R600 bude mít přes půl miliardy tranzistorů

Diskuze čtenářů k článku

baraka  |  04. 10. 2006 10:08

jestli to takhle pujde dal, tak budeme muset mit za nejakou dobu na zahrade vlastni elektrarnu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
rentigo  |  03. 10. 2006 20:58

Tak zpráva, že bude mít 500mil tranzistorů je super informace. Jenže mám takový pocit, že zprávu o tom, že spotřeba R600 bude 250 W byla záhy poté, co ji theinq vypustil, na tom samém serveru dementována. Takže je to jenom strašení nebohých čtenářů. Nebo vysvětlí mi někdo, jak by mohla mít grafika (80nm) s jádrem o 1/4 až 1/3 větším, než je R580 (90nm), spotřebu, které je 2x vyšší?
Co se týče mě, tak já bych zatím na 64 unifikovaných shaderů nespoléhal. Zatím to je stále nepotvrzená informace. Stejně tak frekvence jádra není známá, pouze spekulace.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Šle  |  03. 10. 2006 16:21

Jak si můžeme být jisti, že jich tam bude 500 milionů? Kdo to bude přepočítávat?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Maťo  |  03. 10. 2006 17:02

Nikdo. Presne sa to nikdy nevie. Sú to skôr odhady...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peto  |  03. 10. 2006 18:23

plocha chipu / plocha tranzistora v danej vyrobnej technologii

a tak isto design SW ti povie kolko ich je v ktorej jednotke, a to sa spocita

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peebles  |  03. 10. 2006 13:04

... a tančit v kruzích

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
AZOR  |  03. 10. 2006 12:13

tak jsem klika na článek s pul milonem tranzistoru ale otevřela se mi už pulmilarda, ..škoda chtěl jsem rejpat

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SiseL  |  03. 10. 2006 11:42

co sa takto zamysliet nad spotrebou svojich rieseni?! Uz to zacina byt skutocne na neprijemnych cislach a teplotach ;/

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ňuf  |  03. 10. 2006 11:34

že by R600 měla 14x méně tranzistorů než stařičká Riva TNT (7.5 mil. tr.), jak se nám snaží namluvit titulek? Pár řádů sem, pár řádů tam...

Jinak 250W je teda síla. Mě do počítače nesmí žádná grafika, která potřebuje přídavné napájení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peto  |  03. 10. 2006 13:32

Veď najsilnejšie GPU od ATI má teoretický výkon dosahujúci 375 Gflops v konfigurácii jedinej karty. Pri zapojení CrossFire potom teoreticky dvojnásobok. Ageia naopak je jediná kto vie ako silný je skutočne ich čip, odhaduje sa však výkon okolo 25 až 100 Gflops, pre bežné moderné CPU sa táto hodnota hýbe pod 10 Gflops.
http://www.itnews.sk/buxus_dev/generate_page.php?page_id=40188


Spoločnosť ATI pozvala IT reportérov na konferenciu, ktorá sa má konať 29. septembra, Predstaví na nej novú triedu spracúvania výpočtov s názvom Stream Computing (budeme ju zatiaľ nazývať „streamové výpočty, resp. prepočítavanie“). Spoločnosť odmieta bližšie poodhaliť, o čo by mohlo ísť. TheRegister.co.uk však informuje, že hviezdnym produktom ATI sa má koncom septembra stať produkt nazvaný FireStream.

FireStream má byť výsledkom koncentrácie síl ATI na poli GPGPU (General Purpose GPU - využiteľných na všeobecné účely). Pomerne zložitá skratka znamená jednoduchú vec: GPGPU majú byť mikročipmi v grafických kartách, čo zvládnu okrem spracúvania grafických výpočtov aj všeobecnejšie výpočty, ktoré vyžaduje softvér bežiaci napríklad na serveroch alebo na bežných PC. Odhaduje sa, že grafické karty so svojou ohromnou výpočtovou silou dokážu zrýchliť bežné výpočty vyžadované pomerne rozsiahlym množstvom softvéru 10× až 30× pri porovnaní s počítačmi, kde výpočty robí len hlavný procesor

Vlak menom Torrenza
Čisto teoreticky je možná ešte jedna cesta k pridaniu výkonu k PC od AMD, ktoré podporuje viac procesorov. Ide o využitie voľnej opteronovej pätice vo viacprocesorovej serverovej zostave od AMD, ktorá umožní pripojiť k hlavnému procesoru špeciálny koprocesor za pomoci koherentného HyperTransportu. Keby spoločnosť ATI, ktorá bude čoskoro patriť pod AMD, naskočila na tento vlak s názvom Torrenza, mohlo by naozaj ísť o úplne novú triedu produktov od ATI.
http://www.itnews.sk/buxus_dev/generate_page.php?page_id=44236
uz o par dni
http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=6497
http://www.cdr.cz/a/diskuze/8437

a to podotykam, ze v roku 2008 bude mat AMD chip s CPU, kde GPU buyde jednym jadrom

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
snake  |  03. 10. 2006 15:34

Ufff, 375 Gflops? To mi přijde strašně moc a jestli ty čipy opravdu za určité "konstelace hvězd" jsou schopné počítat takovouhle rychlostí, pak jsou IMHO oproti ostatním částem (pamětem, sběrnici, ...) strašně nesmyslně předimenzované...
 
Vezměme si jen kolik by musela být reálná datová propustnost, aby se takový výkon dal vůbec využít. Každá Flop operace potřebuje dva operandy načíst a jeden výsledek zapsat. Ale dejme tomu, že jeden z těch operandů bude použitý vícekrát, ať nežeru, jde třeba o rozumně použité vektory. V každém případě ale jeden čtecí a jeden zapisovací. Délka jednoho čísla v plovoucí desetinné čárce je až 80 bitů, používanější budou ale kratší, 4 či 8bytové. 8 bytů krát 2 krát 375 miliard operací za vteřinu, to je, ... , ..., 6 TB za vteřinu přesně.
 
Čili nejméně o 2 řády více než kolik zvládají dnešní paměti v grafických kartách. Kde je v mém uvažování chyba?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
peto  |  03. 10. 2006 16:16

>Čili nejméně o 2 řády více než kolik zvládají dnešní
>paměti v grafických kartách. Kde je v mém uvažování
>chyba?

Chyba je v tom, ze to su operacie nie pamat pamat ale register to register a to este take, ze sa pouziva vysledok predchadzajucej operacie ako jedne z argumentov, co si podotkol
Do pamate sa ide len ak sa nieco dopocita a vypocet je n-operacii za sebou podla teda min. 100-1000 opearacii

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
KillerZero, KillerZero  |  04. 10. 2006 00:50

X800 zvládá myslim něco kolem 200Gflops, takže to odpovídá, u X1950 bych podle rozdílu ve výkonu čekal i víc než těch 375 Gflops.

SM3.0 (1Xxxx) grafický karty počítají v 32 bit fp. Xxxx a 9xxx jen 24bitů.
A naprostá většina textur (pokud se nepoužívá nějaká forma HDR nebo nějaká specialita tak všechny) jsou pořád 8bitový. Na fp se převádí až na čipu. Při samotným výpočtu shaderů se už používají výhradně registry přímo v čipu. Z paměti se načtou vstupní hodoty a pak se do ní zapíše až výsledek. A s texturama se v dnešních hrách dělají klidně desítky operací. Pokud se nepletu tak shadery verze 2.0 umožňujou až 96 operací a 8 načtení textur. (i když pochopitelně se to nevyužije vždycky naplno, pokud nebereme třeba 3Dmark) Takže už jen to znamená rozdíl nejmíň jednoho řádu od tvýho výpočtu + ještě děleno osmi, protože naprostá většina načítaných a zapisovaných hodnot je jen 1B + ještě další snížení když se používá komprese textur.

Ale máš tak trochu pravdu, ATI karty mají ve srovnání s nvidií o hodně vyšší výpočetní výkon v poměru k fillrate. (což je právě schopnost zpracovat velké množství textur a závisí z velký míry právě na propustnosti paměti)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal  |  03. 10. 2006 11:26

R600 bude mít přes půl miliónu tranzistorů

Nemelo by tam byt pul miliardy? ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
iMATRIX  |  03. 10. 2006 11:50

Dobry postreh chybicka pri opravovani...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
p  |  03. 10. 2006 11:09

Cele me pc bez monitoru a hdd zere desetkrat mene nez tady nejaka grafika.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  03. 10. 2006 15:17

To můj notebook bere těch 25-30 W i s LCD, videokartou a harddiskem. Ale dnešní průměrný desktop (nic moc - fakt průměr) s 400W zdrojem a CRT monitorem (17-19") odhaduji velmi střízlivě tak na 300W, k tomu večer i lampička a to máte za 3 hoďky provozu cca 1kWh. U nás doma to jede (děti se na tom střídají, práce do školy, hry atd) tak 6-7 hodin denně, o víkendu klidně i 12-14 hodin. Takže průměrně si to těch 1,5 kWh denně vezme, za rok to dělá cca 550kWh, a při ceně 4-5 Kč/kWh stojí (bez amortizace PC) jenom ten provoz na nákladech za elektrický proud okolo 2500 Kč. Je to minimálně na zamyšlení...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zelena veverka  |  03. 10. 2006 21:16

Tak vyzen deti ven, at se probehnou a nesedi jen u pocitace. Nechce se mi totiz verit, ze by decko muselo sedet 6 hodin u POC, aby si udelalo veci do skoly.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xxx  |  04. 10. 2006 07:30

Hmm, to není jedno dítě, máme jich víc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
gepard  |  03. 10. 2006 10:53

Kde se ten pokrok zastaví ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
anywherehome  |  03. 10. 2006 11:03

cinani prej uz vymysli kapesni elektrarnu s termojadernou fuzi, tak zadny strachy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blecha, blecha  |  03. 10. 2006 12:04

Tak to jsou cinani superkoumesove.
Soucasna uroven technologii a i vyhledove do orku 2050 potrebuje naopak proti optimalne vedenou pulsni termojadernou fuzi vykon zarizeni alespon kolem 3GW (3 000 000 000 W, Temelin 2 GW).
Samozrejme, ze u reaktoru s kontinualni termojadernou fuzi to muze byt jine, ale problemem je, ze neumime vyrobit s dostatecnou presnosti "krouceny" toroid, ve kterem je teprve tato reakce stabilnejsi a da se potom hovorit o kontinualni termojaderne fuzi. Soucasna zarizeni na bazi Tokamaku maji pouze klasicky toroid s ovalne - vejcitym prurezem. Toz tak.  
 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peter Lehotsky, Peter Lehotsky  |  03. 10. 2006 13:33

Ty pises "neumime" ale on pise o cinanech a to jsou ONI

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
blecha, blecha  |  03. 10. 2006 15:47

Nedelej si iluze, sice jsou to ONI, ale coONI neziskaji reverznim inzenyrstvim, tak to neumi, viz jejich kosmicky vyzkum, ktery je ukazkou reverzniho inzenyrstvi na rusacich okorenenou troskou reverzniho inzenyrstvi na americaench.
Jedine snad, ale, to snad..., safra..., mozny to je, jsou to prece jen sikovni kucii sikmooky..., ze by uz meli rozjety reverzni inzenyrstvi na nejake ubohe vyspele civilizaci, ktera jim sedla na lep.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor