Amazon na sklonku loňského roku získal nový patent s názvem Method and system for anticipatroy package shipping. Pokud jsem v předchozí bleskovce psal o tom, že Microsoft sestavil výtah, který vytuší, do jakého patra chcete jet, pak tento patent popisuje technologii „předběžného nakupování“, kdy na základě sledování chování uživatelů ve svém e-shopu může Amazon rozvážet své zboží do meziskladů blíže příjemci.

Schéma rozvážky balíků od Amazonu
Vstupními daty může být prakticky cokoliv počínaje počtem návštěv stránky s daným produktem a konče pohybem myší v katalogu, osobním seznamem přání aj. Pokud si tedy bude vícero lidí z Nebrasky prohlížet třeba konkrétní model vysavače a na stránce stráví více času než ostatní, analytický software může usoudit, že zvažují nákup a firma pošle několik vysavačů do skladů nejblíže jejich bydlišti.
Patent jde však ve skutečnosti ještě mnohem dál. Amazon totiž počítá i s tím, že pokud jeho software spočítá, že daný zákazník opravdu zvažuje nákup – například se k produktu v katalogu opakovaně vrací, i když samotnou objednávku zatím stále neprovedl – balík s vysavačem opravdu naloží do dodávky a pojede do cíle. Tam si jej překvapený potenciální zákazník buď opravdu koupí, nebo automatickou objednávku odmítne. Stejně tak by ale mohl Amazon v rámci marketingových akcí některé takové objednávky doručit jednoduše zdarma.
Až tedy budete za pár let brouzdat na Amazonu, dejte si dobrý pozor, kde zrovna leží kurzor myši, aby to náhodou chytrý software nepochopil tak, že vám má odeslat třeba onu kompletní sběratelskou sadu panenek Barbie..
Tématu se blížeji věnuje Wall Street Journal.