Reklamní systém Facebooku má další kiks. Umožňuje cílit na odpůrce Židů

Facebook je skvělý pro reklamní účely zejména díky jeho rozsáhlé databázi dat o chování a demografii uživatelů. Zadavatelé reklamy mohou cílit na téměř jakoukoli charakteristiku. Dokonce i na odpůrce Židů.

Server ProPublica objevil, že reklama na Facebooku lze cílit na lidi sdílejí fráze jako je „nesnáším Židy“ nebo „jak nejlépe upálit Židy“. A nezůstává to jen Židů, pokud chcete cílit na lidi často diskutující o Ku Klux Klanu, můžete.

Je to možné proto, že reklamní software Facebooku vyhledává lidi pomocí specifických informací, které si zadávají do popisu svého profolu. Ty se řadí kategorií jako studium, škola, titul nebo společnost. Pokud tedy někdo do popisu své práce napíše „profesionální odpůrce Židů“, reklamní systém jej v pohodě najde a zadavatelé reklamy na něj mohou cílit.

V ideálním světě by si lidé samozřejmě nic podobného do svého profilu nezadávali, ale protože jde o internet a trollů/pochybných individuí se podobných místech pohybuje víc než je zdrávo, systém něco podobného umožňuje, protože mu to nebylo explicitně zakázáno.

Facebook si svou chybu uvědomuje. Společnost v prohlášení uvedla, že je třeba na reklamním systému vykonat ještě spoustu práce a možnost přidávat si podobné popisky do kategorií na profilu odstraní. Jak toho chce docílit aniž by omezila „běžné“ používání kategorií, není jisté.

Je to nicméně krásný příklad toho, co se stane, když nějaký systém není domyšlený a nastoupí lidé. Na Floridě také nebyl zákon zakazující střílení proti hurikánům, protože nikoho nenapadlo, že by se o to někdo pokusil, ale podobní jedinci se objevili a zdejší šerifové museli řešit, jak v tom lidem zabránit.

Letošní rok nebyl pro algoritmy Facebooku úspěšný obecně. Společnost nedávno přiznala, že na jaře během amerických prezidentských voleb řada falešných profilů z Ruska nakoupila reklamu v hodnotě 100 tisíc dolarů. Nikdo tomu nezabránil, systém to umožňoval. Platby totiž nekontrolovaly lidé, ale automatičtí roboti.

Na Facebooku už fungují gify v komentářích:

Diskuze (10) Další článek: Současnost a budoucnost Wi-Fi: Tak sakra kde je to 802.11.ad?

Témata článku: Web, Facebook, Sociální sítě, Reklama, Rusko, Klan, Systém, Reklamní účel, Kiks, Falešný profil, Zadavatel reklamy, Dolar, Profil, Fráze, Ideální svět, Reklamní systém, Letošní rok, Reklamní software, Rozsáhlá databáze, Florida, Automatický robot, Běžné používání, Odpůrci

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů