Microsoft odchází z konsorcia vyvíjejícího OpenGL

Diskuze čtenářů k článku

MM_tank  |  06. 03. 2003 19:52

Že by Microsoft odešel protože hry pod Opengl jdou portovat na Linux a to slovo on nesnáší ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  07. 03. 2003 09:13

tys na to kapnul
(probuuuh)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bedrich Benes  |  06. 03. 2003 17:03

OpenGL ma v soucasne dobe cca 140 rozsireni, kde se podporuji nejnovejsi vydobytky grafiky, jako pixel a vertex shadery, antialiasing atd. To vsechno resi D3D novymi (zpetne nekompatibilnimi) verzemi. OpenGL. OpenGL prostew prestalo stihat vyvoj. V soucasne dobe existuje navrh OpenGL 2.0, ktere toto vse resi (ma vlastni programovaci jazyk pro GPU). Patrne proto z toho odesel MS... Kdo vi. Je to politika.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  06. 03. 2003 15:03

to je jak z filmu kde vsemocna softw. spolecnost nici kokurenci, chybi vsak happyend kde blondaty genialni programator (nejlepe di caprio) odhali verejnosti jeji zle umysly a spravedlnost zvitezi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Lucky  |  06. 03. 2003 14:03

Mno, ja v OpenGL delam uz asi 3 roky. Zkousel jsem i DX, ale to bylo muceni a utrpeni. U OpenGL presne vite co udela u DX je to casto veci nahody (specifikace DX je na mnoha a mnoha mistech derava a velice nejednoznacna). Navic GL je opravdu snadno prenositelne, nezavisle na objektovem programovani (treba se da programovat i z C, dabla kterej by to samy zkousel s DX bych chtel videt). GL je velice jednoduche na pouzivani i na nauceni. Dal u GL vyrobci hardwaru spolecne s kazdou novinkou mohou dat a davaji do ovladacu nejnovejsi featurky a programator jich muze hned vyuzit. Spolu s tim samozrejme prichazeji i problemy, treba v tom, ze podobne veci resi 2 firmy trochu odlisne (napr. shadery). Ale o standardizaci se stara ARB forum, ktere na zaklade koncenzu a rozumne uvahy vybira a sjednocuje vse co s GL souvisi. A prave odtud M$ odesel, ted jenom nevim jestli to GL prospeje nebo ublizi. Ja u nej velice pravdepodobne zustanu jeste velice dlouho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
marian  |  06. 03. 2003 11:44

Kedysi sa nechal Carmack pocut ze napisat to iste v DX vyda na 2x viac riadkov kodu ako v GL. Ale to bolo v caso DX6. Teraz moze byt situacia stejna alebo ina. Mne osobne sa na GL paci ze je to to neskutocne krasny stavovy stroj. Dokonca existuje jeho schem ako PDF subor kdesi na www.sgi.com

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
honza  |  06. 03. 2003 10:31

mohl by nekdo ze znalcu strucne sepsat, jake nevyhody OpenGL ma, kdyz uz ma tu vyhodu, ze je k dispozici na vice platformach. Napr. zda se daji hry za pomoci OGL  vyvyjet stejne dobre nebo hure nez s Direct..? Ono by totiz mohlo byt, ze OGL nema a'priory dostatecnou podporu ms-software a proto jde M$ od toho. I kdyz se obavam, ze duvod bude spis ten monopolni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Adam  |  06. 03. 2003 10:52

nejsem znalec, ale jak tak na to koukam, tak lidi co delaj enginy na Opgl se s tim mazli, aby to bylo rychly a krasny (muj favorit Q3engine z roku 1999). Kdezto programatori, ktery na to "prdi" a jen se odkazujou na tuny *.dll a DX instrukci sice udelaji krasnou hru, ale pomalou. Berte to jako IMHO...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
xR  |  06. 03. 2003 11:28

Základní rozdlíl je v celkové koncepci rozhraní. OpenGL je otevřenější a více záleží na driverech, co poskytnou, jakým způsobem a jak rychle. DirectX je taková pevně definovaná "černá skříňka", navíc v každé verzi zcela jiná. A hlavně je vše pod kontrolou M$. Programování pod OpenGL může přinést více problémů, ale i možností. 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dave G.  |  07. 03. 2003 18:56

OpenGL a DirectX nelze srovnávat! DirectX je soubor knihoven pro práci s plošnou grafikou, 3d grafikou, zvukem, atd atd, takže se jedná o mnohem komplexnější záležitost. OpenGL je konkurent pouze pro Direct3D, což je součást DirectX pro zobrazování 3D grafiky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
leibitzer  |  06. 03. 2003 11:59

Mno programator nie som, len cisto z praxe. Staci si nastavit typ grafickeho zobrazenia pri hrach (napr. Unreal, HalfLife a vsetky odnoze HL, a ine...) a vidis jasny rozdiel v prospech OpenGL oproti Direct3D. To ci OpenGL funguje rychlejsie mozno zavisi od optimalizacie kodu, ale aj s tym mam dobre skusenosti, lebo vsetky sucasne graficke karty podporuju hardverovo OpenGL.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
John  |  06. 03. 2003 16:22

Kdosi (myslim, ze Carmack) rekl, ze "Direct3D od verze 7 jiz nelze ignorovat". Dnes by se snad dalo rici, ze obe rozhrani uz jsou si rovnocena, co se tyka jejich pouzitelnosti. O vykonnosti se nema cenu vubec bavit, protoze to je opravdu vec ovladacu.

Vyhody OpenGL (podle me): prenositelnost, jednodussi inicializace, kratsi kod (snad)
Vyhody Direct3D: mame vetsi kontrolu nad HW

Ve skutecnosti ale skoro nikdo nema objektivni nazor na to, ktere rozhrani je lepsi (pokud pomineme neprenositelnost Direct3D a duvod s nazvem "Microsoft"), tak jsou to spise jen pocity. Protoze jedna snad objektivni analyza byla napsana a byla tak dlouha, ze se mi ji fakt nechtelo cist. Byly to jen drobnosti, kterym clovek stejne moc nerozumel. Takze Direct3D nepomlouvam, ale zustavam u sveho OpenGL.

John

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
slesik  |  05. 03. 2003 22:16

ze by sme k pristi verzi wokynek stahovli dalsi stovky mega ovladacu pro hrani her? Heh

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ge0rge  |  06. 03. 2003 00:04

Tato Taktika je pro MS naprosto typicka. Pokud nekdo vyvyji neco co MS nema implementovano a hrozi pri tom masivni rozsireni takrka vzdy dotycnou firmu odkoupi nebo se do projektu formalne naveze. Pritom horecne pracuje na vyvoji vlastni implementace, diky ktere zajisti podporu dotycne technologie pouze a jen pro svoji platformu, s vydanim nove verze windows celou taskarici ukonci a puvodni dohody jdou do haje. Historie se opakuje a jeste mnohokrat se opakovat bude.
ad "ze by sme k pristi verzi wokynek stahovli dalsi stovky mega ovladacu pro hrani her?"
Toho bych se neobaval. Tak jako uz mnohokrat, kdyz ms pouzil tento postup, i v tomto pripade vec nakonec skonci tak ze 99,999999% her pobezi z ryze "praktickych" duvodu pod MSDirect3D a OpenGL nezavisle na cemkoliv upadne v zapomeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
asd  |  06. 03. 2003 07:00

MS to bude podporovat dal, stejne uz ted si hry a programy pouzivajici OGL tahaji knihovny sebou a na hry se to uz skoro nepouziva, jen carmack trosku kostrbati.
MS to bude ale podporovat uz jen kvuli svemu softimage coz je profi program pro pracovni stanice

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BlackRider  |  06. 03. 2003 08:04

nejen carmack... i UnrealTournament2003 pouziva OpenGL, jinak by nemohla vzniknout i linuxova verze...a OpenGL ve hrach nikdy nezanikne, protoze vzdy bodou lidi chtit delat hry i pro jiny platformy a cim dal vic se rozsirujicima linuxovejma desktopama bude i vetsi zajem o hry i na linuxu.
Profi modelovaci programy budou samozrejmne vzdy preferovat OpenGL.
A pukud de o podporu OpenGL ve windows, tak ta se sklada pouze z opengl.dll knihovny, ktera je stejne vzdy soucasti ovladacu graficke karty, takze nic navic nebude potreba stahovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
noone  |  06. 03. 2003 19:10

Ve Woknech UT2003 používá Direct3D, v Linuxu OpenGL.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luděk Roleček  |  06. 03. 2003 09:10

Jen bych uvedl na pravou míru, že Softimage už dávno není Microsoftu. Nyní už několik let patří firmě Avid, která ho od MS koupila.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
zipiik  |  06. 03. 2003 11:50

jenze na carmackove enginu beha hafo her, pro ktere byl engine licencovan. jestli umim dobre cist, tak nejen 3d strilecky nepouzivaji ogl, pokud se podivam na spickovy letecky simulator IL2, tak i ten bezi na opengl. kdyz se podivam na to, co ma carmack za sebou, verim, ze k pouziti ogl ho vede kvalita rozhrani a ne nejake politicke rozhodovani.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MartinS  |  06. 03. 2003 13:21

Ja si spis myslim ze ho k tomu vede prenositelnost na jine platformy, kde ogl jest implementovano.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
enki  |  06. 03. 2003 08:03

Ty we slesiku..moh bys mi objasnit cos tim svym příspěvkem chtěl říct? Článek je o tom, že se MS  nebude podílet na vývoji OpenGL. To nemá společnýho nic ani s tim, jestli OpenGL ve widlích budou, ani s tim, jestli budou výrobci grafickejch karet OpenGL implementovat v ovladačích.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
slesik  |  06. 03. 2003 10:18

Mno, jen sem se teoreticky zamyslel, jaký to bude mít vliv na budoucnost OpenGL, a napsal sem jen jeden řádeček, jen jeden důvod, na mírné popíchnutí a rozproudění diksuze ;)
Asi se mi podařilo, tak mohu pokračovat.
Další věc, co se mi nelíbí na tom, že se MS odtrhl od tohoto združení, díky kterému je tady jedinečná možnost "sjednotit" ulehčit vývoj aplikací pro více platform, je ta, že takřka jako monopolní dodávce OS bude pokračovat ve vývoji svýho standardu, který samozřejmě přejme spousta firem a po někajé kompatibilitě si necháme zdát. Prostě si chce udržet monopol. A to věřím, že se najde spousta firem, co zahodí OpenGL a bude vyvíjet pod DirectX.

Jen odbočim, Vsadim se, že kdyby nějakej borec napsal čistě teoreticky DirectX pod NonMS OS system tak ....

Můžu pokračovat, ale až dýl, šéf mě honí :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bedrich  |  06. 03. 2003 13:00

Pekny namet na flame jsi fakt borecek . Bulvar jako ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
29. 04. 2009 15:56

tik tak

http://www.zive.cz/microsoft-odchazi-z-konso... ...

xxxx

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor