Pozor na robotické řidiče, Intel vypustí na silnice stovku autonomních vozů

Intel na jaře oznámil nákup izraelského startupu MobileEye, který se už podle svého názvu věnuje počítačovému vidění a slibuje, že autonomní vozy vybavené jeho technologií uvidí jako člověk.

Obě firmy před pár dny dokončily kontrakt a Intel se krátce na to nechal slyšet, že vypustí do ulic USA, Izraele a Evropy stovku zkušebních autonomních vozů. Postaví je právě MobileEye a měli by dosahovat úrovně Level 4. To znamená, že autopilot skutečně ovládne všechny aspekty řízení (viz tabulka níže).

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Technologie MobileEye k analýze okolí nepoužívá primárně laserové radary LIDAR, ale právě analýzu obrazu z běžných kamer. Tímto způsobem a s pomocí speciálních a na míru vyrobených čipů dokáže analyzovat jak překážky v okolí, tak dopravní značení, rizikové chodce apod.

Diskuze (11) Další článek: Zaskrečujte si ve vyhledávači! Na počest hip hopu jsou dnes z loga Googlu aktivní gramofony

Témata článku: Google, Umělá inteligence, Intel, Roboti, Evropa, USA, Doprava, Automobily, Plná pozornost, Taxík, Vůz, Běžná komunikace, Počítačové vidění, Řízení, Autonomní provoz, Vysoká úroveň, Běžná kamera, Laserový radar, Izrael, Úroveň, Autonomní systém, Izraelský start-up, Autonomní řízení, Speciální situace, Udržování


Určitě si přečtěte

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

Alza si za osobní odběr účtuje už 45 Kč. Když zaplatíte předem, dostanete slevu

** Osobní odběr v Alze vyjde na 45 Kč ** Když zaplatíte kartou předem, dostanete slevu 30 Kč ** Většina ostatních e-shopů poplatek za osobní odběr nevede

David Polesný | 171

Nedávno detekovaná potulná planeta je ohromné magnetické monstrum

Nedávno detekovaná potulná planeta je ohromné magnetické monstrum

** Astronomové nedávno zaznamenali pozoruhodné prvenství ** Poprvé s radioteleskopem detekovali planetární objekt za hranicemi Sluneční soustavy ** Stejně tak poprvé změřili magnetické pole takové planety

Stanislav Mihulka | 6


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání