Počítače se prodávají méně na úkor tabletů. Čas na mobilní marketing

Počítače se prodávají méně na úkor tabletů. Čas na mobilní marketing

Prodeje klasických počítačů se v západní Evropě za druhý fiskální kvartál meziročně propadly o 19 %. Podle poslední analýzy skupiny Gartner jsou nejvíce na ústupu dříve oblíbené mobilní netbooky (propad o 53 %), které dostávají na frak od rychle se prodávajících tabletů včele s iPadem. Lehkých dotykových „placek“ by se podle průzkumu ABI Research mohlo v tomto roce prodat okolo 50 milionů kusů. Podobnou spanilou jízdu v posledních měsících zažívají také chytré telefony, zejména platformy iOS a Android.

Podíl klasických stolních počítačů a notebooků ve firmách jistě stále bude významný, ale jak ukazuje vývoj trhu, běžní uživatelé už si domů raději koupí pohodlný tablet, než aby se do postele a gauče tahali s nevýkonným a nepohodlným netbookem.

Zahoďte bannery a zaměřte se na mobilní aplikace

To samozřejmě může znamenat zásadní proměny trhu mezi výrobci techniky (třeba to, že se Apple stane skutečně obřím a tradiční lídři jako Acer, HP a další se začnou propadat), ale významně se může proměnit také to, jak firmy budou pracovat s internetovým a digitálním marketingem.

S tím, jak uživatelé v mnoha činnostech postupně opouštějí klasické počítače, se také mění jejich uživatelské návyky. Už tolik neotevírají klasické webové stránky a jsou ve veliké míře imunní vůči klasické internetové reklamě. Tablety (resp. dominantní iPad) neumí zobrazovat Flash a běžné bannery jsou tak k ničemu. Podle nedávných průzkumů se navíc ukazuje, že uživatelé na mobilních zařízeních dávají přednost přizpůsobeným mobilním aplikacím oproti obsahu v klasickém internetovém prohlížeči.

Je proto nutné se připravit na dobu, kdy nastane útlum klasické internetové reklamy (který s přihlédnutím na včerejší čísla například v Česku nastal, i když to má prozatím trochu jiné důvody), protože uživatelé večer prostě nebudou sedět u svého notebooku, ale budou prstem jezdit po dotykové obrazovce svého tabletu nebo smartphonu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Firmy by se proto už nyní měly začít zajímat o možnosti marketingových a PR aktivit na mobilních zařízeních. Měly by začít zkoumat, jak inzerovat uvnitř mobilních aplikací, jak se vyvíjejí podíly operačních systémů, měly by vydávat své vlastní aplikace, které uživatele zaujmou, a firma z toho bude moci marketingově těžit. Klasické bannerové plochy jsou stále atraktivní, určitě by ale bylo dobré začít využívat jiné technologie, než je Flash. Mobilní zařízení si s tímto formátem příliš nerozumí, a pokud použijete nějaký kompatibilní formát, máte šanci, že se reklama zobrazí i těm, kteří si inzertní plochu (tedy nějaký web) otevřeli na svém iPadu nebo Galaxy Tab 10.1.

Reklama v mobilních zařízeních má navíc další významné plus - s uživateli a potenciálními zákazníky můžete být i na místech, kde tradičně u počítače nesedí. Při cestě autobusem nebo vlakem, v hospodě atp.

Dlouhá doba k objevení

Značný marketingový potenciál číhá také v geolokačních službách a aplikacích a tzv. rozšířené realitě (augmented reality) a je téměř jisté, že se postupem času začnou objevovat také další a další možnosti mobilních krabiček, které otevřou další a další možnosti marketingovým a PR kreativcům.

Americký trh na nové trendy tradičně slyší velice brzy a firmy se nebojí s novými technologiemi v marketingu, PR a reklamě okamžitě experimentovat a pracovat. V Česku a na Slovensku je to ale mnohem horší, firmy se pořádně nenaučily používat ani sociální sítě. Přitom počet českých uživatelů už se blíží čtyřem milionům a na československém Twitteru se pohybuje přes 60 tisíc uživatelů. To sice není nijak zázračné číslo, ale jak ukazuje studie společnosti ExactTarget, informace sdělená na Twitteru se dokáže dostat k mnohem více lidem, než kolik uživatelů tato síť ve skutečnosti má.

Postupným růstem mobilních zařízení na našem trhu si můžete být jistí. Stačí se rozhlédnout například v MHD a něco naznačují už třeba masivní reklamní kampaně tuzemských operátorů, kde se slovy jako chytrý telefon rozhodně nešetří.

Diskuze (42) Další článek: Microsoft si patentoval rychlejší start streamovaného cloud systému

Témata článku: Byznys, Tablety, Marketing, Jistá míra, Frak, Potenciální aplikace, Autobus, Postel, MHD, Běžný smartphone, Mobilní telefony dotykové, Klasické telefony, Čas, Významný podíl, Obří zařízení, Geolokační služba, Tradiční lídr, Tab, Dotykové mobilní telefony Acer, Mobilní telefony klasické, Poslední šance, Masivní rozšíření, Nejprodávanější notebooky na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Elon Musk: kupovat si jiné auto než Tesla je bláznovství, chystáme velké věci

Elon Musk: kupovat si jiné auto než Tesla je bláznovství, chystáme velké věci

** Tesla uspořádala prezentaci pro investory na téma autonomního řízení ** Zveřejnila podrobnosti o vlastním neuročipu i autonomní technologii ** Příští rok chce spustit vlastní platformu samořídicích sdílených aut

Karel Javůrek | 100

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

Při tragické nehodě Tesly Model 3 byl zapnutý autopilot. Neudělal nic, ukázalo vyšetřování

** V březnu došlo k tragické nehodě Tesly Model 3 ** NTSB vydala předběžnou vyšetřovací zprávu ** V okamžiku havárie jel vůz v režimu Autopilota

Karel Kilián | 119

Vybrali jsme 16 programovatelných hraček a stavebnic pro děti. A vlastně i pro vás

Vybrali jsme 16 programovatelných hraček a stavebnic pro děti. A vlastně i pro vás

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme 16 stavebnic pro nejmenší caparty i vás samotné

Jakub Čížek | 17

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 34

Co je to 5G a proč technický šéf T-Mobile US varuje před přílišným optimismem

Co je to 5G a proč technický šéf T-Mobile US varuje před přílišným optimismem

** Občas to vypadá, že 5G vyřeší úplně všechny problémy světa ** Zrychlí internet, pokryje venkov, umožní svět IoT ** Technický šéf amerického T-Mobilu před tímto pohledem varuje

Jakub Čížek | 29

10 nejtragičtějších leteckých nehod od roku 2000. Jedna je stále záhadou

10 nejtragičtějších leteckých nehod od roku 2000. Jedna je stále záhadou

** Letecká doprava patří k nejbezpečnějším způsobům cestování ** Čerstvá aféra s Boeingy Max důvěru v bezpečnost létání narušila ** Připomeňme si největší nedávné letecké nehody. Každá ale přispěje k bezpečnosti dalších letů

Karel Kilián | 33



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test fotolabů

Oklamali jsme rozpoznání obličeje

13 tipů pro rychlejší Wi-Fi

Test NVMe SSD 500 GB