Návrat k legendám: software a programování na Apple IIc

Apple II se stal kvůli ceně strojem pro náročnější uživatele. Na hry či zábavu si tento počítač pořídil jen málokdo. Poměr počtu dostupných her a užitečných programů je proto neobvyklý.

První software i první hry, které pro tuto platformy vznikaly, byl psán v Applesoftu, tedy v Basicu. Licenci na něj koupil Apple od Microsoftu a následně jej upravil zabudováním příkazů pro ovládání grafiky, které microsoftí základ neobsahoval. Před Applesoftem na této platformě existoval Integer Basic, vytvořený Stevem Wozniakem.

Tento interpreter, který uměl pracovat pouze s celočíselnou aritmetikou, byl velmi oblíbený pro svou jednoduchost a rychlost, nicméně náročnější aplikace v něm vzniknout nemohly, jakkoliv o něj uživatelé stáli, a proto z důvodu kompatibility podporoval Apple tento jazyk i v půli osmdesátých let. I na Apple IIc jste jej mohli používat.

Vzhledem k použitému jazyku byl ten první software velmi skoupý na nějaké jednoduché uživatelské ovládání. V prvních letech se tedy programy ovládaly příkazy napsanými do příkazové řádky. Současně se rozvíjelo použití nějakého číselného menu, kde jste si vybrali příslušnou funkci a program nějak zareagoval. Pokud však někteří skeptici tvrdí, že se zmiňováním Basicu jakožto vývojářského nástroje přeháním, nemají pravdu.

Snímek obrazovky 2014-01-15 v 17.18.10.png
Ukázka softwaru psaného v Basicu - na první pohled to není poznat

Mám k dispozici sadu disket nějakého účetního či finančního poradce z Holandska, který v létech 1979-85 Apple II používal k vedení účetnictví, personalistiky, mezd atd. u několika firem (například jeho zákazníkem byla jakási pobočka supermarketu SPAR). Celý software je nejen v holandštině, ale psán je v Basicu. Ostatně, v tomto jazyce vznikla i první demonstrační verze později proslulého prvního tabulkového procesoru VisiCalc. V Basicu byly psány i první verze slavné série Ultima a Wizardry a i některé další dobové hry. Ostatně – když pro Apple II naprogramoval Ken Williams první grafickou adventuru Mystery House, tak fakt, že jde o program ve strojovém kódu, tehdy dost šokoval. Díky tomu měla Sierra On-line zajištěný úspěšný start.

 193803-hi-res-adventure-1-mystery-house-apple-ii-screenshot-yet-another.png
Deset malých černoušků dle Roberty Williams - Mystery house (zdroj:http://www.mobygames.com)

Úplně první textové editory byly na hony vzdálené tomu, co si pod tímto pojmem představujeme dnes. Stejně jako v Basicu se v nich číslovaly řádky a editace textu byla velice primitivní, museli jste přečíslovávat řádky a celoobrazovková editace neexistovala. To se postupně změnilo, až spatřil světlo světa Apple Writer, který se v roce 1979 stal nejpopulárnějším programem tohoto druhu pro Apple II.

P1230246.JPG
Ukázka textu v Apple Writer - pro demonstraci snad nevadí, že text je v holandštině...

Ten již celoobrazovkovou editaci nabízel a kromě toho si velmi vtipně poradil se vkládáním testu psaného jak malými, tak velkými písmeny. Tehdejší Apple II totiž standardně nepodporoval malá písmena, proto Apple Writer použil skvělý trik – normálně psaný text na obrazovce (pochopitelně velkými písmeny) se při tisku zobrazil jako malý, no a při stisku klávesy ESC jste se dostali do módu psaní velkých písmen, která se na obrazovce zobrazovala inverzně.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,