Microsoft chce ovládnout internet, jedná o koupi AOL

Microsoft vyjednává s americkým internetovým obrem AOL o možné spolupráci a dle některých informací přímo o koupi. V obou případech by to posílilo postavení Bingu na trhu.

Microsoft by v budoucnu mohl výrazně posílit své postavení na americkém a potažmo i světovém internetu. Podle zveřejněných informací magazínu Business Insider prý největší softwarová firma světa vyjednává s americkým internetovým obrem AOL. Možné změny už ve svém vystoupení na konferenci D8 minulý týden nakousnul šéf AOL Tim Armstrong. Jak upozornila agentura Reuters, Armstrong uvedl, že firma pod jeho vedením vyjednává se dvěma potencionálními partnery.

Business Insider se odvolává na zdroje velmi blízké AOL a říká, že Microsoft skutečně jedná přímo o akvizici a ne pouhé spolupráci. Druhý zájemce o nejasnou formu spolupráce není veřejnosti znám, stejně jako cena, která by mohla být ve hře. Aktuální tržní hodnota firmy se pohybuje na hranici 2,2 miliardy dolaru, odkupní cena by se tak mohla pohybovat nad hranicí této hodnoty. Zájem Microsoftu se jeví jako logický. Firma se ve svých dlouhodobějších plánech výrazně orientuje na zvýšení podílu na světovém internetu a generování vyšších příjmů.

Ani jedna ze zúčastněných stran se odmítla k aktuálním informacím vyjádřit. Trh však v případě akcií AOL zareagoval kladně. Jejich hodnota povyskočila o téměř 6 %, v dalších dnech už se ale vlivem dalších událostí začala hýbat jinak.

Cestou slibných akvizic

Internetový vyhledávač Bing v těchto dnech slaví rok od svého spuštění a v Severní Americe se mu prozatím daří. Za rok se Microsoftu podařilo navýšit podíl ve vyhledávání na aktuálních 7,5 % (dle StatCounter). Jiné statistiky mluví dokonce o 13 %. Ballmerovi se navíc podařilo uzavřít dohodu s konkurenčním Yahoo, kterému redmondští dodají technologii Bing pro vyhledávání na jedné z nejnavštěvovanějších amerických stránkách výměnou na podíl na zisku z kontextové reklamy.

searchmarketshare.png
Aktuální podíl ve vyhledávání v Severní Americe za poslední měsíce podle statistik StatCounter.

I když se Microsoft snaží nemalými investicemi do vývoje a reklamy navyšovat svůj podíl, je jasné, že Google jen tak nedožene. Je proto logické, že se firma snaží rozšířit pole působnosti díky kooperaci s významnými internetovými giganty. Pokud nakonec nedojde k odkupu AOL, může se Microsoft s Bingem stát alespoň vyhledávacím motorem na AOL.com, což by ve výsledku zvýšilo povědomí, ale také vyhledávací podíl. Došlo by tedy na stejnou situaci, jako v případě Yahoo. Microsoftu by se naví podařilo zmenšit podíl Googlu, který aktuálně AOL poskytuje své vyhledávání.

Implementace vyhledávacího mechanismu do jiné služby není záležitostí několika dnů. Podle slov Stevea Ballmera na konferenci D8 jeho firma teprve dokončuje práce na začlenění do Yahoo. Podíl Bingu tak po spuštění naroste o dalších 8 %, které má aktuálně vyhledávání nového partnera. AOL sice není žádný vyhledávací gigant, stále ale disponuje velice silným jménem a hojně navštěvovanou domovskou stránkou. Microsoftu by to tak mohlo pomoci.

MSN, Yahoo a AOL pod taktovkou Microsoftu

Redmondský moloch by se po akvizici nebo spolupráci s AOL ocitnul už na třech nejvýznamějších domovských stránkách v Americe. Kromě vlastního MSN.com to bude právě Yahoo a AOL.com. Drtivá většina internetových aktivit Microsoftu je prozatím směřována spíše do Severní Ameriky. Pouze zde a nedávno také ve Velké Británii byla spuštěna plnohodnotná verze Bingu. Někteří analytici se ale domnívají, že by Microsoft měl raději zkusit rozvojové trhy v Africe a na Blízkém východě, kde je internetový trh ještě neobsazený. Snaží se o to například Yahoo.

msn.png yahoo.png aol.png
Objeví se Bing na největších amerických webech?

Celosvětově se Microsoft snaží provozovat služby Windows Live, na které napojuje i balíček zdarma dostupných aplikací. Silná je pozice firmy v oblasti rychlé komunikace, kde dominuje s Windows Live Messengerem, ale také na trhu s freemaily. Hotmail patří k dlouhodobě nejpoužívanějším službám tohoto druhu.

Yahoo nově pod vedením Carol Bartzové razí podobnou strategii, jako Microsoft. Firma si je rovněž vědoma síly jiných služeb a proto se s nimi snaží navazovat spolupráci. Přímo na domovské stránce se tak uživatelé například mohou napojit na Facebook a používat ho odsud. Stejné je to také s dalšími službami.

America OnLine stále patří mezi největší americké internetové společnosti, léta své největší slávy už však má za sebou. Firma vládla v éře vytáčených připojení, kdy uživatelům v rámci služeb nabízela také internetové služby a přirovnat ji můžete k takovému americkému Seznamu. Výhodou AOL stále zůsává značná přízeň uživatelů, v technologiích a růstu však už dlouho neboduje. I proto se skupina Time Warner před zhruba půl rokem divize AOL zbavila a udělala z ní samostatnu veřejně obchodovatelnou společnost.

Do portfolia AOL patří například komunikační platforma AIM a donedávna také síť ICQ. Tu firma prodala ruskému investorovi Digital Sky Technologies za 187,5 milionů dolarů. Pod AOL spadá také světoznámý technologický server Engadget.

Diskuze (83) Další článek: Test antivirů: jak si poradí s neznámými viry?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,