Mluvené slovo že prý potřebuje nižší kompresi, čili vyšší datový tok, než jiné nahrávky? He? Co je to za pitomost? Mluvené slovo mohu mít ve stejném datovém toku 128 kbps nekomprimované. 8 kHz mono 16bit je pro většinu účelů bohatě postačující, rozdíl od CD kvality je asi tak velký, jaký je slyšet od běžné 128 kbps MP3ky. Běžně se mluvené slovo komprimuje do 32 kbps, a 64 kbps je pak možné považovat za luxus, v podstatě i ve stereo provedení. Zatímco 64 kbps koncert je opravdu citelně odlišný od originálu... O 128 kbps hlasu už pak ani nemluvě, ten od CD kvality IMO nemá šanci rozlišit ani netopýr.
P.S. Něco myslím napovídá, že staré analogové telefony přenášely kmitočet od nějakých 300 do 3000 Hz (nebo to bylo 3600? prostě tak nějak)... Netvrdím, že analogový telefon je kdovíjaká kvalita, ale šlo o nekomprimovaný tok o v přepočtu nějakých 33,6 kbps... Holt frekvence potřebné k věrnému zachycení hlasu jsou mnohem užší než co je potřeba k dejme tomu piánu...