Průměrný člověk má na sociálních sítích maximálně 150 kontaktů

Na začátku devadesátých let minulého století přišel britský antropolog Robin Dunbar s hypotézou, podle které dosahuje sociální síť libovolného jedince asi 150 členů. Toto pravidlo je přitom prakticky neměnné napříč stoletími a nezávislé na sociálních a kulturních podmínkách.

Přelom století ale přinesl internet a zcela nový fenomén internetových sociálních sítí. Změnil se tedy i člověk, nebo se Dunbar mýlil? Na Twitteru i Facebooku přeci najdete jedince, kteří se virtuálně přátelí a sledují stovky až tisíce kontaktů. Na to se po dvaceti letech snaží odpovědět Bruno Goncalves z Indianské univerzity.

graf.png
Po dosažení 100 až 200 kontaktů se o ty další už tak
nezajímáme a míra interakce s nimi klesá (zdroj: Technology Review)

Rozborem několika milionů příspěvků na sociální síti Twitter analyzoval vzájemné vztahy členů této obří komunity a dospěl k závěru, že i když na Twitteru sledujeme stovky ostatních blogerů, po dosažení jakéhosi bodu saturace – bodu naplnění, tedy po dosažení určité velikosti sociální sítě, přestáváme na ty další postupně brát ohledy. Jinými slovy, i když budete sledovat třeba 500 dalších lidí, největší pozornost budete věnovat pouze těm, které se vlezou do množiny definované saturačním bodem. Toto pravidlo přitom nejspíše bude univerzální, týká se tedy i Facebooku a v podstatě jakýchkoliv jiných dalších sociálních sítí.

Nakonec to nejdůležitější. Goncalvesův saturační bod se pohybuje někde mezi 100 až 200 členy sociální sítě, nezávisle na předchozím Dunbarově průzkumu tedy potvrzuje to samé. Typická sociální síť jednotlivce dosahuje velikosti asi 150 lidí. Více lidí už prostě nevnímáme a nemáme chuť s nimi příliš komunikovat, i když je budeme třeba sledovat nebo se s nimi budeme „papírově“ přátelit na Facebooku.

Diskuze (61) Další článek: ARM plánuje ovládnout polovinu mobilního segmentu do roku 2015

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,