Pozor na robotické řidiče, Intel vypustí na silnice stovku autonomních vozů

Intel na jaře oznámil nákup izraelského startupu MobileEye, který se už podle svého názvu věnuje počítačovému vidění a slibuje, že autonomní vozy vybavené jeho technologií uvidí jako člověk.

Obě firmy před pár dny dokončily kontrakt a Intel se krátce na to nechal slyšet, že vypustí do ulic USA, Izraele a Evropy stovku zkušebních autonomních vozů. Postaví je právě MobileEye a měli by dosahovat úrovně Level 4. To znamená, že autopilot skutečně ovládne všechny aspekty řízení (viz tabulka níže).

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Technologie MobileEye k analýze okolí nepoužívá primárně laserové radary LIDAR, ale právě analýzu obrazu z běžných kamer. Tímto způsobem a s pomocí speciálních a na míru vyrobených čipů dokáže analyzovat jak překážky v okolí, tak dopravní značení, rizikové chodce apod.

Témata článku: Google, Umělá inteligence, Evropa, Intel, Roboti, USA, Automobily, Doprava, Počítač, Laserový radar, Vysoká úroveň, Autonomní řízení, Vůz, Autonomní systém, Autonomní provoz, Autonomní taxík, Autonomní vůz, Běžná komunikace, Jízdní pruh, Městský okruh, Nebezpečná situace, Plná pozornost, Primitivní úkon, Řidič, Řízení

11 komentářů

Nejnovější komentáře

  • David Mašek 12. 8. 2017 14:55:58
    Aspoň budou umět "vyhodit blinkr" :D
  • Martin Kohout 12. 8. 2017 7:46:02
    Jestli to bude mít rychlejí reakce a rozpoznání, proč ne. Jsem fanda aut...
  • dpcstb 11. 8. 2017 12:35:00
    "Pozor na robotické řidiče" naopak, ti ta svojou hlupostou neohrozia aj...
Určitě si přečtěte

Nový Skype! Vypadá jinak a je „sociálnější“

Nový Skype! Vypadá jinak a je „sociálnější“

18.  8.  2017 | Markéta Mikešová | 48

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

16.  8.  2017 | Jakub Čížek | 13

Americké transportní vrtulníky Chinook dostanou nové svaly

Americké transportní vrtulníky Chinook dostanou nové svaly

** Flotila vrtulníků Chinook se dočká významné modernizace ** Chinooky budou vybaveny novými technologiemi, díky nimž jejich trup dostane lepší svaly ** Hravě tak unesou mnohem těžší náklady než dosud

17.  8.  2017 | Stanislav Mihulka | 4


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test NVMe a SATA SSD

Máte slabý signál
Wi-Fi? Poradíme!

Jak umělá inteligence opravuje fotky

Kupujete dron? Ty levné se nevyplatí