Před pěti lety Google představil prohlížeč Chrome. Leckdo se mu smál, že je to jakýsi jednoduchý nedodělek. Stačilo ale pět let a je z něj nejsilnější nástroj pro prohlížení internetu.
Před pěti lety se zdálo, že Google má ovládnutý internet. Provozoval freemailovou službu Gmail a webovou kancelář Google Dokumenty, komunikovat s přáteli jste mohli přes Google Talk. Někteří tvrdili, že Google chybí už jen to poslední: vlastní webový prohlížeč. A ten také přišel.
První Chrome uměl záložky, SpeedDial a neprošel tehdy populárním Acid3 testem.
Tehdejší recenzenti vyzdvihovali jeho svižnost, kontroverzní názory však panovaly na absenci některých funkcí oproti zaběhnuté konkurenci. Rychlost, přehlednost a jednoduchost – to byly vlastnosti, kteří si uživatelé prvních verzí Chrome cenili nejvíce.
Připomeňte si historii:
Chrome spojil to nejlepší z různých prohlížečů tehdejší doby: SpeedDial z Opery, brzo přišly rozšíření po vzoru Firefoxu, prohloubil jednoduchost Internet Exploreru 7, zároveň se pod jeho kapotou skrýval WebKit – motor Safari.
Právě WebKit poháněl Chrome téměř celých 5 let, až v dubnu letošního roku Google oznámil přechod na vlastní vykreslovací jádro s názvem Blink (které však z WebKitu vychází).
Aktuální informace o WebKitu:
Google zaujal počítačovou veřejnost, ale zároveň byl (díky své jednoduchosti) hodně vnímán jako prohlížeč pro ty, kteří „to modré éčko“ vnímají jako internet. Geekové si žádali rozšíření a další funkce, ale začali tento prohlížeč instalovat rodinným příslušníkům jako náhradu Internet Exploreru.
Raketový nástup Google Chrome (StatCounter)
Popularita Google Chrome začala růst, za rok již překonal svého bratra Safari i svého severského konkurenta Operu a z Chrome se stala trojka mezi prohlížeči, se kterou se musí počítat.
Dokonce se stalo něco, co tehdy nikdo nečekal – Firefox, který rychle rostl a počítalo se, že v horizontu několika let nahradí Explorer na pozici jedničky, se zastavil a později dokonce začal ztrácet na popularitě. Byl to Chrome, který raketově rostl, aby na konci roku 2011 překonal Firefox a nakonec se v půlce minulého roku stal jedničkou na trhu prohlížečů webu.
Připomeňte si, jak jsme předpovídali budoucnost:
Od svého uvedení na trh Google vytrvale roste, za což mohou mimo jiné povedené reklamy. Google do propagace svého díla investoval mnoho peněz, reklamy můžeme vidět na internetu, ale také v televizi či na billboardech, Chrome je takřka všude. Připomeňte si jednu z nejpovedenějších reklam:
Za pět let Google Chrome vyrostl a dospěl. Zůstal stále jednoduchým prohlížečem pro široké vrstvy, který ale ocení jej také ajtíci a profesionálové. Podporuje nejrůznější platformy od Windows přes Linux až po Mac, zároveň existuje i verze pro Android. Chrome se také umí synchronizovat s účtem Google napříč různými zařízeními i platformami.
Z Chrome se stal samostatný ekosystém, pro který existuje celá řada aplikací a rozšíření, proto Google přišel s nápadem Chrome OS – operačního systému tvořeného pouze webovým prohlížečem. Podle některých tím Google předběhl naši dobu.
Google představil Chrome OS: je to další level?
Co nás čeká v příštích pěti letech? Možná se stane, že stejně jako Chrome překonal všechny stávající hráče na trhu, půjde v jeho stopách i Chrome OS. Může se to zdát jako sci-fi, ale stejně tak se před pěti lety zdálo neuvěřitelné, že by Google mohl ohrozit 70% podíl Internet Exploreru.
Mohlo by vás také zajímat: