Přivítejte SAP v klubu databázových rváčů

SAP má ambice stát se světovou databázovou dvojkou. Hraje si s tablety, chytrými telefony, cloudem a sociálními sítěmi. O byznysu firmy jsme mluvili s šéfem české pobočky.

Svět byznysu německé softwarové firmy SAP byl pro nezaujatého pozorovatele dlouhá léta poměrně nudný. Podnikové systémy rozhodně nevyvolají pocit euforie, jako když Apple spustí iCloud nebo když Facebook změní podmínky nakládání s osobními údaji. V SAPu se ale ledy daly do pohybu. Firma začala ztrácet svůj podíl na trhu s podnikovým softwarem, zatímco konkurence v podobě Oraclu, IBM a Microsoftu naopak zaznamenává postupný růst. V Německu proto hledají nové cesty, jak uspět.

Klasický byznys stále tvoří okolo 50 procent celého byznysu SAPu, zástupci firmy ale věří, že se tento poměr brzy změní. Nově mají nastoupit mobilní technologie, firemní sociální sítě, cloud, big data a především databáze. SAP vyvinul vlastní in-memory databázový systém HANA, který nedává spát dalším výrobcům databází v čele s Oraclem a IBM.

Největší firemní uživatel iPadu a iPhonu

Jsme největší byznys uživatelé iPhonů a iPadů. Máme zhruba 15 tisíc iPadů a 15 tisíc iPhonů po celém světě. Je to ještě doplnění k BlackBerry,“ nakousl v rozhovoru pro Živě.cz jedno ze současných populárních témat podnikového IT ředitel tuzemské pobočky SAPu a veterán z IBM Roman Teiml. SAP testuje nové technologie sám na sobě a poté se je snaží nabízet také zákazníkům.

Tablety a chytré telefony jsou podle něj věc, která jednou do firem přijde v mnohem větší míře, stejně, jako se usazují u běžných uživatelů. „Na mobilní zařízení se všichni chystají, ale ve firmách to prozatím hodně pokulhává oproti běžným uživatelům,“ popsal Teiml současnou situaci. Nabízet služby pro mobilní zařízení je už nutnost, ale stále to ještě není věc, kvůli které by firmy dělaly veliký rozruch. SAP i přesto nabízí přes 40 mobilních aplikací, přičemž zhruba dalších 200 dávají k dispozici jeho partneři.

Klepněte pro větší obrázek
Chceme se stát světovou databázovou dvojkou, tvrdí šéf českého SAPu Roman Teiml.

Každá aplikace umí něco jiného. Do jedné jí v SAPu spojovat nechtějí. Je to inspirováno běžnými uživateli, kteří si na každou funkci stahují novou, přesně tomu určenou a přizpůsobenou aplikaci. „A navíc se to takto lépe prodává.

Mobilní technologie budou hrát důležitou roli v budoucnosti, což Teiml popsal na příkladu rozšířené reality. Například kosmetická firma má ve svých rozsáhlých databázích (CRM, ERP atp.) stovky kusů různých rtěnek. Na základě této databáze je možné vytvořit aplikaci pro chytrý telefon, pomocí které se jakákoliv zákaznice vyfotí a z oné databáze si sama na sobě bude moci vyzkoušet všemožné odstíny. Jedním klepnutím si pak bude moci vybranou rtěnku zakoupit. Na pozadí pak vše probublá systémy, které dodává a provozuje SAP.

Podobnou vizi má mnohem více firem. Koncem loňského roku jsem se například v Paříži bavil s šéfem firmy Dassault Systemes Bernardem Charlesem, který mi na svém iPhonu ukazoval další ukázku augmented reality. Vyfotil místnost, ve které jsme seděli a z online katalogu začal prstem natahovat 3D objekty nábytku. Díky tomu bylo možné si představit, jak bude daná židle v rohu místnosti vypadat.

Přichází řeč na sociální sítě

Sociální firemní sítě jsou další věc, o které se hodně mluví a řeší se, jak se s nimi korporace poperou. „Sociální byznys je téma. Ne, že by se u našich zákazníků aktuálně dělaly reálné projekty, ale pro mnohé je to téma,“ popsal Teiml situaci v Česku. „Dopad sociálních sítí na IT a SAP je ohromný a to hned v několika ohledech,“ začal s vysvětlováním, které se nápadně podobalo tomu, co bylo možné před pár dny slyšet na Floridě při představování nové verze IBM Connections.

První věcí je to, jak jsou uživatelé zvyklí pracovat. „Software byl dříve neohrabaný a nepružný, internet naproti tomu rychlý a pohodlný.“ SAP a ostatní firmy se proto snaží přenést zkušenost s Facebooku a dalších webových služeb do firemních aplikací. Vytvářejí se například webové portály a je možné si nastavit vzhled i způsob komunikace jako na Facebooku. Generace uživatelů, kteří vyrostli s internetem a mají jiný, volnější způsob práce a komunikace, dorůstá do pracovního věku a firmy na tyto změny začínají slyšet a reagovat.

Klepněte pro větší obrázek
Většinu z příjmů SAPu tvoří klasický software. Firma ale hodlá do roku 2015 tento podíl změnit. Plánuje zvýšit výnosy z prodeje licencí na 20 miliard euro. Počítá do nich i poplatky z cloudu.

Jednou věcí je zavádění sociálních sítí jako vnitrofiremního komunikačního a CRM nástroje, druhou je pak analýza externí nových médií. „Blogy, chaty, Twitter a další služby mají ohromné množství dat, které mohou mít veliký dopad,“ vysvětloval tuzemský šéf SAPu v sídle firmy v pražských Nových Butovicích. Pro firmy je zájem o analýzu takových dat velice důležitý. Mohou totiž vidět, jak se o jejich značce nebo produktu na internetu diskutuje a jak veliký takové diskuse mohou mít dopad.

SAP ale, na rozdíl třeba od IBM, nenabízí žádný vlastní nástroj, který by taková kouzla uměl. Firma se místo toho spoléhá, na partnerský produkt NetBase. Ten se v Česku začal nabízet teprve před pár dny a prozatím si ho nikdo ze zákazníků nepořídil. IBM naopak už podobné nástroje u nás prodává. „Neočekávám, že díky sociálnímu byznysu splníme naše plány do roku 2015 během příštího roku,“ okomentoval sociální byznys Teiml.

SAP chce být světovou databázovou dvojkou

Od čeho si ale SAP slibuje mnohé, je jeho in-memory databázový systém HANA. V tzv. big data je ohromná budoucnost. Příkladem budiž skutečnost, že 90 procent dnešních dat bylo vytvořeno za poslední 2 roky. To je důvod, proč Dell, HP nebo třeba Red Hat posilují své storage systémy a proč se nadále bude dařit rychlým síťovým prvkům. Data je potřeba někde skladovat, nějak je přenášet a samozřejmě organizovat v databázích.

Jsou v tom veliké peníze. „Pokud prodáme náš ERP produkt za 1 euro, vygeneruje to potenciál byznysu na 1 euro pro další na to navázané produkty. Pak to vygeneruje 1 euro na business analytics… a 5 euro na data,“ ukazuje názorně řetězovou reakci Roman Teiml.

Je to logické. Pokud například v ERP systému vytvoříte záznam, musí se uložit někam do databáze. A ta databáze se musí koupit. SAP se o data dříve nestaral, prostě nechal zákazníky, ať si je ukládají v databázích jiných dodavatelů. Zmíněná matematika ale mluví jasně. „Tady je obrovský obchodní potenciál. Není důvod, proč dávat celých 5 euro Microsoftu, Oraclu nebo IBM. To se o ně radši popereme.

Klepněte pro větší obrázek
Oracle stále ovládá největší část trhu s databázemi. SAP, který na trhu operuje s produkty Sybase (akvizice za 5,8 miliardy dolarů v roce 2010) a nově také s ambiciózním systémem HANA, se chce stát tržní dvojkou.

SAP s databázemi míří do pater vůbec nejvyšších. „Chceme být databázový dodavatel číslo 2,“ říká suverénně zdejší kapitán a poukazuje na v rozhovoru několikrát zmiňovaný rok 2015. On i jeho firma si věří. „HANA mění pravidla hry. Je to úplně nová technologie, která nabízí řádově tisícinásobné zrychlení. Ne každý nás dokáže následovat.“ HANA umožňuje pracovat s rychlejšími a levnějšími pamětmi a díky tomu zpracovává informace v sekundách, ne v řádech dnů až hodin. A to je v době cloudů a potřeby zpracování dat v reálném čase hodně relevantní argument.

Německý obr spoléhá na to, že se mu díky vlastnímu vývoji podařila vyvinout in-memory databáze, která je oproti klasickým relačním databázím mnohem rychlejší a používá lepší kompresi dat. „Dokonce máme vizi, že klasické relační databáze v blízké budoucnosti zmizí a budou se používat pouze in-memory,“ věří Teiml.

Všichni proti Oraclu

Oracle tak dostává facku od dalšího velkého hráče. Všichni jdou proti Oraclu. „Larry (Ellison, šéf Oraclu – pozn. redakce) už se naštval, i když se in-memory databázím zpočátku vysmíval,“ začal s popisem databázového souboje Teiml, „a pak zjistil, že mu ujíždí vlak, takže dal rychle dohromady produkty Exalytics. Nejenom my si ale myslíme, že je to produkt s naší technologií HANA nesrovnatelný a zastaralý.

Dalším problémem systému Exadata může být jeho uzavřenost, funguje pouze se servery Oraclu. Databázi HANA naopak můžete nasadit na stroje od IBM, HP, Fujitsu a dalších. Navíc jde použít mimo prostředí SAP. Nemusíte si tedy vůbec kupovat žádný software od SAPu, ale pouze samostatně fungující databázový produkt.

I když to z úst šéfa českého SAPu samozřejmě zní moc hezky, pravdou zůstává, že Oraclu stále patří poloviční podíl na trhu a i přes pokles prodeje licencí v posledním čtvrtletí je nutné brát Ellisona vážně. Proslulý jachtař a přítel zesnulého Steva Jobse si navíc hodně věří. Při posledním konferenčním hovoru s novináři a analytiky upozornil na to, že jeden nejmenovaný zákazník Oraclu vedle sebe zkoušel systém HANA a produkty Exadata od Oraclu. Systém Exadata měl být rychlejší. „To nás překvapilo,“ okomentoval výsledek testů Ellison.

Klepněte pro větší obrázek
Pro SAP je úspěch v databázích důležitý, v posledních letech totiž začal ztrácet tržní podíl v byznysovém softwaru, zatímco například Oracle roste. Data jsou z přelomu let 2010 a 2011.

Rok 2015 je ale daleko. SAP má ale ke splnení své databázové vize nakročeno dobře. Za prvních 6 měsíců, co firma databázi HANA nabízí, už firmě vydělala 165 milionů eur, což z ní dělá nejrychleji rostoucí produkt v historii společnosti a jeden z nejrychleji rostoucí softwarů vůbec. Představa vedení společnosti přitom počítala s výdělkem 100 milionů eur.

Současná obchodní strategii s novou databází je jasná – SAP chce zákazníkům, kteří na jeho systémy používají databáze Oraclu, nabídnout právě systém HANA. Úspěch v databázovém světě je pro firmu hodně důležitý. V posledních měsících totiž začal klesat podíl byznysových aplikací právě na úkor Oraclu.

Big data a ukládání dat jsou velikou tématem už v současnosti. SAP věří, že se s obřím nárůstem přenášených a skladovaných data dokáže vyrovnat právě díky databázi HANA. „Bude potřeba méně storage hardwaru díky archivaci a kompresi dat,“ myslí si Teiml. Ano, současný 1 TB dat se může díky kompresi dat smrsknout na číslo mnohem menší, ale to nic nemění na tom, že dat neustále přibývá. Každá aplikace generuje více a více dat. „Potřeba storage serverů se kompenzuje někde jinde,“ jako by Teiml uklidňoval výrobce storage systémů. Bude to právě v tom růstu. I když bude možné velikosti zmenšovat, množství dat stále poroste a s tím i potřeba fyzických strojů pro ukládání.

Trh všechny převede na cloud

V SAPu věří na cloud a nebojí se, že firma zůstala za konkurencí a předehnal je například Benioff se svým Salesforce.com. „Cloud je pro nás důležitý, ale když se na to podíváte z pohledu velkých firem, ne vždy na něj jsou úplně připraveny,“ míní Teiml. „Myslím si, že v roce 2015 bude stále valná většina tradiční licenční výnos,“ rozvádí myšlenku dále, „trh ale nakonec ty firmy zpracuje a celé je na cloud převede.

Velké firmy jsou, co se týče cloudu, opatrné, ale je pro ně zajímavé převést tam některé funkce.“ To je podle šéfa českého SAPu také důvod toho, proč je tolik úspěšný Salesforce.com. Čtyřicetiletý softwarový matador ale, stejně jako Oracle, který si nedávno koupil RightNow, nenechává nic náhodě a rozhodl se za 3,4 miliardy dolarů koupit firmu SuccessFactor, která má být přímou reakcí na Benioffovu rozjetou korporaci. Začlenění SuccessFactor už je skoro hotové. Jeho zakladatel se stane členem nejvyššího vedení a bude šéfovat celému cloudovému byznysu SAPu.

Klepněte pro větší obrázek
Sídlo českého SAPu, kde pracuje 145 lidí, je v pražských Nových Butovicích. Vývojové centrum s 95 zaměstnanci je v Brně. 373 lidí pak pracuje v SAP BSCE (Business Services Centre Europe).

Myšlenku cloudu propagujeme a jsme na něj připraveni,“ nedává Teiml i s odkazem na SuccessFactor prostor pro spekulace. Jedna věc je provoz aplikací v privátním cloudu, a druhou pak právě nabízení cloudových služeb. Relativně úspěšný je cloudový produkt SAP Business ByDesign určený pro střední firmy. Ten běží kompletně v cloudu a má kolem tisícovky zákazníků.

I když má SAP jedno obrovské datové centrum ve svém domovském Německu, které prozatím zvládá obsluhovat celý svět, velice rád tuto službu přenechává svým partnerům. „Náš standardní SAP je možné nabízet také v cloudu, ale zde spoléháme především na řešení našich partnerů,“ říká Teiml. „V Česku je takovým velkým partnerem T-Systems, který tuto strategii rozvíjí.“ Ve světě pak SAP spolupracuje třeba s IBM, HP, Amazonem a dalšími zavedenými cloudovými značkami, které mají silné zázemí datových center.

Pro tuzemský trh ale zatím nejsou cloudové služby lokalizované. V současné době se pracuje na překladu ByDesign. Hotový by měl být hotový až počátkem příštího roku.

Hop, hop a letím

Spolupráce s partnery na cloudu nebo začlenění sociálních nástrojů NetBase jsou jeden z mála příkladů toho, jak SAP dbá na své partnery. SAP nemusí nutně všechny firmy kupovat. Uzavře s nimi smlouvu, začlení je do svých ceníků a následně pak odvádí domluvené desátky. Výhodné je to pro obě strany – SAP získá hotový produkt a jeho partner zase silné odbytiště. „Zákazník ani nemusí vědět, jestli je to produkt od SAPu nebo ne, vše je integrováno,“ popisuje výhody takové spolupráce zdejší boss.

 

Tato skládanka zavedeného podnikového softwaru a nových technologií a služeb by měla SAP udržet v silné růstové trajektorii. Společně s inovacemi a případnými strategickými akvizicemi. „Do roku 2015 chceme, aby miliarda lidí používala SAP, a chceme znásobit náš výnos z nových licencí až na 20 miliard euro.“ Do tohoto množství licencí Teiml počítá i formu předplatného za cloudové služby.

Prozatím se zdá, že je vše na dobré cestě a Teimlův optimismus je na místě. Poslední finanční výsledky ukazují, že SAP za rok 2011 dosáhl rekordního zisku 4,71 miliardy eur. Mobilní technologie a HANA se na celé sumě podílí pouze 270 miliony eur. Vše se ale může změnit.

Diskuze (9) Další článek: Megaupload může ve čtvrtek definitivně utichnout

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,