Proměna Dellu: Od počítačů k serverům

Lodýnský Dell Technology Camp 2011 přinesl nejen nové technologie společnosti Dell, ale také proměnu technologického matadora, který se přesouvá od počítačů k serverům.

Akcie Dellu od začátku roku 2009, doposud nejhoršího období v historii firmy, posilnily o více než 100 %, a i když se rozhodně nevrací k maximům na přelomu tisíciletí nebo k předkrizovým hodnotám, jejich stabilita značí jediné – znovu nastoupivší výkonný šéf Michael Dell našel pro své dítko novou cestu a strategii a veškeré aktivity tomu začíná přizpůsobovat.

Dell už není největším výrobcem a prodejcem osobních počítačů na světě. Prvenství mu vyfouklo HP, které tak Dellově impériu jasně vzkázalo, že i dominantní oblast a největší byznys jeho firmy není a nebude to, co bývala. Vedení Dellu relativně nedávno přizpůsobilo strategii tak, aby firma byla schopná počítačů a komponent prodávat více. Ze zboží, které se prodávalo především firemním zákazníkům, se tak staly masové výrobky, které si nyní mohl koupit každý i v běžném obchodě.

sdfsdfsd.PNG
Akcie Dellu nejspíše jen tak předkrizovou hodnotu nepřekonají, za poslední rok si ale připisují růst. Nová Dellova strategie se zdá být životaschopná.

Osobní počítače a veškeré komponenty kolem nich (tiskárny, periferie a další) jsou ale výrobky s nízkou marží, což ruku v ruce se ztrátou prodejního prvenství a skutečností, že příjmy Dellu jsou ze 70 % závislé právě na oblasti osobních počítačů, jasně vzkazovalo, že budoucnost se musí zajistit také v jiných oblastech IT. Tam, kde už léta úspěšně figurují obři jako IBM, HP nebo Oracle – v oblasti serverů, systémů a s tím spojených služeb.

Nejjasnější budoucnost

Fakt, že Dell ztratil světové prvenství v prodeji osobních počítačů, není podle jeho šéfa zase tak důležitý. Díky několika zásadním krokům teď firma může tvrdit, že má široké portfolio technologií a systémových integrací. Jinými slovy, Dell už nenabízí pouze monitory, notebooky, klávesnice a tiskárny, ale svým klientům může nabídnout také servery, datová úložiště, systémové integrace a s tím spojené sjednocující služby. Tedy to, co jeho noví konkurenti, i když prozatím ne v takové míře.

Když jsem se v Londýně bavil se zástupci Dellu, potvrdili mi prohlášení, které nedávno Michael Dell sdělil v rozhovoru pro server CNN Money, a sice, že budoucnost firmy nikdy nebyla jasnější. Mají pravdu. Dell má silnou cash flow, finanční prostředky pro akvizice větších firem i začínajících a nadějných startupů a díky růstu a pěkným dividendám také přízeň investorů.

IMG00323-20110608-1126.png
Rackový server Dellu nacpaný grafickými kartami, procesory, RAM paměťmi a dalšími součástkami. Na něm běží virtuální desktopy, které jsou streamovány do tenkého klienta uživatele.

Novodobá historie Dellu se začala psát v roce 2009, když firma koupila běžnému smrtelníkovi spíše neznámou firmu Perot Systems za úctyhodných 3,9 miliardy dolarů. Právě díky této akvizici se do té doby spíše tápající společnost mohla dostat do hodně výnosného a lukrativního byznysu – pronikla do státních sfér, školství, armád a zdravotnictví. Dell nyní nabízí specializované systémy pro e-learning, vlády, nemocnice a další subjekty. Jednotlivé prezentace nových technologií na londýnském Technology Campu dokazují, že firma v tomto segmentu zcela jistě své odbytiště nehledá nijak ztěžka. Například ukázka forenzních a dalších systémů pomáhajících detektivům při hledání a usvědčování podezřelých byla velice působivá.

Také další významná akvizice posouvá Dell blíže k IBM nebo HP. Právě s druhou jmenovanou firmou se Dell relativně nedávno přetahoval o společnost 3PAR. Do té doby rovněž poněkud neznámá firma se zdála pro oba obry životně důležitá a dnes už se jasně ví, proč tomu tak bylo. Storage systémy od 3PAR jsou zatraceně dobré, a jak se ukazuje, efektivně ukládat v cloudu dnes chtějí všichni. Konvergenční centra – nová strategie HP – využívají jako jednu ze stěžejních částí právě produkty 3PAR. Dell, který nakonec přetahovanou prohrál, za každou cenu musel s HP držet krok. I proto za 940 milionů dolarů koupil společnost podobného zaměření – Compellent. Také Dell tak může v rámci svých serverových řešení nabízet kvalitní cloudová datová úložiště a s tím spojené služby.

Co by bylo, kdyby

Dell však v tomto ohledu nejspíš mohl být mnohem dál. Už v roce 2002, kdy firmu společně s Michaelem Dellem ovládal tehdejší CEO Kevin Rollins, měl druhý jmenovaný zájem odkoupit dnešního významného hráče EMC. Michael Dell se však tehdy bál, že by to znamenalo přílišný odklon od zaměření jeho firmy a strategická akvizice se nakonec neuskutečnila. Je to škoda, tržní hodnota EMC tehdy byla 16 miliard dolarů, přičemž dnes už si ji investoři cení na 57 miliard. Přepočteno na jednu akcii, EMC bylo v roce 2002 v útlumu a jeden kus se dal pořídit zhruba za 4 dolary. V současnosti se jeden cenný papír obchoduje za 20 dolarů. Dell přitom za jednu akcii Compellentu zaplatil přes 27 dolarů s tím, že kvůli své poptávce způsobil strmý nárůst hodnoty.

IMG00324-20110608-1127.png
Dell je tradičně silný v CADových systémech a díky Perot Systems se dostal také do zdravotnictví, školství, armád a do vlád.

I když Dell podniká statečné a dobré kroky, co do velikosti tržeb a technologií IBM a HP stále konkurovat nemůže. Většinu příjmů firmy stále tvoří věci okolo osobních počítačů, kdežto například u IBM IT služby generují okolo 56 % všech příjmů. Tzv. service business z koláče Dellu prozatím ukusuje 16 %. Zmíněných 56 % v IBM je možné demonstrovat také na dalších číslech – service business zde má hodnotu 56,4 miliardy dolarů, což je zhruba stejná hodnota, jakou má celý Dell.

Dell prozatím nemá až tak sofistikované služby a systémy jako jeho konkurenti, je však poměrně hodně silný v oblasti malých a středních firem. Tedy těch zákazníků, kteří až tolik komplikované systémy nepotřebují a stačí jim spolehlivý, výkonný a levnější dodavatel.

Dellova korporace ale nemá konkurenci pouze v oblasti korporátních řešení. Stále je velice silnou značkou mezi běžnými uživateli. Nabízí kvalitní a stylové notebooky, monitory, počítače, chytré telefony a v budoucnu také tablety. R&D laboratoř na Technology Campu opět ukázala, že Dell bude mít v budoucnu i v této oblasti co říci, například nové chytré telefony vypadají velice hezky. Firma však v současné době do výzkumu a vývoje investuje pouhé 1 % z příjmů, což je oproti 2 % HP a 3 % Applu, tedy významným konkurentům, dost málo.

A na závěr dvě zajímavá čísla ilustrující možnosti nové cesty Dellu. Serverový byznys každoročně roste o 30 % a na každých prodaných 600 chytrých telefonů a 120 tabletů se prodá jeden cloudový server.

Diskuze (17) Další článek: Podívejte se, jak se „suší“ webové stránky serveru velikosti Živě.cz

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,