Počítače se prodávají méně na úkor tabletů. Čas na mobilní marketing

Počítače se prodávají méně na úkor tabletů. Čas na mobilní marketing

Prodeje klasických počítačů se v západní Evropě za druhý fiskální kvartál meziročně propadly o 19 %. Podle poslední analýzy skupiny Gartner jsou nejvíce na ústupu dříve oblíbené mobilní netbooky (propad o 53 %), které dostávají na frak od rychle se prodávajících tabletů včele s iPadem. Lehkých dotykových „placek“ by se podle průzkumu ABI Research mohlo v tomto roce prodat okolo 50 milionů kusů. Podobnou spanilou jízdu v posledních měsících zažívají také chytré telefony, zejména platformy iOS a Android.

Podíl klasických stolních počítačů a notebooků ve firmách jistě stále bude významný, ale jak ukazuje vývoj trhu, běžní uživatelé už si domů raději koupí pohodlný tablet, než aby se do postele a gauče tahali s nevýkonným a nepohodlným netbookem.

Zahoďte bannery a zaměřte se na mobilní aplikace

To samozřejmě může znamenat zásadní proměny trhu mezi výrobci techniky (třeba to, že se Apple stane skutečně obřím a tradiční lídři jako Acer, HP a další se začnou propadat), ale významně se může proměnit také to, jak firmy budou pracovat s internetovým a digitálním marketingem.

S tím, jak uživatelé v mnoha činnostech postupně opouštějí klasické počítače, se také mění jejich uživatelské návyky. Už tolik neotevírají klasické webové stránky a jsou ve veliké míře imunní vůči klasické internetové reklamě. Tablety (resp. dominantní iPad) neumí zobrazovat Flash a běžné bannery jsou tak k ničemu. Podle nedávných průzkumů se navíc ukazuje, že uživatelé na mobilních zařízeních dávají přednost přizpůsobeným mobilním aplikacím oproti obsahu v klasickém internetovém prohlížeči.

Je proto nutné se připravit na dobu, kdy nastane útlum klasické internetové reklamy (který s přihlédnutím na včerejší čísla například v Česku nastal, i když to má prozatím trochu jiné důvody), protože uživatelé večer prostě nebudou sedět u svého notebooku, ale budou prstem jezdit po dotykové obrazovce svého tabletu nebo smartphonu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Firmy by se proto už nyní měly začít zajímat o možnosti marketingových a PR aktivit na mobilních zařízeních. Měly by začít zkoumat, jak inzerovat uvnitř mobilních aplikací, jak se vyvíjejí podíly operačních systémů, měly by vydávat své vlastní aplikace, které uživatele zaujmou, a firma z toho bude moci marketingově těžit. Klasické bannerové plochy jsou stále atraktivní, určitě by ale bylo dobré začít využívat jiné technologie, než je Flash. Mobilní zařízení si s tímto formátem příliš nerozumí, a pokud použijete nějaký kompatibilní formát, máte šanci, že se reklama zobrazí i těm, kteří si inzertní plochu (tedy nějaký web) otevřeli na svém iPadu nebo Galaxy Tab 10.1.

Reklama v mobilních zařízeních má navíc další významné plus - s uživateli a potenciálními zákazníky můžete být i na místech, kde tradičně u počítače nesedí. Při cestě autobusem nebo vlakem, v hospodě atp.

Dlouhá doba k objevení

Značný marketingový potenciál číhá také v geolokačních službách a aplikacích a tzv. rozšířené realitě (augmented reality) a je téměř jisté, že se postupem času začnou objevovat také další a další možnosti mobilních krabiček, které otevřou další a další možnosti marketingovým a PR kreativcům.

Americký trh na nové trendy tradičně slyší velice brzy a firmy se nebojí s novými technologiemi v marketingu, PR a reklamě okamžitě experimentovat a pracovat. V Česku a na Slovensku je to ale mnohem horší, firmy se pořádně nenaučily používat ani sociální sítě. Přitom počet českých uživatelů už se blíží čtyřem milionům a na československém Twitteru se pohybuje přes 60 tisíc uživatelů. To sice není nijak zázračné číslo, ale jak ukazuje studie společnosti ExactTarget, informace sdělená na Twitteru se dokáže dostat k mnohem více lidem, než kolik uživatelů tato síť ve skutečnosti má.

Postupným růstem mobilních zařízení na našem trhu si můžete být jistí. Stačí se rozhlédnout například v MHD a něco naznačují už třeba masivní reklamní kampaně tuzemských operátorů, kde se slovy jako chytrý telefon rozhodně nešetří.

Témata článku: Byznys, Tablety, Marketing, Významný podíl, Poslední šance, Potenciální aplikace, Frak, Mobilní telefony dotykové, Čas, Běžný smartphone, MHD, Mobilní telefony klasické, Obří zařízení, Klasické telefony, Dotykové mobilní telefony Acer, Masivní rozšíření, Jistá míra, Tab, Postel, Autobus

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 228

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 54

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 75


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje