Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Přelomový výklad amerického dopravního úřadu: Řidič auta nemusí být člověk

Ačkoliv se tradiční automobilky i experimentátoři jako Google pyšní všemožnými technologiemi autonomního řízení, nástupu skutečně plně robotických vozů zatím brání legislativa a to i v kolébce automobilové dopravy USA.

Tedy, ne snad, že by se na tamních silnicích nemohla prohánět autonomní auta – ostatně z těch komerčních to už omezeně umí třeba Tesla, jenže to má jeden háček. Podobné vozy musí i nadále řídit člověk s oprávněním, protože podle stávající a desítky let staré legislativy je řidičem prostě člověk, který drží volant, dupe zbrkle na brzdu a plyn a v kapse má řidičák.

Klepněte pro větší obrázek
Podobný vůz by jednou mohl svézt i nevidomého. Zatím to není možné, i zcela autonomní vůz totiž musí vyrazit na silnici s člověkem, který má v kapse řidičák. Taková jsou pravidla v USA i všude ve vyspělém světě.

Google chtěl mít ve výkladu současných zákonů jasno, a tak se obrátil na zodpovědný federální úřad pro bezpečnost silniční dopravy NHTSA (National Highway Transportation Safety Administration), který mu odpověděl v obsáhlém dopisu (via The Verge), kde se věnuje jednotlivým paragrafům.

Ten dopis je v mnoha ohledech poměrně revoluční, protože NHTSA mimo jiné píše: „If no human occupant of the vehicle can actually drive the vehicle, it is more reasonable to identify the driver as whatever (as opposed to whoever) is doing the driving.“

Volně přeloženo, když neřídí vůz některý z pasažérů, je třeba jako skutečného řidiče identifikovat cokoliv (na rozdíl od kohokoliv), co právě řídí vůz. A tím neživotným cokoliv pak může být přirozeně softwarový autonomní systém. Zní to banáleně, ale jde přesně o definici termínu řidič.

Zatím je to nicméně jen dopis a NHTSA v rozsáhlém čtení připomíná, že bude třeba změnit samotnou legislativu, což bude ještě běh na dlouhou trať, tento pozitivní výklad nicméně otevírá dveře plně autonomním vozům, které jednou svezou skutečně kohokoliv a nebudou muset být vybavené ani prvky tradičního řízení – volantem a palubní deskou.

NHTSA zároveň tímto vyjádřením přispěl do diskuze o zodpovědnosti. Pokud totiž nebude alespoň de jure řidičem vozu člověk s certifikátem, ale software, padá na software tím pádem i veškerá zodpovědnost za případné chyby v řízení a tedy přeneseně na výrobce vozu.  

Témata článku: Google, Technologie, Právo, USA, Doprava, Dlouhá trať, Podobný vůz, Člověk, Dopravní úřad, Současné zákony, Autonomní řízení, Řidič, The Verge, Silnice, Autonomní vůz, Volanty, Úřad, Safety, Palubní systém

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 238

Dnes je Black Friday: Přehled slev na elektroniku a počítače

Dnes je Black Friday: Přehled slev na elektroniku a počítače

** Začala slevová mánie zvaná Black Friday ** Pozor, ne všechny slevy jsou opravdu výhodné ** Průběžně sledujeme slevové akce v počítačových e-shopech

22.  11.  2017 | David Polesný | 37

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

Google Mapy mají nový design. Líbí se vám víc než předchozí? Tady je srovnání

** Nový design Google Map přijde na počítače i mobilní telefony. ** Zaměřuje se na zvýraznění konkrétních míst, mapové podklady jsou mnohdy upozaděné. ** Lépe pracuje s chráněnými oblastmi a parky.

20.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 30

Microsoftu se invaze na Android daří, jeho launcher aktivně používá přes milion lidí

Microsoftu se invaze na Android daří, jeho launcher aktivně používá přes milion lidí

** Microsoft se zabydluje na platformě Android ** Nedávno představený launcher už používá milion uživatelů ** Je to stále jen zanedbatelný zlomek uživatelů Androidu, ale slibný růst

22.  11.  2017 | Vladislav Kluska | 35


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje