Jak bude vypadat některá z nových verzí prohlížeče Firefox? Na to neexistuje jednoduchá a jednoznačná odpověď, určitou nápovědou jsou ale představy samotných designérů grafického uživatelského prostředí. A nemám teď na mysli nadšence na internetu, ale přímo designéry z Mozilly.
Jeden z takových konceptů možné podoby populárního prohlížeče se nedávno probíral ve vývojovém týmu a obrázky najdete na webu jednoho z členů skupiny Firefox UX Team.
Grafická studie možné podoby příští verze prohlížeče Firefox (Zdroj: Firefox UX Team)
Jak je patrné z obrázků, tato verze možné budoucí podoby počítá se zarovnáním prvků do jednoho řádku a s přenesením hlavního menu vpravo po vzoru Chromu. Koncept představený na rozhraní jablečného systému vypadá skutečně téměř identicky jako prohlížeč Googlu, čehož si pochopitelně už všimla i širší komunita a mnozí se ptají, proč má Firefox zapotřebí kopírovat právě tento prohlížeč, když je sám o sobě dostatečně inovativní.
Firefox už skoro rok klesá
Mozilla z dlouhodobého hlediska bojuje o přízeň, v posledním roce totiž podle statistiky Statcounter podíl Firefoxu povážlivě klesá. Zatímco loni na sklonku léta jej používalo na 31,5 % surfařů, letos v červenci to bylo už „pouze“ 27,9 %. Firefox tedy klesá podobným tempem jako Internet Explorer, ačkoliv Mozilla nedávno přešla na nový cyklus vydávání verzí, který se podobá Chromu a dává surfařům iluzi, že komunita vydává nové velké verze častěji než dříve.
Pohled na časovou osu tržních podílů podle služby Statcounter je docela výmluvný
Společný pokles Internet Exploreru a Firefoxu vyrovnává růst Chromu. Jen pro srovnání, v září 2010 jej používalo 11,5 % surfařů, zatímco letos v červenci už 22,1 % surfařů. Tedy přinejmenším podle statistik Statcounter.