Affinity je přesně ten typ programu, který je zase jen na něco. Je pěkný, schopný a to, co umí, dělá opravdu dobře a v mnoha ohledech lépe než věci od Adobe. mou hlavní činností je ale sazba - dělám především časopisy, knížky, okrajově pak drobnější věci. Potřebuji proto hlavně sw, kde udělám stránkový zlom a komponuji grafiku připravenou v PS či AI, tedy můj primární nástroj je InDesign.Samozřejmě bych se mohl vrátit o těch 15 let zpět, kdy jsem používal Quark, bitmapy (a veškeré složitější efekty na stránce) jsem si upravil v PS a načítal tiff nebo eps (pětisouborové eps s každým kanálem ve vlastním souboru bylo slušný maso), vektory jsem připravil buď v AI (když jsem dělal na mackovi) nebo v Corelu (když jsem seděl u PC) a pak to přes eps natahal do Quarku. Jo, dalo se v tom udělat skoro všechno, jen ta spolupráce těch programů byla nulová, takže když jsem si udělal kontrolní nátisk a zjistil jsem, že něco o milimetr nesedí, musel jsem otvírat originální psd, ai či cdr, udělat úpravu, vyexportovat do správného formátu, načíst do Quarku... A takhle dokola. Dnes v ID je všechno rychlejší, mám plný náhled, mohu načítat rovnou psd a ai, zapínat vrstvy rovnou v ID, úpravy pak lze vyvolat z ID (otevře se pochopitelně PS či AI, ale nemusím hledat zdroj, nic exportovat).A tohle je právě ta hlavní věc, která mne drží u Adobe - ty aplikace spolupracují, práce je komplexní a celkem jednotná (většinou). Už bych se nerad vracel zpět do stavu, kdy budu mít několik aplikací, které o sobě prakticky neví. A každý epub, kdy si připravím zlom (resp. mírně upravím publikaci, která šla do tisku) v ID, udělám první export a zbytek pak dodělávám v Sigilu, je zase ten samý opruz, který jsem už zažil. Běda, když je chyba někde ve zlomu a je nutné to opravit a znovu exportovat - to pak musím dělat polovinu úprav znovu a ručně pitvat epub, abych nemusel předělávat úplně všechno (nemluvě o odporném html v epubu, ale to je už moje osobní antipatie).Ale nechci, aby to znělo jako kritika Affinity. Tak to rozhodně není. Pokud někdo využije jen tuhle oblast grafiky, tak je jedině dobře, že má alternativu v Affinity. Je to určitě potřeba. Jen je potřeba myslet na to, že to, co pokrývá Adobe, je širší svět, při větších publikacích se potkává více specificky zaměřených lidí a pak ta roztříštěnost může skřípat (už teď někdy stačí, když dělám s kreativcem, který je dobrý v PS, ale nezná prepress, a tak musím jeho návrhy upravit k tisku sám - teď to dělám v PS, který znám, kdybych to měl upravovat jednou v Affinity, jednou v PS, jednou v zase v něčem dalším, bude to horší). Ale třeba jsem už jenom starej kořen, co příliš zpohodlněl a chce to mladou krev, které trocha nepohodlí nebude vadit. ;)