Také si myslíte, že Google je zlo, které sbírá všechna ta osobní data, jen aby pak nehorázně vydělalo na cílené reklamě? A také se děsíte doby, kdy Google pokročí s výzkumy v oblasti robotiky a dalších zařízení a začne informace sbírat i mimo virtuální svět? Pokud ano, určitě v tom nejste sami. Horší zpráva je, že šéfy společnosti to neodradí od expanze do mnoha dalších oblastí. Třeba do vesmíru.
Sergej Brin a Larry Page na veřejnosti své záměry obvykle moc nevysvětlují. Spolehnout se nicméně můžete na jedno – oba věří, že to, co dělají, dělají pro dobro všech. Jejich vize zkraje málokdo chápe. Podobně jako v dobách vzniku jejich vyhledávače málokdo chápal, jak na něm dokážou vydělat, když nebudou mít na hlavní stránce žádnou reklamu.
Šéfové Googlu se také často cítí veřejností nepochopení a nedocenění. Oba skutečně věří tomu, že když pokročí s vývojem robotů, různých čidel a senzorů, výzkumem dat a umělé inteligence, změní život na planetě k lepšímu. Věří, že práci, kterou nikdo nedělá rád, prostě udělají stroje. Proč trávit část života řízením auta, když to za vás může udělat stroj, zatímco vy si budete třeba číst (nejlépe e-book koupený na Google Play).
Aktuální oznámení vesmírných aktivit Googlu je v podstatě jen dalším rozšířením aplikace tohoto smýšlení. Podobné projekty a pošilhávání po vesmíru lze pozorovat i u dalších mladých technologických firem a jejich zakladatelů. Aktivní jsou zejména Elon Musk se svým SpaceX a také šéf Amazonu Jeff Bezos. A jistě budou přibývat další, tato generace je inspiruje.
Klukovské sny
Všichni tito lidé mají peníze na to pokoušet se do vesmíru proniknout. Bohatství jim v podstatě otevírá dveře k plnění klukovských snů, má-li to znít lépe, k realizaci vizí. Brin, Page, Musk i Bezos byli během svého dětství a mládí silně ovlivněni vesmírnými úspěchy studené války a tato oblast je přirozeně fascinuje. Bill Gates už dříve přiznal, že zbohatnutí na Microsoftu pro něj bylo i cestou k tomu, aby se mohl zabývat tím, čím se vždy zabývat chtěl – bojem s chudobou a nemocemi. U mladší generace je takovým cílem vesmír. Perspektiva z výšky je jiná než ze země. Stačí se podívat na probíhající revoluci v leteckém snímkování a automatizaci zemědělství.
Před velkými vizemi je ale také třeba mít se na pozoru. Vesmír může být pro velké internetové firmy prostředkem pro větší dominanci, jako byl pro velmoci ve studené válce. Google, Facebook a další považují za největší překážku rozvoje internetové a mobilní operátory. Proto Google začíná budovat vlastní síť Fiber, proto on i další zkoušejí pokrýt svět internetem z balonů, družic a bezpilotních letadel.
Firma, která ke svým službám, obsahu a reklamě připojí vlastní síť, roboty, satelity a výrobu elektřiny, to je představa technologického gigantu budoucnosti. A asi i cesta k zásadní proměně našich životů.