Intel | Automobily | Doprava

Pozor na robotické řidiče, Intel vypustí na silnice stovku autonomních vozů

Intel na jaře oznámil nákup izraelského startupu MobileEye, který se už podle svého názvu věnuje počítačovému vidění a slibuje, že autonomní vozy vybavené jeho technologií uvidí jako člověk.

Obě firmy před pár dny dokončily kontrakt a Intel se krátce na to nechal slyšet, že vypustí do ulic USA, Izraele a Evropy stovku zkušebních autonomních vozů. Postaví je právě MobileEye a měli by dosahovat úrovně Level 4. To znamená, že autopilot skutečně ovládne všechny aspekty řízení (viz tabulka níže).

Šest stupňů inteligence automobilu podle SAE International

  • Úroveň 0 – Autonomní systém varuje řidiče, ale nemá žádnou moc nad řízením. Sem patří třeba primitivní dálkoměr a bzučák informující řidiče o vzdálenosti za vozem.
  • Úroveň 1 – Řidič se začíná dělit s počítačem o některé primitivní úkony. Mohlo by to být třeba udržování vhodné rychlosti a tedy adaptivní tempomat ACC nebo třeba udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Úroveň 2 – Počítač přebírá kontrolu nad většinou aspektů řízení od plynu přes brzdu až po zatáčení. Řidič však musí být stále ve střehu a z hlediska současného dopravního práva musí věnovat plnou pozornost řízení a mít ruce na volantu. Ostatně to platí i o všech vyšších úrovních autonomního řízení na běžných komunikacích.
  • Úroveň 3 – Vůz převzal všechny aspekty řízení a řidič mu již nemusí plně věnovat pozornost. Pokud dojde k nebezpečné situaci, počítač mu dá vědět. Řidič může třeba koukat na Týden Živě, ale musí být připravený případně převzít kontrolu nad vozem.
  • Úroveň 4 – Řidič se již nemusí vůbec věnovat řízení a nemusí být ani ve střehu. Může klidně spát. Předpokládá se, že této úrovně dosáhnou autonomní vozy nejprve ve speciálních situacích. Třeba jen na upravených dálnicích, v zácpě na městských okruzích apod., nikoliv však třeba na křižovatkách, vedlejších ulicích a tak dále.
  • Úroveň 5 – Naprosto autonomní provoz za všech okolností. K úrovni 5 má dnes nejblíže například Google. Této mety budou muset dosáhnout třeba autonomní taxíky, jejichž posádka třebas ani fakticky nemůže převzít jakoukoliv kontrolu nad řízením (děti, hendikepovaní atp.).

Technologie MobileEye k analýze okolí nepoužívá primárně laserové radary LIDAR, ale právě analýzu obrazu z běžných kamer. Tímto způsobem a s pomocí speciálních a na míru vyrobených čipů dokáže analyzovat jak překážky v okolí, tak dopravní značení, rizikové chodce apod.

Diskuze (11) Další článek: Zaskrečujte si ve vyhledávači! Na počest hip hopu jsou dnes z loga Googlu aktivní gramofony

Témata článku: Google, Umělá inteligence, Roboti, Intel, USA, Automobily, Evropa, Doprava, Dopravní značení, Izrael, Aspekt, Zatáčení, Městský okruh, SAE International, Taxík, Křižovatka, Spát, Speciální situace, Vyrobený čip, Úroveň, Autonomní taxík, Autonomní provoz, Bzučák, Jízdní pruh, Řízení


Určitě si přečtěte

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

E-mail zdarma - není čas změnit vaši starou adresu?

** E-mail většina z nás za svůj život příliš nemění. ** Služby se ale vyvíjí a některé mají zajímavé funkce. ** Velkým lákadlem může být integrace do ekosystému dalších služeb.

Vladislav Kluska | 64

Užitečné funkce ve Windows 10, o kterých možná ani nevíte

Užitečné funkce ve Windows 10, o kterých možná ani nevíte

** Operační systém Windows 10 nabízí spoustu užitečných drobností ** O některých funkcích mnoho uživatelů není ** Ukážeme vám některé užitečné vychytávky

Vladislav Kluska | 83



Aktuální číslo časopisu Computer

Nejlepší programy pro úpravu fotek zdarma

Externí disky pro zálohu dat

Velký test: herní notebooky

Srovnání 12 batohů