Raketa spoluzakladatele Microsoftu vyletěla do výšky 64,5 kilometru

Diskuze čtenářů k článku

tomas 2  |  17. 05. 2004 12:00

Zajimava je podoba letounu s letadly Blohm & Voss z roku 1945. http://www.luft46.com/bv/bvp212.html a http://www.luft46.com/junkers/juef126.html (hlavne to umisteni motoru nad trupem)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Libor Chocholaty  |  17. 05. 2004 15:06

Motor meli nemcinad trupem kvuli vibracim. Aby se neprenaseli do trupu. Pouzival se pulsacni proudovy motor a vibrace byly tak hrozne, ze trpela pevnost trupu. Proto dali motor na pylon nad trup.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
C  |  17. 05. 2004 15:59

Ona vystrčení je motoru je ideální způsob, jak zlikvidovat vibrace a teplo. Dole je podvozek, na boku jsou u malýho letadla jenom křídla, tak kam to strčit, že :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
X-22  |  17. 05. 2004 16:04

Nebude to tím, že fyzikální zákony, kterými se řídí aerodynamika a vůbec technologie používané v letectví jsou stále tytéž? To je jako se divit, že koncepce auta se od jeho vzniku taky moc nezměnila (čtyři kola, motor, převody - jo, fakt je, že zpočátku byly i tříkolky). Letadla (aeroplány) i raketoplány tudíž pořád musí mít základní schéma stejné - křídla, pohon, kabina

Ostatně v počítačích taky pořád víceméně platí von Neumannova schéma. Aspoň v těch normálních.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
X-22  |  17. 05. 2004 16:10

BTW. Ten první je trochu podobný pozdějšímu MiGu-15, proudovým Jakům a NA F-86 Sabre. Ten druhý má, myslím, něco společného s V-1. Jo a Němci taky měli a bojově používali stíhací raketoplán Messerschmidt Me-163. Vyletěl na raketový pohon, zaůtočil na USAF či RAF bombardéry a pak doplachtil na zem.

Prostě začali brzy, někdy ve dvacátých a třicátých letech, tak byli první. Ostatně na Apollu udělal spoustu práce Werner von Braun, který předtím dělal V-2 (A-4), se kterými Němci bombardovali Anglii.

PS. Sorry, že poučuji, ale mě ten titulek přišel jak z Novy - na první pohled senzace, na druhý naprosto logická záležitost.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Josef Sustr  |  18. 05. 2004 14:54

Když jsem se podíval na obrázek toho letadla z boku, tak jsem v první chvíli myslel, že je to Enterprise ze Star Treck

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BoodOk  |  17. 05. 2004 10:22

Microsoft everywhere, everytime, forever. Proc by mel titulek hovorit o panu Allenovi, kdyz je zpoluzakladatelem MS, ze?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Johny  |  17. 05. 2004 09:36

...dost dobře je popsáno řízení (počítačové vybavení) a jeho spolehlivost v knize Richarda Feynmana (dost známý fyzik, bohužel už není mezi námi) v kapitole, kde shrnuje vyšetřování první havárie raketoplánu. ...."widle" tam nejsou, ale stejně jsem z toho byl dost "vedle".....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
L8M  |  15. 05. 2004 17:37

Allen se činí. Kromě vývoje raket má taky novou superjachtu Octopus, momentálně snad největší soukromou jachtu na světě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
brm  |  15. 05. 2004 23:34

jj, krasavice


http://www.powerandmotoryacht.com/february04/octopus2.jpg

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš M@J@ Slabý  |  15. 05. 2004 09:25

Tak doufam, ze to nebude pilotovat on sam. Minule kdyz ridil prece to letadlo tak spadl ztratil pamet... Tak ted uz se asi chce rovnou zabit. Snad ale ne...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Radek Vrazel  |  15. 05. 2004 18:43

Nebyl to Steve Wozniak?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Aleš M@J@ Slabý  |  16. 05. 2004 09:15

No jistééé :) Sypu si popel na hlavu. :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
víc než bůh  |  14. 05. 2004 18:54

Mě by spíš zajímalo, jestli používají nějakej řídící systém co běží ve Windows, přeci jenom, když se do toho pustil spoluzakladatel Microsoftu...To by pak měli reklamu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vít  |  14. 05. 2004 21:34

Klíčové slovo v tomto případě je "pilotovaný", tzn. jen sebevrah by sedl do rakety řízené systémy pod Windows Takže No Windows!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pjotr  |  15. 05. 2004 07:24

Souhlas!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lwq  |  15. 05. 2004 09:59

 njn .. wokna ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  16. 05. 2004 10:39

Windows: Opravdu si prejete otevrit padak? ANO - NE // (vyska 20 km)
Pilot: Ano // (vyska 18 km)
Windows: Pro pokracovani vlozte instalacni disk Microsoft Office XP a stisknete OK pro pokracovani // (vyska 17 km)
// Pilot hleda CD // (vyska 10 km)
// Pilot vlozi CD do mechaniky // (vyska 9 km)
Pilot: stiskne OK (vyska 8 km)

... myslite ze to stihne? :)))))))))))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Kotrč  |  16. 05. 2004 12:57

Nechápu, že někoho ještě pořád baví "vtipy" tohoto typu ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  16. 05. 2004 21:13

kez by vtipy ;)) me to pisou office porad, prestoze jim zakazu prislusnou vec, porad chteji doinstalovavat a musim co chvili mackat storno... tomu se rika produktivita /

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Kotrč  |  16. 05. 2004 23:53

S tím souhlasím, ale asi se shodneme na tom, že je jistý rozdíl mezi kancelářskou aplikací a řídícím systémem rakety ... O nic nejde, jen původní kritika byla asi trochu off-topic.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tom  |  17. 05. 2004 09:56

Ani nie... MS ma sice skusenosti s "office" programamy, uz trochu horsie je to s operacnymi systemamy (aj ked su veeelmi rozsirene), a ziadne skusenosti s riadiacmi softwermi a rt systemamy.. aj tak sa tam tlacie... S pouzitim svojich rozsiahlych skusenosti z officu to tak kludne moze skoncit...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pavel Kotrč  |  17. 05. 2004 22:43

Ano, MS asi (spíš určitě) nemá zkušenosti s řídícími systémy, proto je pravděpodobně necpe do "svých" raket. Nejsem v žádném případě jejich zastánce, ale to zobecňování by se nemělo přehánět ... Je to jako kdybych řekl, že discmany od Panasonicu jsou strašně poruchové, a proto si jejich televizi nikdy nekoupím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jeden Niekto  |  17. 05. 2004 12:24

"prestoze jim zakazu prislusnou vec"

vyhoď toho blbého administrátora a nájdi si lepšieho, čo to urobí poriadne (veci okolo inštalácie a opráv sa dajú bezproblémovo nastaviť)!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xml  |  18. 05. 2004 07:59

skutecnost, ze jsi natolik neschopny si nainstalovat stupidni office o necem svedci, produktivni bezmozku

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jeawwell  |  17. 05. 2004 11:02

Nejlepsi co jsem zatim dnes cetl. Dik. Dobre jsem se zasmal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mittar  |  14. 05. 2004 15:18

Ja tomu nerozumim, po vycerpani paliva vystoupal az do 64.5 km , navic cenu dostane ten kdo se bezpecne vrati na zem, to jde z 64.5km bez paliva? Bezpecne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
CGC  |  14. 05. 2004 15:32

Dvě klíčová slova jsou setrvačnost (nahoru) a padák (dolů) :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Web  |  14. 05. 2004 19:28

a dalšími klíčovými slovy pro gúgl jsou "vztlak" a "bezmotorové létaní"

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
redwasp  |  15. 05. 2004 10:31

a pro tebe "fyzika" a "zakladni skola". Ve vysce 45km uz ti asi vztlak moc nepomuze. Naopak uz se tam dost vyrazne projevuje nizka gravitace a nizky odpor vzduchu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
lahvon  |  15. 05. 2004 11:54

Kritika za kazdou cenu, vid. No, holt nekdy si musis urvat svou sanci, jak ukazat ze taky neco vis.

Nevim v cem jsou vase dva prispevky v rozporu. Ten vztlak a bezmotorove letani se tykalo toho bezpecneho navratu na zem. Nebo snad chces poprit, ze navrat na zem bude zalozen na necem jinem? :)

Ten maly odpor a nizsi gravitace je samozrejme jen tam nahore. A navic by musel doletet jeste daleko vys, aby prevazovala prave nizka gravitace.

Proste tak trochu jeden o voze a druhy o koze.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Vebloud  |  16. 05. 2004 18:52

A právě proto, že se uplatňuje nízkí gravitace a malý odpor vzduchu doletíaž do těch 64,5km. Pokud vím tak tomu prvnímu šlo o bezpečný návrat a tam už vztlak asi bude.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bsp  |  17. 05. 2004 08:29

Vo vyske 45 km je asi taka gravitacia ako na zemi. F = k*m1*m2/(r^2). Kde k je nejaka konst. m je hmotnost oboch telies (zem a raketoplan) a r je vzdialenos telies. Zapocitava sa tam aj polomer zeme, ktory je 6378 km, takze tych 45 navyse vela neurobi...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
tom  |  17. 05. 2004 09:53

Tak tak, to som chcel aj ja.. 45km je prilis smiesna vzdialensost, aby tam bola nizsia gravitacia.... Iba ten vzduch je tam uz dost riedky...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hynek Hanke  |  17. 05. 2004 21:38

Hm... Gravitace na povrchu Zeme a gravitace na obezne draze, na ktere leta treba ISS je *velmi* podobna. Kosmonauti jsou ale ve zdanlivem stavu beztize proto, protoze jako by na Zemi neustale padaji (ale dostatecne rychle na to,
aby ji vzdycky prave minuli a mohli dal padat).

Sila, ktera pusobi na takovy raketoplan smerem k zemi je porad radove stejna. Jde pouze o to, aby ten raketoplan
letel dost rychle.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
FNovak  |  14. 05. 2004 15:39

Jen pro informaci - raketoplan NASA se vraci i z větších výšek bez paliva. Najděte si na netutémata typu "aerodynamika vztlakových těles", popř. si (máte-li) třeba na Spektru či Discovery chytněte některý z těch pěkných pořadů právě o letectví a kosmonautice - právě seriál Letadla-X se přistání bez paliva věnoval velice podrobně...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor