Ano, máte pravdu. Přechod z MSO 2003 na 2007 je za celou historii nejbolestivější. Mimochodem, po těch letech to není zas až
tak špatný výsledek, terpve nyní udělat tak velkou změnu. Ze zkušenosti, běžným uživatelům trvá jeden až dva týdny než si
začnou ribbon pochvalovat. Do té doby nadávají. (Nechci se pouštět do diskuse, jestli je ribbon dobrý anebo ne. Mně se líbí
a všichni zákazníci naší firmy ho zatím taky vzali pozitivně - ale připouštím, že nemusí vyhovovat každému.)
Jeden velký rozdíl oproti přechodu na OOo tu je. A tím je to, že v MSO jsou konzistetní názvy funkcí, ovládání, vzhled ikon
a celkově i dokumentu. Při přechodu na OOo se uživatel musí připravit na to, že hodně věcí se jmenuje jinak, ikony jsou od
MSO odlišné a celkově ovládání také. Vím, Vám i mně by se na OOo přecházelo dobře; běžní uživatelé jsou z těchto rozdílů
rozhození.
Uživatelé dále potřebují podporu. Jednouché how-to rady. Ty u MSO získávají u svých kolegů, známých, partnerů atd. U OOo se
nemají kam obrátit. Vím, je to uzavřený kruh; dokud nebude OOo rozšířenější, nebude ani dost znalých známých. Ale v tuto
chvíli musíte brát jako fakt to, že i toto je kus překážky. Nezapomínejte ani na to, že existuje mnoho firem, kde ani jeden
zaměstnanec práci s PC neholduje a že lidé nemají čas zkoumat, jak co dělat.
Pro podporu se pak musí obracet na toho, kdo jim OOo zavedl. To nezřídka bývají nadšení studenti, kteří správu sítí dělají
ve volném čase. To nemyslím nijak výsměšně nebo hanlivě, jen konstatuji častý stav. U studentů však bývá nevýhodou to, že
polovinu dne nemívají čas a nejsou dostupní na telefonické konzultace. Když to není student, tak zase profesionální firma
daleko přísněji účtuje i telefonické konzultace.
Další překážkou je nedokonalá kompatibilita zobrazení. Když komunikujete se svými zákazníky nebo dodavateli, musí komunikace
probíhat hladce. A na překážku je i to, že se dokument vytiskne trochu jinak. Někdy je to nepodstatné, jindy je ten rozdíl
velký, např. když se rozhodí stránkování atp. Někdy tím nevznikne žádná újma, jindy ala může dojít ke ztrátě nelevného času
anebo v krajním případě i k příjmé újmě. A prosí uvědomte si, že tento problém nevyřeší ani standardizovaný formát souborů.
Takový formát popisuje, jak co uložit. Ale nepopisuje JAK je zobrazit, vykreslit. (v tomto bodě si celou válku formátů mnoho
lidí vykládá špatně a myslí si, že potom bude vše 100% kompatibilní!)
No a posledním, a myslím nejdůležitějším bodem je cena. Prosím vezměte si, že zaměstnanec s platem 20.000 Kč hrubého (v ČR
je aktuálně průměrný plat ještě o něco vyšší!) stojí firmu na mzdových nákladech cca 26.000 Kč měsíčně. MS Office stojí cca
11.000 Kč a vydrží nejméně 4 roky (vcelku vklidu vydrží až 6 let, ale počítejme 4 roky). Pokud to rozpočteme na měsíc (což
každý manažer firmy udělá při rozhodování jako první), tak nám vyjde, že Office stojí cca 230 Kč měsíčně. Vůči mzdovým
nákladům zaměstnance je to tedy naprosto zanedbatelná částka, tvoří méně než 1% !!! nákladů.
Nyní si vezměte všechny body a hlavně ten poslední. Jak se jako manažer firmy zachováte? Zaplatíte raději "jakoby k výplatě"
zaměstnanci 1% navíc a pořídíte MS Office, kde s jistotou problém mít nebudete anebo uděláte ten krok do neznáma?
===
Myslím, že pokud chce OOo zvýšit svoji šanci na prosazení se, měl by se ubírat cestou co největšího kopírování funkčností a vzhledu MSO. Tím by odboural velkou část problémů lidí s přechodem. Vím, ztratil by tím kus své osobitosti a určitě i část dobře vymyšlených vylepšení. Ale v tuto chvíli by nemělo jít o to být nejlepší, ale o to, být dostatečně používaný. Boj o kvalitu a o většinu uživatelů může přijít až následně.