Největší hrozbou pro samořídicí vozidla může být ničení silničních značek, varují výzkumníci

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 61

Názory k článku

08. 10. 2021 12:39

Je to velká výzva pro výrobce samořídících automobilů a navíc, když některé dopravní značky nejsou platné (https://www.dopravniznaceni.com/platnost-dopravnich-znacek) Platnost dopravní značky podmiňují jednak její fyzický stav a jednak její samotný vzhled a umístění, což může být složité rozpoznat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PD
09. 08. 2017 15:28

Upozornil bych všechny vášnivě diskutující, že poničená nebo zaměněná značka ohrožuje stejně tak normální řidiče.To je jako kdyby jsme přestali používat "autonomní" výtahy, protože vám někdo může naříznout nosný lano. Což se u schodů stát nemůže.Myslim, že se stejně ustálí nějakej systém certifikovaných tras, kdy si auto stáhne údaje předem a nebude spoléhat na nějaký malůvky podél silnice. Každej certifikát bude mít omezenou životnost, tak že se starou trasou auto nepojede.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
09. 08. 2017 09:45

Krásná možnost uplatnění internet of things. I dočasná dopravní značka stojí několik tisíc, tak proč ji nevybavit krabičkou s modemem pro nějakou IoT síť, gps a akcelerometrem, občas se to zařízení probudí a když zjistí že je jinde tak nahlásí svoji polohu a orientaci. takže když někde na stavbě naskládají dočasné dopravní značky, za chvíli budou v mapě bez nutnosti aby někdo mapu editoval. když značku někdo ukrade nebo vítr ji převrátí, opět o tom značka může informat.
Nebo na začátku úseku stavebních prací by mohl být radiový maják který by projíždějící auta varoval a ty by se přepnuly do módu vysoké opatrnosti.
Možností jak řešet problém s dopravním značením je spousta, jen bude problém se domluvit aby to bylo kompatibilní napříč všemi zeměmi a výrobci autonomních aut.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
09. 08. 2017 07:38

Proc by mela byt na dalnici stopka? Protoze ji tam nejaky pitomec dal a jiny pitomec mu to schvalil. Nebo taky proto, ze tim lze dopravne zklidnovat. Proc by mela byt na dalnici padesatka je ze stejneho ranku. Vyhodnocovat znacky kontextualne se vyplaci uz ted, jen tam nesmi byt hlidac formalniho aspektu prestupku. Kdyz se budu ridit striktne znackami a predpisy, nejspis nedojedu a jizda bude pripominat rozhrkany autobus. Kdyz se budu ridit rozumem, tzn. trictvrte znacek ma vyznam "muze to neco znamenat a nebo taky ne", takze prosta informace, ze by se mohlo neco za chvilku dit. Zbyde mi rozumne se ridit striktne DZ upravujicim prednosti a to jeste jen do te miry, ze se stejne nejdriv podivan, jestli po vedlejsi nejede naves, ktery brzdit nehodla. Takze kus srotu bude smet vyhodnotit, jestli je znacka pitomost, nebo ne. Skoda, ze stejnou duveru nema i clovek, ktery se nejspis nechce cestou z prace zabit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2017 17:52

asi by mel nekdo profackvat cloveka co delat ten prehravac, sem si to chtel po prvnim zhlednuti pustit znovu a nez sem zjistil ze to proste nejde tak sem sestkrat videl reklamu ČASOPIS SVĚT MOTORŮ, lterá mě nezajíma a nepamatuje si že sem u ní už jednou vypnul zvuk.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
08. 08. 2017 13:03

To by mě zajímalo, co je s autonomním autem jinak, než to funguje dnes.Dávat v okolí pozemní komunikace cokoli, co připomíná dopravní značení, je v ČR nelegální. Ne že by to třeba obecně magistráty zajímalo, umístí si co chtějí kam chtějí, ale všimněte si, že to nikomu nevadí, a problémy to nezpůsobuje.
Každou dopravní značku musí schválit PČR, má tak zřejmě přehled, kde která značka je. Z toho se dá za pár giga vyrobit zase registr, deset dvacet let a bude to online. Zajímalo by mě, v kolika státech to online už je.Auto rozpoznává značku úplně stejně jako člověk. A stejně jako člověk ví, že se na ní nemůže nikdy spolehnout. Jestli to tedy něco způsobí, pak neplynulost dopravy. Pokud v souvislosti s falešným nebo vadným značením dojde k nehodě, viníkem bude autonomní vůz, úplně stejně jako dnes řidič.A stát tomu taky moc nepomáhá. Zažil jsem to zatím jednou, ale semafor s plnými světli na hlavní silnici nesvítil vůbec z obou směrů, zatímco z vedlejší normálně jela zelená/oranžová/červená. Řidič z vedlejší tak měl zelenou, zatímco vedle jel borec po hlavní. A taky k žádnému neštěstí nedošlo, lidi nejsou blbí, a auta už vůbec ne.Díky redaktorům Živě, že nepoužili rozum, a článek opět jen přeložili. Alespoň to ohnout na české prostředí se mohli pokusit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 12:46

Proč neudělat virtuální mapy dopravního značení? Když by se někam dala nová značka nebo se něco dělalo s tou původní, silničáři by kromě fyzické značky upravili i značku v mapě. Je hloupost aby se auta řídili dopravním značením vymyšleným pro lidi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 12:25

"Výzkumníci proto navrhují, aby vozidla vyhodnocovala informace kontextuálně. Proč by měla být značka STOP uprostřed dálnice?"Stejně tak: proč by tam měl být např. semafor,že? Takže ho bude ignorovat a vjede na červenou do protisměru, kde někoho sejme? (při opravě dálnice).Počítač v autě by měl všechny značky dodržovat. A pokud se mu nějaká nezdá, tak ať rozhodnou lidi ve voze (na jejich zodpovědnost). Ale ne, že si bude sám rozhodovat, které bude ignorovat... to by byl ještě větší chaos než doposud.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 11:18

To je právě ten rozdíl mezi automatem a (umělou/lidskou) inteligencí. Zcela samořídící auta jsou jen mediální pšouk. V běžném provozu je ještě desítky let neuvidíme. Co se objeví, budou auta s pokročilou automatikou, kdy řidič nebude muset téměř nic dělat, ale bude tam muset být připraven kdykoliv převzít řízení. Řidič bude také právně zodpovědný za případnou nehodu. Něco jako autopilot v letadle.Víte že:
- autonomní auta jsou programována tak, aby v situaci, kdy automat vyhodnotí, že havárie je nevyhnutelná (např. někdo nečekaně vběhne na dálnici 10m před auto), preferovala život a zdraví ostatních účastníků provozu před životem a zdravím posádky daného auta? Přeji příjemnou jízdu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 11:02

Pokud se má brát dopravní značení jako bezpečnostně relevatní věc, podle které se jezdí, bude muset být úplné a bezchybné. Co ty třicítky u výkopu, které nikde nekončí, duplikovaná značka na silnici vlevo, přitom pravá chybí... U nás by měli testovat inteligenci aut!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 10:24

Jak je to legislativně s poničenou značkou? Do jaké míry může být zničená, aby byla platná? Protože jsem viděl už dost značek kdy člověk opravdu potřeboval dost fantazie aby určil co tam bylo. Co třeba totálně vybledlá "hlavní silnice" co jde poznat jen podle tvaru? Nebo hůř - max rychlost co je rezatá že nejde moc přečíst atd atd...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (5)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 10:08

No pokud to auto vyhodnotí hranatou Stop značku (která je hranatá právě kvůli tomu, aby měla specifický tvar a nešlo si ji s ničím spést) jako kulatou, tak je imho ten algoritmus blbě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 10:03

Neni potreba ani nicit dopravni znacky. Staci, aby pred vozidlem jel kamion, ktery ma vzadu nalepenou nalepku 80 a hned to autobvyhodnoti jako dopravni znacku a razem muzete jet v obci vice jak 50.
Tohle je hudba daleke budoucnosti, ale vse speje k tomu, ze jednou auta skutecne budou ridit sama. Hackovani pocitacu ztrati vyznam, vse budeme mit sparovane se svym autem.
Me uz to trapit nemusi, ja se toho uz nedoziju

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
08. 08. 2017 10:00

'nejvetsi-hrozbou-pro-samoridici-vozidla-muze-byt-niceni-silnicnich-znacek'
A to jako proc? Auto muze mit mapu, ale nemuze mit v ni znacky? Neni problem nahlasit pak na centralu konflikt a opravit bud na mape nebo v realu. Treba tam muze byt docasna objizdka.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (13)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
08. 08. 2017 09:25

Nesmíte taky zapomínat na Vodorovné dopravní značky. Nějaký vtipálek by pak mohl (třeba křídou, vápnem) nakreslit vodící čáru třeba do škarpy vedle silnice, nebo nakreslit šikmé rovnoběžné čáry přes celou silnici po kterých by auto odmítlo jet dál.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor