Open Source videokodek Theora vydán v první verzi

Diskuze čtenářů k článku

05. 11. 2008 14:32

Ono se tu hodně motají pojmy kodek a formát. Kodek je ta konkrétní implementace, která vyrobí video v nějakém formátu. 3ili například MP3 je formát a lame je kode, který vyrobí MP3. H.264 je formát (též nazývaný MPEG-4 AVC), který umí vyrobit kodér x264 (tady je nesprávné i označení kodek, protože x264 neumí dekompresi). Kodek XviD zase vyrábí video ve formátu MPEG-4 ASP. Různé kodeky můžou vyrábět stejné formáty (XviD, DivX, 3ivX, libavcodec - všechny vyrobí stejné video) nebo může jeden kodek vyrobit víc formátů (např. libavcodec toho zvládá opravdu spoustu).

Čili formát Theora je ve finální verzi již 4 roky. Jeho hlavní devizou je to, že jej může každý používat zadarmo libovolným způsobem. Do finální verze 1.0 se teď také dostal kodér libtheora (vydaný pod BSD licencí). Ve vývoji je verze 1.1, která má přinést výrazný nárůst kvality.

Ještě co se týká formátů nadace Xiph.org, tak Theora není jejich druhý, ale pátý formát. Autor si sice vzpomněl na Ogg Vorbis (což jsou dva formáty - kontejner Ogg a komprese Vorbis), ale jaksi pozapomněl na flac a Speex.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 21:36

Řekl bych, že jsem na Speex a Flac nezapoměl, ale Theora tvoří nepsaný standard pro uložení do kontejneru právě se zvukem ve formátu/kompresi Vorbis. Ty další dva jsou jinde, pokud se nepletu je Speex spíše low bitrate třeba pro VoIP a Flac je jakýsi hudební zip (bezeztrátový).

Ono rozepisovat se v bleskovkách moc odborně se prostě nevyplácí, kdo chce najde si upřesnění na odkazovaných zdrojích, stejně zacházím se zprávičkami na mém domovském www.LinuxSoft.cz ( sorry za odkaz jinam ). Tady dost lidí nechápe, že je nějaký rozdíl mezi kontejnerem (avi) a formátem (qt, mpeg-4, h.264, ...). Sorry, ale tohle je fakt jen informace že to vyšlo a rozebírání veškeré terminologie a všeho dalšího je úkol na mnohem delší článek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 22:11

S těmi formáty jsem to spíš mířil do diskuze. V článku to je napsané celkem vhodně, aby to bylo srozumitelné pro laiky a přitom ne moc nepřesné. Ale ten rozdíl mezi kodekem a formátem tam mohl být zmíněný, protože formát Theora je už ve finální specifikaci 4 roky. Novinkou je vydání enkodéru (libtheora). Z toho potom vznikly ty zmatené dotazy na XviD v diskuzi.

Co se týká kompresí Speex a flac, je to tak, jak píšeš. Akorát mi přišlo nefér je nezmínit. Zrovna třeba flac je hodně populární. Xiph.org nyní drží patronát nad 3 kompresemi zvuku - bezztrátový flac, obecně použitelný ztrátový Vorbis a Speex určený pro kompresi řeči. Potom mají jednu kompresi obrazu Theora a všechny tyto 4 formáty lze ukládat do kontejneru Ogg. Ale taky se klidně dá vyrobit AVI s kompresí Theora.

Ještě mě napadla jedna věc, kterou by bylo v souvislosti s Theorou dobré zmínit: formát Dirac, který je v podstatě jedinou alternativou Theory. Mimochodem Dirac se ukládá obvykle do kontejneru Ogg.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 10:16

takze se ted DVDrip vejde na disketu? ne.. je to jen dalsi smeti do zapraseneho sveta kodeku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 10:20

ALe tento je svobodny

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 11:45

Hurá, chleba bude levnější

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 11:58

No OGG VORBIS je najlepsi stratovy format na audio, aky poznam. Ak bude theora podobne kvalitna, mame sa na co tesit. Aj ked si asi myslim ze lepsi bude x264 :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
muzic MC Randy  |  05. 11. 2008 12:28

Poslouchat hudbu v nejakem ztratovem formatu? Ale fuj, vzdyt to rve usi. Cokoli jineho nez bezztratovy format je jen nahodny sum. Mit hudbu ve ztratovem formatu je pekny nesmysl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 14:24

No vzhledem k tomu, že přes 99% lidí nemá se svým audio vybavení a sluchem šanci rozpoznat Ogg Vorbis ~ 160 kbps od originálu, je poměrně nesmyslné používat bezztrátové formáty, které zabírají 5x tolik místa a mají pro 99% lidí nulový přínos.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 16:55

že na ty bláboly vůbec reagujete

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 14:29

No to bych chtěl vidět, jak od sebe rozeznáš hudbu komprimovanou pomocí Vorbis s bitrate ~500kbps a hudbu nekomprimovanou

Samozřejmě - pokud je potřeba daný záznam dále upravovat, byla by prasárna ho komprimovat ztrátově, ale pokud je určen jen pro poslech, tak to nerozeznáš (samozřejmě nemám na mysli mp3 při 128kbps - to se fakt poslouchat nedá)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
muzic MC Randy  |  05. 11. 2008 18:44

Rozeznam, s jistotou. To jen teenagerum, co poslouchaji disco, je to jedno. Vorbis 500 kbps je jen nahodny sum, s hudbou nema co delat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 19:44

Pán bude odborník.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 19:50

Tak jo, beru tě za slovo. Zde je pětkrát tentýž úryvek mé oblíbené skladby. Některá (nebo některé) je/jsou v plné kvalitě. Některé byly komprimovány pomocí Vorbis i mp3.

Když přesně identifikuješ, které prošly kompresí, jsi borec.

Když je navíc seřadíš dle kvality komprese, budu se ti klanět až k zemi. Máš velkou výhodu v tom, že tě nemůže nikdo kontrolovat, zda je rozeznáváš poslechem, nebo analyzuješ v PC. Navíc jsem pro nejlepší kompresi nepoužil ani těch 500 kbps, ale jen 400, takže to pro tebe musí být brnkačka

http://ulozisko.sk/98380/paganini-1.flac

http://ulozisko.sk/98381/paganini-4.flac

http://ulozisko.sk/98382/paganini-5.flac

http://ulozisko.sk/98383/paganini-2.flac

http://ulozisko.sk/98384/paganini-3.flac

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 21:31

NO TOHLE!

Tak takový utěr jsem snad ještě v životě neviděl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 21:42

Mám se s ním dohadovat? Teď má možnost se předvést - není nad praktickou demonstraci

Jen jsem zvědavý, jestli to alespoň zkusí, protože si myslím, že má jen velké řeči, ale skutek utek' (je tam teď jedno stažení - to jsi byl ty, nebo už na tom Randy pracuje?)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 21:46

To byl Marek Stopka, jdou po tobě vlastní lidi. A už označil (dle počtu samplů) původní zdroj, zatím hypoteticky

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 21:51

Tak to jsem zvědavý. Ať mi kdyžtak své výsledky Marek pošle mailem nebo jabberem (přes ábíčko) Jsem zvědavý.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 21:56

Já když koukám na ty poznámky, co mi posílá tak to jdu stáhnout a zkoumat taky. Schválně kdo bude blíže pravdě. Možná by jsi malinko mohl upřesnit zadání (co bylo použito) ať se to může jen přiřadit 1 je, 2 je ...

K tématu. Samozřejmě je zkoumání jen v úrovni analýzy signálu a zastoupení a úrovní frekvencí. Poslechem ani smykem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 22:01

To jsem právě nechtěl, protože součástí zadání bylo, že není jisté, kolik jich je protáhnuto ztrátovou kompresí. Ale dobře, vypadá to, že Randy se nám asi nepředvede, takže: 2x je tam originál, potom vorbis kvalita 10 a 8, a mp3 320kbps

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 22:35

No nic, vypadá to, že Randy už si to asi nestáhne, tak to jdu zase odstranit - přece jen (ač se jedná jen o krátký úryvek) to asi není úplně košer z hlediska autorských práv.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 21:55

Bohužel ta komprese se dá lehce odhalit pomocí spektrální analýzy. Takže pokud má někdo alespoň základní matematické znalosti, je pro něj brnkačka určit, co je originál a seřadit to podle komprese. Nevím, jak moc ořezává frekvence Vorbis, ale u MP3 (znám konkrétně lame) bych si dost věřil na to, že i trefím +- nastavení (bitrate).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 21:58

No ona je škoda, že se nám Randy nemůže reálně předvést, jak s přehledem rozeznává poslechem ten "šum" od hudby.

Ale z jeho nadutosti předpokládám, že to nezvládne ani se spektrální analýzou.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 11. 2008 03:02

Tak u kompresi, ktere pouzivaji fourierovu transformaci, by se to asi poznat dalo, ale kdyz to bude komprimovane pomoci waveletu(kodek dirac), tak bys s klasickou spektralni analyzou asi neuspel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 22:45

Sakrys, ja si to chtel stahnout a zkusit to, ale zda se, ze je to smazany... :-\

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 22:50

To je mi líto, smazal jsem to před pár minutami, viz příspěvek výše.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 22:54

Poslal jsem ti e-mail

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 11. 2008 00:17

Diky :) Ta jednicka je komprimovana ? :) Zkousel jsem to akorat se sluchatkama... Asi by bylo lepsi to jit zkusit do obyvaku na hifi soustavu, ale to by me asi sousedi nemeli radi, vzhledem k pozdni hodine... :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
06. 11. 2008 06:23

Ne, jednička byla originál

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 12:39

Chlapce, ty jsi vazne blazen. Zkus se nechat vysetrit. Vim, ze me smazes, ale ted jsem si proste nemohl pomoct. Chleba levnejsi sice nebude, ale treba budou levnejsi prehravace, kdyz nebude nutne platit licencni poplatky, bude to mozne pouzit vsude, .... Nj, ale neni to Microsoft, tak je to shit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ford  |  05. 11. 2008 17:43

Ano, je o soudruhu wajcovi je to znamo uz drahne let

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 15:55

To az ked Windows 7 dokoncia

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 16:28

hm, tento prispevek cosi vypovida o autorovi, ktery se zivi psanim o IT

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 11. 2008 09:47

nedelej ze sebe blbce Vlasto

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
06. 11. 2008 15:46

Vlastimil Waic’s Specialties:

Copyright issues

http://www.linkedin.com/in/vlastimilwaic

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 10:20

Omyl. Konečně je tu formát, který můžete beztrestně (bez práv, licencí, poplatků) použít na co chcete a kde chcete. To je ten pokrok.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
neznaly  |  05. 11. 2008 10:24

A to ten problem volneho kodeku nebyl vyresen v XviD?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
neznaly  |  05. 11. 2008 10:25

http://cs.wikipedia.org/wiki/Xvid

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
05. 11. 2008 10:44

Xvid je sice open source, ale je zatížen patenty, což je problém. České překlady na wikipedii bývají dost ošizeny: http://en.wikipedia.org/wiki/Xvid#Patent_issues

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 19:48

Ono je to ještě vlastně takhle:

XviD je opensource a je zatěžkaný SW patenty. Ty ale EU ignoruje, takže z toho pohledu to je u nás O.K.

Druhý problém je ten, že XviD komprimuje video do MPEG-4 ASP, což je opět patentovaný formát a nelze jej zdarma využívat. A to ani u nás.

Theora tedy nabízí dvě věci:

1) Opensource (BSD) kodek

2) Zdarma použitelný formát

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
05. 11. 2008 11:06

Kodek volný je, ale formát ne

viz Otulův příspěvěk

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor