Oracle mluví jen o cloudu, v Česku spouští nový

Oraclu klesají prodeje nového softwaru. Firma teď mluví především o cloudu, který za propady tradičních licencí stojí. Také v Česku nyní spouští nový Oracle Cloud.

Oracle v těchto dnech začal používat novou ústřední hlášku – Integrated Cloud. „Otázka není, jestli ano, nebo ne. Jednou do cloudu se svými aplikacemi půjdou všichni. Proces začal a funguje. Jednoznačně se orientujeme na budoucnost směrem ke cloudu,“ říká k tomu šéf českého Oraclu Josef Švenda. Právě Oracle na svých číslech vidí, že se zásadní změny skutečně odehrávají.

Oracle dlouhá léta těžil z prodeje drahých softwarových licencí a na to navázaných „maintenance“ poplatků. S nástupem cloudu, kdy se platí především za samotnou službu doručení a provozu softwaru, ale tento výnosný model dostává trhliny.

Prodej nových softwarových licencí Oraclu v posledním kvartálu meziročně spadl o 17 procent. Zákazníci mohou nakupovat různé aplikace v cloudu (SaaS) a nekupovat software přímo. Cloudoví provideři (i další firmy), kteří takové SaaS aplikace provozují, také nemusí používat technologie Oraclu. Například jeho databáze jsou často nahrazovány novinkami typu Cassandra, Hadoop, MongoDB a podobně. Oracle sice argumentuje tím, že třeba Salesforce.com na jeho technologiích svůj cloud provozuje, celková čísla každopádně mluví jasně.

„V cloudu máme kompletně novou sadu konkurentů, už ne jen ty dosavadní,“ doplňuje Švenda. S tím ostatně souhlasí i zakladatel firmy Larry Ellison. „Už nejsou jenom prodejci knih,“ uvedl tento týden směrem k Amazonu.

Staré za nové

Oracle nyní každopádně hlásí, že je na novou dobu stoprocentně připravený. Softwarový obr tento týden představil více než dvacet nových komponent svého Oracle Cloudu, se kterým přichází také na český trh.

Klepněte pro větší obrázek
Ano, Amazon už neprodává jenom knížky. Larry Ellison.

Poklesy v prodejích tradičních licencí vypadají nebezpečně. Oracle na druhou stranu dokáže růst s novým cloudovým byznysem. Firma ucelenější balík představila zhruba před rokem a za poslední kvartál dokázala připsat přes 1600 nových zákazníků a tržby narostly o 34 procent. Čísla v Česku údajně reflektují podobné tempo růstu. „Dá se předpokládat, že další dramatický růst u nás bude k vidění také,“ počítá Švenda.

Mezi tuzemské zákazníky patří firmy jako Skanska, RWE, 3M, Hilton, Teradata, Dell, Vodafone nebo HP. Už na první pohled je jasné, že jde především o velké nadnárodní firmy. Ty často přejímají modely ze zahraničních centrál, zatímco lokální společnosti postupují pomaleji a opatrněji. Zákazníci, se kterými Connect.cz ohledně Oracle Cloudu mluvil, často vybírají mezi více možnostmi a zmiňují některé obavy.

Typicky jde o bezpečnost, ta se ostatně řeší všude. „Jsme si jistí, že bezpečnost v našem cloudu je vyšší, než u jednotlivých firem,“ věří Švenda. I bezpečnost je údajně důvod, proč Oracle v Česku prozatím neprovozuje či nehostuje vlastní datové centrum. „Žádný ze zdejších možných partnerů nám nemůže nabídnout odpovídající standardy, třeba TIER 4,“ říká Švenda. Oracle Cloud běží v 19 datových centrech po celém světě, přičemž pět z nich je v Evropě.

Stále menší

Byznys Oraclu z cloudu roste, stále ale v celkových číslech tvoří pouze malou část. Podle aktuálního vývoje by cloud letos mohl dosáhnout na celkové roční tržby kolem 2,3 miliard dolarů. Pro představu, Amazon za rok na cloudu utrží zhruba 6,3 miliardy dolarů. A to provozuje pouze menší část toho, co Oracle. Amazon nabízí „pouze“ infrastrukturu a platformu (IaaS a PaaS), zatímco Oracle i samotné aplikace (SaaS).

Právě kombinací všech těchto typů cloudu se Oracle chlubí a prezentuje je jako zásadní výhodu. „Nyní máme kompletní balík služeb pro budování aplikací v cloudu,“ uvedl šéf představenstva a technologií v Oraclu Larry Ellison. I on jasně vzkazuje, že je doba cloudu, ale že proces bude dlouhodobý a nestane se hned. V tom případě bude zajímavé sledovat, co tyto přerody udělají se ziskovostí společnosti.

Oracle v prodeji cloudu už nějakou dobu jako výhodu prezentuje to, že má silná lokální zastoupení na jednotlivých trzích. Například Salesforce.com ale v Česku operuje z evropské centrály a skrze partnery a jeho růst zde rozhodně není zanedbatelný.

Cenová válka

Oracle totiž minimálně na úrovní IaaS začal cenově soupeřit s dalšími velkými hráči typu Google, Amazon a Microsoft. Tam už cenová válka zuří hodně dlouho a Oracle tvrdí, že dokáže jít ještě níže. U své služby konkurující produktu Amazon Glacier (zálohování dat) slibuje až desetinu ceny.

 

Oracle se v některých případech pouští do cenové války s Amazonem, Googlem či Microsoftem.

 

Je jasné, že IaaS pro Oracle představuje nutnost a velké peníze se budou točit ve dvou vrstvách nad tím. V rámci PaaS firma nabízí nemálo funkcí – od tradiční Javy až po novinky typu platformy pro internet věcí, Hadoop a podobně. V SaaS pak provozuje více než sto aplikací.

Oracle s přechodem na cloud naráží na nový typ zákazníků, zároveň se ale snaží udržet ty dosavadní. Pro ně nyní představil zajímavou funkci – je možné vzít aplikaci a databázi postavenou Oraclu a z vlastního datacentra jí (údajně beze změn) přesunout do cloudu. Larry Ellison opět slibuje přesun „jedním tlačítkem“.

„Když nyní přesunete aplikaci nebo databázi z vašeho datacentra do cloudu, není to jenom o tom, že se vše zlevní. Aplikace i databáze se také automaticky zmodernizují,“ říká Ellison. „Desetinásobně zkomprimujeme a zašifrujeme data. Uděláme aplikace multi-tenantní. Nemusíte měnit ani řádek kódu,“ dodává. „Aplikace jsou stoprocentně kompatibilní, není žádný problém s jejich migrováním,“ dodal při návštěvě Česka viceprezident Oraclu Robert Shimp.

Váš názor Další článek: Copy testuje nový CudaDrive. Webdisk se chová jako klasický oddíl

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,