Nvidia to s fyzikou myslí vážně, kupuje Ageiu

Společnost Nvidia kupuje Ageiu, jednoho z předních hráčů na poli akcelerace fyzikálních výpočtů ve hrách. Ageia stojí za vývojem sotwaru a technologiemi pro akceleraci fyziky a známým a přesto zatím nepříliš úspěšným akcelerátorem fyziky PhysX. Technologií této společnosti využívá více než 140 hotových či připravovaných her nejen pro PC, ale i pro Sony Playstation 3, MS XBOX 360 a Nintento Wii.

Ageia vešla ve známost, když na trh uvedla koncem března roku 2006 první akcelerátory fyziky - PPU (Physics Processing Unit) PhysX určené pro PCI slot. 

Klepněte pro větší obrázek

V květnu roku 2006 jsme měli PhysX i v redakci. Jenže start těchto akcelerátorů byl přinejlepším vlažný. K jejich prosazení ale nepomohlo ani snížení ceny ze 299 na 179 až 249 dolarů; schází totiž to hlavní – důvod, proč je kupovat, tedy pořádná podpora ve hrách. O prázdninách loňského roku pak Ageia představila i mobilní variantu PhysX.

Nvidia i AMD již dlouhou dobu experimentují s akcelerací fyziky pomocí grafických karet – podobně jako u grafiky jde při fyzikálních výpočtech především o velké množství paralelních výpočtů a grafické karty se pro ně tedy dají využít také. Přesto jsme se s výjimkou pár demonstrací zatím nedočkali uvedení těchto technologií do praxe. Do hry se nedávno zapojil i Intel odkoupením dalšího předního hráče na poli fyzikálních výpočtů, společnosti Havok.

Dosavadní nevalná podpora a nepříliš dobré výsledky fyzikálních akcelerátorů neznamenají, že je tato technologie odsouzená k záhubě. Stačí si jen vzpomenout, kolik let a kolik verzí DirectX trvalo, než se staly 3D akcelerátory běžnou součástí herních počítačů, a posléze součástí nezbytnou. A že něco podobného není zase tolik zapotřebí? Ale kdež, nesmíte se omezovat jen na efekty jako je vlnící se tráva, tisíc střepin, na které se rozletí vybuchující auto či na stovky poskakujících barelů. Fyzika ve hrách je stále propracovanější a člověka už dnes nepotěší neprůstřelná okna, keře na krajnici, které spolehlivě zastaví rozjetý kamion či dřevěné šopy, které bez poskvrnky ustojí nájezd  tanku a nerozlámou se pod jeho náporem na třísky. A čím je vizuální stránka reálnější, fyzika propracovanější a virtuální svět komplexnější, tím víc je každý podobný prohřešek proti realitě znát.

Otázkou do pranice zůstává, jak Nvidia s novou společností naloží. Po kdysi odkoupené společnosti 3Dfx Graphics a zavedených značkách 3Dfx a Voodoo toho moc nezbylo. Nvidia může pokračovat výrobou samostatných grafických akcelerátorů či samostatných čipů pro akceleraci fyziky (což se při nepříliš slavném startu PhysX nejeví jako nejpravděpodobnější cesta), nebo jen využít technologií této společnosti, přepracovat stávající systém a fyziku počítat na vlastních grafických kartách.

V nejbližší době nebude mít odkoupení společnosti Ageia Nvidií na hry prakticky žádný vliv – hardwarová akcelerace fyziky pomocí dedikovaných akcelerátorů se ve větší míře ve hrách neobjeví ze dne na den. Dá se taky předpokládat, že bude nějaký čas trvat, než se obě společnosti rozkoukají a začnou pohromadě fungovat. Nvidia je ale známá programem TWIMTBP – The Way It’s Meant To Be Played – a dobrou podporou herních vývojářů. Právě tato forma podpory by mohla napomoci většímu rozšíření a rychlejšímu využívání akcelerace fyzikálních výpočtů ve hrách. Čeká se i na to, jak se k podpoře akcelerace fyziky v herním rozhraní DirectX postaví Microsoft – i když se někdy před dvěma lety vyrojila řada zpráv o plánech na začlenění fyzikálních výpočtů do DirectX, je zatím ticho a klid po pěšině.

Zdroj: Nvidia

Témata článku: Microsoft, Dobrý den, První akce, Physx, Wii U, Tank, Unity 3D, Známý fyzik, Loňská grafika, Akcelerátor, Fyzik, Samostatný čip, Nvidia, Tanky

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

17.  11.  2017 | Vojtěch Malý | 158

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

Na webu najdete hromadu rad, jak zrychlit počítač a Windows. My jsme na to šli opačně a naopak jsme hledali činnosti, které ho nejvíce zpomalují. Toto je třicítka těch základních.

12.  11.  2017 | Jakub Čížek | 90

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

** Každá elektrická krabička má konektor pro napájení nebo baterii ** Jenže pozor, jednou by to tak nemuselo být ** Drobná elektronika se může živit rádiovými vlnami

14.  11.  2017 | Jakub Čížek | 15

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

Nejlepší notebooky do 10 tisíc, které si teď můžete koupit

** I pod hranicí desíti tisíc korun existují dobře použitelné notebooky ** Mohou plnit roli pracovního stroje i zařízení pro zábavu ** Nejlevnější použitelný notebook koupíte za pět a půl tisíce

16.  11.  2017 | Stanislav Janů | 52

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

Do 20 let nebude nikdo vlastnit auta, říká zkušený šéf několika automobilek

** Bývalý šéf a expert z několika velkých automobilek se vyjádřil k budoucnosti tohoto průmyslu ** Do 20 let „nikdo“ nebude vlastnit auta ** Veškerá doprava bude řešená pomocí velkých logistických platforem

15.  11.  2017 | Karel Javůrek | 74


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje