Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Ačkoliv se tradiční automobilky i experimentátoři jako Google pyšní všemožnými technologiemi autonomního řízení, nástupu skutečně plně robotických vozů zatím brání legislativa a to i v kolébce automobilové dopravy USA.

Tedy, ne snad, že by se na tamních silnicích nemohla prohánět autonomní auta – ostatně z těch komerčních to už omezeně umí třeba Tesla, jenže to má jeden háček. Podobné vozy musí i nadále řídit člověk s oprávněním, protože podle stávající a desítky let staré legislativy je řidičem prostě člověk, který drží volant, dupe zbrkle na brzdu a plyn a v kapse má řidičák.

Klepněte pro větší obrázek
Podobný vůz by jednou mohl svézt i nevidomého. Zatím to není možné, i zcela autonomní vůz totiž musí vyrazit na silnici s člověkem, který má v kapse řidičák. Taková jsou pravidla v USA i všude ve vyspělém světě.

Google chtěl mít ve výkladu současných zákonů jasno, a tak se obrátil na zodpovědný federální úřad pro bezpečnost silniční dopravy NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration), který mu odpověděl v obsáhlém dopisu (via The Verge), kde se věnuje jednotlivým paragrafům.

Ten dopis je v mnoha ohledech poměrně revoluční, protože NHTSA mimo jiné píše: „If no human occupant of the vehicle can actually drive the vehicle, it is more reasonable to identify the driver as whatever (as opposed to whoever) is doing the driving.“

Volně přeloženo, když neřídí vůz některý z pasažérů, je třeba jako skutečného řidiče identifikovat cokoliv (na rozdíl od kohokoliv), co právě řídí vůz. A tím neživotným cokoliv pak může být přirozeně softwarový autonomní systém. Zní to banáleně, ale jde přesně o definici termínu řidič.

Zatím je to nicméně jen dopis a NHTSA v rozsáhlém čtení připomíná, že bude třeba změnit samotnou legislativu, což bude ještě běh na dlouhou trať, tento pozitivní výklad nicméně otevírá dveře plně autonomním vozům, které jednou svezou skutečně kohokoliv a nebudou muset být vybavené ani prvky tradičního řízení – volantem a palubní deskou.

NHTSA zároveň tímto vyjádřením přispěl do diskuze o zodpovědnosti. Pokud totiž nebude alespoň de jure řidičem vozu člověk s certifikátem, ale software, padá na software tím pádem i veškerá zodpovědnost za případné chyby v řízení a tedy přeneseně na výrobce vozu.  

Diskuze (32) Další článek: Gmail bude bezpečnější. Pokusí se lépe detekovat phishing

Témata článku: Google, Technologie, Právo, USA, Doprava, Úřad, Řidič, Podobný vůz, Silnice, Dopravní úřad, Člověk, Autonomní vůz, Autonomní řízení, Volanty, Safety, Dlouhá trať, Palubní systém, The Verge, Současné zákony, Identify


Určitě si přečtěte

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 133

PrusaLab a FutLab: Praha se dočkala špičkových komunitních dílen pro hackery

PrusaLab a FutLab: Praha se dočkala špičkových komunitních dílen pro hackery

** Nejprve svoji velkou dílnu otevřelo Brno ** Letos se přidala i Praha ** Nabízí malé 3D tiskárny i velké průmyslové stroje

Jakub Čížek | 11

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

** Dlouho se nevědělo, co to přesně má být ** Pak se s krabičkou Google pochlubil na I/O ** Do „Chromecastu“ vtěsnal celý Android TV

Jakub Čížek | 22


Aktuální číslo časopisu Computer

Kdy necháme řídit chytrá auta?

6 Wi-Fi Mesh systémů ve velkém testu

Srovnali jsme 7 sportovních kamer

Znáte pravidla pro létání s drony?