Rychlost superpočítače Blue Gene se opět zdvojnásobila, král zůstává králem

Diskuze čtenářů k článku

Martin J.  |  31. 10. 2005 11:39

Blue Gene will work on materials ageing calculations, molecular dynamics, material modelling as well as turbulence and instability in hydrodynamics.
/citace z orig. zdroje/

1. Podle mě je dost velký rozdíl mezi stárnutím a zastaráváním, asi jako pojem a průjem.

2. molecular dynamics == molekulová dynamika; je to časově závislé chování molekulového systému (např. změna konformace ("struktury") molekuly v průběhu času. Tedy žádná "hybnost molekuly".

3. Když už to otrocky překládáte, tak to příště přeložte celé a nebude vám chybět jedna z nejdůležitějších věcí: material modelling - materiálové modelování.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
carnas  |  31. 10. 2005 11:20

Opět budou přesněji určovat životnost spotřební elektroniky. .

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lazywriter  |  31. 10. 2005 11:25

... aby prilis nepresahla zarucni lhutu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Caleb, Caleb  |  31. 10. 2005 13:21

100 bodu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Brano Vartik, jr.  |  31. 10. 2005 09:23

by na tom uz mohol ist celkom plynule..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ar@gon  |  31. 10. 2005 09:40

Quake 4 je ješte sranda, ale spiš by tam, už pořádne chodil FEAR.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 09:40

No to nevím, možná kdyby jsi místo toho bezduchého paření quake trochu studoval počítače a matematiku tak by jsi věděl že tohodle výkonu dosáhne jen u matematických úloh které jdou snadno paralelizovat a nedělal tady ze sebe idiota

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tulpik  |  31. 10. 2005 09:44

hh, asi tak XDD

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
azazel@email.cz  |  31. 10. 2005 10:07

možná, kdybys ty místo machrování trochu studoval počítače a matiku :) tak bys věděl, že zobrazit nějakou 3D scénu je v první řadě matematická úloha, navíc je to jedna z nejlépe paralelizovatelných věcí vůbec
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 10:28

Myslíš?
no v podstatě máš pravdu, ale jak jednoduse paralelizovat zobrazení 3d hry na 65000 procesorech tak aby se vykreslovala plynule si tedy nedovedu představit, mohl by jsi mi to v náznaku (stačí jen pár rovnic + rozvaha ryhlosti výpočtu) protože si to pořád nějak nedovedu představit jak by jste to chtěl realizovat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mard  |  31. 10. 2005 10:33

Každý processor bude počítat jeden byte obrazovky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 10:41

hmmm, zajímavá terie, myslíte, že výpočet přímky (nebo polygonu) bude rychlejší počítat bod po bodu? to se mi nějak nezdá, mohl by jste hodit do placu algorytnus, jak si to představujete?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
azazel@email.cz  |  31. 10. 2005 10:46

vzhledem k tomu že se tvůj příspěvek objevil vteřinu po tom mém předpokládám, že si reagoval na nějaký jiný ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 10:56

ano, to mělo být na ten nad tebou, nějak jim to tady na živě blbne ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
azazel@email.cz  |  31. 10. 2005 10:41

mno, já se vyznám primárně v té počítačové grafice, a ne už tolik v superpočítačích s 65 tisíci procesory :)
Jinak by to fungovalo prostě tak, že se úloha (vykreslit milión trojúhelníků do bufferu 1280x1024) rozdělí na podúlohy, tj.: menší množství trojúhelníků, menší plocha obrazu, a tak... a výsledek se pak spojí dohromady - to už je méně náročné, takže by to zvládlo třeba jen 1000 procesorů, nebo tak něco ;)
 
Asi jako u každé multiprocesorové úlohy bude nejspíš trochu problém dostat data rychle k procesorům a rychle zpátky... ale to snad nějak vyřešené mají...
 
PS: v tomto příkladu předpokládám normální renderování přes z-buffer, kdybych ty procesory opravdu měl k dispozici :) asi bych použil něco lepšího..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 10:46

No jde o to že to jsou procesory 700 MHz (primárně určené ne na vykreslování grafiky, takže pokud by to se to takhle spojovalo, musel by to řídit právě jeden proceso, co by tu vypočtenou scénu musel dát dohromady, což by bylo velké mnoštví dat, a v tom je problém, že ne vždy velké množství procesorů znamená rychlejší zpracování úlohy, a reltime vykreslování grafiky je myslím ta úloha která takto řešit nejze, ale třeba se pletu a proto prudím a chci se dovědět něco nového

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
azazel@email.cz  |  31. 10. 2005 11:01

Je jasné, že někdo musí ta data na začátku rozdělit a někdo to musí nakonec dávat dohromady, ale nemusí být jen jeden. Obecně jsou možné dva přístupy (uvedu příklad se dvěma procesory)
- oba procesory mají všechna data a každý dostane na starost půl monitoru == náročné paměťově
- každý procesor má na starosti celý monitor, ale pouze polovinu trojúhelníků == výsledek je potřeba spojit což snižuje výhodu paralelizace, ale to spojení je stále méně náročné než samotný výpočet.
 
s 65000 procesory by se použila kombinace obou metod.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 11:11

No právě, myslím si od jisté hranice (co do počtu procesorů) v závislosti na úloze bude paralelizace o mnoho náročnější než samotná úloha

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
azazel@email.cz  |  31. 10. 2005 11:25

je pravda, že Quake na 1.000 procesorech by asi byl rychlejší než Quake na 10.000 procesorech
ale jen do té doby, než by sis zvýšil rozlišení na 40000x30000 pak by zase vítězilo víc procesorů :) Jinými slovy: pokud je velikost úlohy poddimenzovaná, tak opravdu režije potřebná na paralelizaci převáží výhodu více procesorů (to se ostatně může stát i když se to špatně naprogramuje...)
 
PS: Každá grafická karta je defacto multiprocesor - velké množství jednoúčelových procesůrků které počítají každý svůj kousek, kdyby byla v grafické kartě jen jedna výpočetní jednotka, tak by měl ten quake tak 10 FPM (framů za minutu ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 12:05

Samozřejmě, ale grafická karta je speciální HW řešení specifického problému, myslíte že bluegene má vlastní gravickou kartu? Moc bych za to nedal ale myslím, že ne ....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
azazel@email.cz  |  31. 10. 2005 16:49

grafická karta je speciální HW řešení specifického problému
bluegene je velice nadupaná mašina na řešení obecných problémů a jako taková dokáže samozřejmě řešit i problémy specifické ;) Šlo by v podstatě o to, že tou "grafickou kartou" by byl sám superpočítač - renderování by bylo vpodstatě softwarové.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
VyVoleny  |  01. 11. 2005 09:15

vyborna debata zas jsem o neco chytrejsi
jen tak dal

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Milhouse  |  31. 10. 2005 10:37

No, ale ja vim, kdybys nebyl suchar a umel "cist mezi radky", tak pochopis, ze to bylo nadnesene. Autor tim chtel rict, "ta masina ale umi".

Milhouse

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ander  |  31. 10. 2005 10:46

Ta masina neumi. Toho Q4 by nekdo musel v prve rade optimalizovat pro paralelismus, jinak totiz se muze stat, ze vam na mnoha procesorovem pocitaci pujde jeste pomaleji nez na "nadupanem" hracskem PC. Prijde mi, ze nekdy jsou tady nazory jak z materske skolky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Míra  |  31. 10. 2005 17:20

Pro boha, to byl příměr, sranda, vtip! Nikdo přece nechce pouštět Quaka na tomhle stroji. Jsi fakt suchar

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Widle_patri_do_hnoje, Widle_patri_do_hnoje  |  31. 10. 2005 10:26

To sotva, je tam OS LINUX. A nevím, že by Quake 4 byla i pro Linux (nevím, hry nehraji). Prostě svůj k svému - hra pro děti (Quake 4) + herní OS pro děti (M$ Widle XP TM R $$$) a podřadný počítač s 1 procesorem (Widle XP TM R víc neumí).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
michich, michich  |  31. 10. 2005 10:29

http://zerowing.idsoftware.com/linux/quake4/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Widle_patri_do_hnoje, Widle_patri_do_hnoje  |  31. 10. 2005 10:36

Tak teda jo (já se o hry nezajímám).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 10:59

Toš já taky né, ale nedávno to psaly na ROOTu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 10:32

myslí že xp pro mají podporu až pro 4 procesory

quake 4 for linux http://www.quake.cz/quake4/download/quake4-linux-1.0.2147.12.x86.run

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Widle_patri_do_hnoje, Widle_patri_do_hnoje  |  31. 10. 2005 10:44

(Možná - když Bůh a Gates dají) 4 procesory ... To se holt hned pozná profesionální kvalita ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 10:54

ale toš, win jsou sekretařka freindly OS tak že pokud nemate železo nějakyho exota tak to funguje dobře, mymochodem ono rozchodit více než 60000 procesorů není legrace ani na linuxu, a s linuxovou dystrybucí co máte doma to má jen velice málo společného, dalo by se říct že snad asi jenom to označení GNU/Linux

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ilfirin, Ilfirin  |  31. 10. 2005 11:45

Jo, ale tohle je nějaký CNK/Linux, du to hodit do googlu, zajímá mě co to je...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PornMaster  |  31. 10. 2005 12:11

No ještě ktomu, CNK/Linux, tak to to má společné už jen to slovo linux

Ale jak vidět, i to stačí někomu vedení hádek

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ilfirin, Ilfirin  |  31. 10. 2005 11:46

Jo, ale tohle je nějaký CNK/Linux, du to hodit do googlu, zajímá mě co to je...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AZOR., AZOR.  |  31. 10. 2005 12:21

 další člověk co třídí lidi podle věku ?? gggrrr

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xlisec  |  31. 10. 2005 23:16

myslim, kdyz ozelis velke rozliseni, tak by ti takova masina umoznila v hre roztrilet cokoli, jakkoli a jeste by ti simulovala chladnuti vystrelenych naboju na podlaze :).
Asi by to nebylo moc real time ale klidne by ses tam mohl brodit v bahne A TO REALISTICKY.

Ale nejvetsi problem vidim v Multiplayeru, nevim jak by jsi schanel soupere s druhym Blue Gene

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor