, a za druhé, smete to Americký justiční systém, protože "vyšší dobro" je neobhajitelné, a pozůstalí po řidiči, kterého se auto rozhodlo obětovat, by pak výrobce stáhli na odškodných z kůže.
Já už jsem v takové situaci byl, potkal jsem magora, co přede mnou přebíhal dálnici. Brzdil jsem, a čekal, zda to stihne. Ale kdyby ne, byl jsem připravený to do něj napálit čelně - já bych to přestál bez úhony (velké, těžké auto), kdybych tam začal něco vymýšlet, tak to jisté není. A ano, on by byl zcela jistě mrtvý.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 06. 2016 13:12

Z morálního hlediska by se mělo vyhodnocovat i to, kdo udělal tu chybu, která je příčinou nehody.
Aby to nedopadlo tak, že v nemocnici a s rozbitým autem budou končit cestující ve voze, protože si vypěstujeme arogangní verzi chodců, kteří zjistí, že logika v autě nikdy nezpůsobí jejich sražení, takže v klídečku kdykoli vlezou do silnice, nebo budou přecházet dálnici. Pokud do ruky chytí maketu dítěte, tak je to zaručený.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 06. 2016 10:20

To je zase diskuze. A co takhle přemýšlet, co vlatně v té situaci udělá člověk? Drtivá většina to někam strhne, aby se člověku vyhla. Řekl bych, že je to dokonce instinkt. A automat tu situaci bude řešit určitě víc racionálně.
Mimochodem, vhledem k tomu, že by ty auta měla komunikovat mezi sebou, tak by i ta případná ostatní auta měla okamžitě zareagovat a srážka s protijedoucím autem by měla být velmi výrazně snížena.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět

Trochu mi to pripomina jeden moralne eticky experiment, kdy se po kolejich riti vlak a clovek stoji u vyhybky a ma moznost odklonu. Jenze na jedne koleji je 5 neznamych lidi vs na druhe jeden clen rodiny. A musi rozhodnout kam vlak pojede. Muze pak nekdo vinit cloveka z toho ze zvolil tak ci onak?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 23:42

vidim to na neoficialny firmware

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 06. 2016 22:25

Odhaduju, že auto nic takového, jako jestli obětovat chodce nebo posádku, neřeší. Zaznamená jen hrozící srážku a bude se snažit jí vyhnout.
Nejspíš ani bezpečně nerozezná člověka od stromu, jen vidí překážku a její vektor rychlosti.
A pokud nenajde způsob, jak nehodě zcela zabránit, tak se bude snažit to uhrát tak, aby k ní došlo s co nejmenší energií. T.j. po co nejdelším brždění. To je asi tak vše, co od současné úrovně senzorů a AI čekám že zvládne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 20:28

Když jsme tak u toho..
Pokud by auto obětovalo posádku v zájmu těch druhých, úplně jednoduše b se pak daly páchat vraždy. Stačilo by pak správně načasovat situaci a cíl by už zabilo jeho auto...
Dopadne to tak, že bude algoritmus, který bude vyhodnocovat nejlepší možnosti pro všechny zúčastněné a nebude striktně A ani B.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 06. 2016 18:07

Nakonec bude mít auto senzory, které spočítají počet dospělých + dětí a rozhodne se, že radši shodí do přikopy matku s dítětem, než aby zabilo divočáka s 3 selatama, které v noci vběhnou do cesty. Takové vběhnutí zvířat do cesty se stává denně, věříte autu, že vždy v tom zlomku sekundy 100% pozná zvíře od člověka a nezabije tak lidi "zbytečně"?Mimochodem, dokážete si představit nechat se v takovém autě u nás vozit? Jet mezi 2ma městy 90km/h po klikaté rozbité okrsce, kterou lemují stromy a příkopy, po krajích se rozpadá povrch a přechází v štěrk a kolikrát ani nejdou vidět (nebo nejsou) dělící čáry? Já bych si tam nesednul. Ve městě při 50km/h ještě ok, pokud před nárazem auto bude ještě i brzdit, tak vás nejspíš náraz nezabije. Ale jestli na okrsce senzory z nějakého důvodu vyhodnotí, že právě do někoho skoro narážíte a odbočí z cesty do stromu, je hotovo

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 16:11

ještě mě tak napadlo, že by před případnou nehodou mohlo auto řidiči vpíchnout smrtící injekci aby to bylo humánní

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 16:08

Naprosto zbytečné problémy."Co dělat v případě, že se vozidlo dostane do situace, kdy bude střet znamenat ztrátu života buď řidiče nebo chodců? Má přejet těhotnou matku a zachránit sebe a řidiče, nebo naopak? "Auto BUDE resit problémy postupne a v poradi, jakem budou nastavat. Kdyz mu nekdo vkroci do cesty, rychle prijme reseni, napriklad, jak a kudy vlastne uhnout (nezapomente, ze chytre auto bude v jakykoliv okamzik jizdy vedet, co se deje VSUDE kolem nej). Jakmile uhne a necekane se pred nim objevi dalsi prekazka, bude ji resit stejne jako prvni prekazku.Tady ty nastinene otazky a moralni hlouposti typu zdali je lepsi narazit do ditete, nebo se mu vyhnout a s osadkou to napalit do reky, auta rozhodne resit nebudou. Ne v nasledujicich letech. A takove auto bych si ani omylem nekoupil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PD
25. 06. 2016 15:37

Takhle to dopadne, když do rize technických záležitostí začnou kafrat humanitně zaměřený jedinci. V autě může bejt celá rodina a na silnici dva vožralové. Stejně tak za tou zdí může bejt mateřská školka, nebo na chodníku skupina chodců mimo výhled auta.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 06. 2016 14:49

To je ale pitomost. Obětovat pokaždé cestující, abychom zachránili toho druhého? A co třeba situace, když vám pod kola vejde chodec se sluchátky v uších a čumící do mobilu? Taky pak obětovat cestující, který je v tomhle nevinně, abychom zachránili blbce který by si za případné zranění / smrt mohl sám?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 06. 2016 13:55

Zajímalo by mne jaký debil by si dobrovolně koupil auto, které by upřednostnilo jeho vlastní smrt než smrt nějakého jiného random člověka. Jako ideálně samozřejmě aby nezemřel nikdo to je jasné, ale koupit i auto, které mne zabije?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 13:24

Ještě je třetí možnost, nezabít nikoho. Stačí omezit rychlost na 5km/h a auto oblebit gumovým nárazníkem jako na autodromu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  25. 06. 2016 12:37

Ty auta zcela jistě poznají třeba chodce u přechodu a přizpůsobí tomu jízdu. Takže tahoková situace může nastat jen když mi nějakej blbec skočí pod auto. Nevím proč bych za to měl pykat já.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 12:28

A jsme u zákonů robotiky Asimova a filozoficky neřešitelných situací. Jejich inteligence je navíc na začátku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
25. 06. 2016 12:20

Kdo je zadavatel této studie? Já zase četl, že lidé, státy a dokonce ani politici (ti jsou voleni lidmi) zájem nemají. Nejenže není infrastruktura, není plně otestovaná a všude stejná technologie, dokonce nejsou dořešeny ani právní aspekty. Někdo má opět zbožná přání. Jakýkoliv problém (vč. sabotáže) většího charakteru u samořiditelných aut znamená masakr, velký rozdíl proti automatickému vlaku, kde to odnese pouze jedna souprava než zasáhne stop. Věřím, že dožiji v době, kdy mi zůstane právo volby.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 12:19

Pořád má větší šanci člověk, který v autě nabourá do zdi než když auto ve stejné rychlosti srazí chodce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (9)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 06. 2016 11:32

Podle mě by auto mělo chránit samo sebe(a lidi v něm) za každých okolností.
- Pokud by se auta mohla rozmnožovat... tak ty auta, která raděj umřou(a zachrání jiného) umřou, nepředají své geny a vyhynou. Zůstanou tedy jen auta, která nechcou umřít.Kdo by si koupil auto ve, kterém bude v EULA napsané, že auto Vás může zabít pro vyšší dobro? (samozřejmě napíší, tak aby tomu nikdo nerozumněl)
- Tohle je v podstatě legalizování poprav nepohodlných lidí. Máte krásné automatické auto a objevíte se na nepohodlném seznamu NSA. Pošlou do auta příkaz "při vhodné příležitosti obětuj cestující a zachraň toho druhého". Samozřejmě byla to nehoda... druhý je šťastný, že to přežil... a cestující? Nojo smůla, třeba příště

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor