Matrox Parhelia: Boční slunce vychází

Revoluční technologie, slušný výkon a křišťálově čistý výstup. Charakteristické vlastnosti grafických karet Matrox. Ve své době znamenaly malý převrat, ale časem se na ně začínalo zapomínat. Stejná je i Parhelia. Grafický čip nové generace, který se honosí širokou paletou revolučních technologií. Je to pravé ořechové? (první část recenze)
 

Matrox, pro mnohé průkopnická firma, která světu dala skvosty jako Mystique nebo G400. Sláva není věčná a v počítačovém světě to platí dvojnásob. Přes veškeré revoluční technologie a křišťálově ostrý obraz se na Matrox začalo zapomínat. Důvod? Žádné konkurenceschopné výrobky. Posledním revolučním krokem bylo uvedení G400 v roce 1999. Byla to doba 3Dfx Voodoo 3 a nVidia Riva TNT2. Mnoho vody uteklo, 3Dfx pohltila nVidie, která začala dominovat trhu s grafickými čipy. Poslední nadějí proti monopolu nVidie bylo ATi s Radeonem 8500.

Matrox po tři léta nezůstal v nečinnosti, vyvinul grafický čip nové generace, 512bitovou Parhelii. O novém grafickém čipu od Matroxu se už spekuluje déle než rok. První informace pocházely od některých zaměstnanců Matroxu, kteří na jednom večírku prohodili pár slov o tom, že příští rok znovu převezmou roli grafického leadera. Na tyto slova se ve stínu stále silnější nVidie zapomnělo. Až letos na začátku května, těsně před uvedením, se objevily první důvěryhodné informace o novém čipu. Je až s podivem, jak dlouho dokázal Matrox utajovat veškeré informace o Parhelii. V porovnání s procesory od Intelu a AMD, o kterých kromě benchmarků víme téměř vše více jak půl rok před jejich uvedením.

Vraťme se k Parhelii, královně grafických karet, která se během prázdnin objeví i u nás. Určitě jste si už mnozí přečetli zahraniční recenze a pravděpodobně tušíte, co v sobě nový čip od Matroxu skrývá. Před více než týdnem se objevily i první benchmarky, které pro novou Parhelii nedopadly nejlépe, ale vezměme to popořadě. Nejedná se o propadák, jak by se mohlo na první pohled zdát, je to revoluční grafický čip, který si přinejmenším zaslouží naši pozornost.

Co je to Parhelia?

Jméno čipu označuje atmosférický jev způsobený odrazem slunce od krystalků ledu. Díky tomu se vytvoří dvě domnělé boční slunce (rozmáznuté skvrny přiléhajících z boku k malému halu). Největší pravděpodobnost vzniku Parhelie nastává při západu slunce.

V případě Matroxu se jedná o nový revoluční 512bitový grafický čip s podporou některých funkcí DirectX 9. Co to znamená 512bitový? Jedná se o množství dat, které dokáže v jednom taktu přenést paměťový řadič grafické karty mezi pamětí a čipem. V případě Parhelie to je 512 bitů: 256 bitová paměťová sběrnice s použitím DDR pamětí. Tak široká paměťová sběrnice představuje mnohem vyšší požadavky na konstrukci tištěných spojů a zvyšuje počet PCB vrstev. Pro lepší představu, běžná základní deska má 4 PCB vrstvy, Parhelie má vrstev 10.

Přes složitost konstrukce grafické karty má 256bitová paměťová sběrnice obrovskou výhodu: dvojnásobnou datovou propustnost oproti běžným grafickým kartám. Nejlevnější verze Parhelie s paměťmi na frekvenci 250 MHz DDR dokáže pracovat s propustností 16 GB/s. To je o 50 % více než má GeForce 4 Ti 4600 s 325MHz DDR paměťmi (propustnost 10,4 GB/s).

Pravděpodobně mi namítnete, že GeForce 4 Ti má speciální LightSpeed Memory Architecture II, která propustnost pamětí zvyšuje. Ano, ale Parhelie obsahuje podobné algoritmy, které zvyšují tok dat, se kterými čip pracuje.

Stejně jako GeForce 3 a 4 má nVidie paměťový řadič rozdělený na několik subkontrolerů, funkce spojené s Z daty a interní vyrovnávací cache. Zajímavostí je i 512bitová interní sběrnice, která tvoří spojení mezi paměťovým řadičem, výpočetní jednotkou a AGP.

Při vytváření scén se objekt vytvoří za pomocí čtyř programovatelných vertex shader jednotek. Po vytvoření mesh (síťky) se na objekt nanese textura pomocí čtyř texturovacích jednotek. Díky tomu dokáže v jednom taktu aplikovat na objekt 4 textury současně. To je jednoznačně výhoda v počítačových hrách nové generace, které budou aplikovat několik textur současně.  Aby byl zajištěn stálý přísun textur, tak jsou jednotky těsně spojeny s rychlou vyrovnávací pamětí. Na výstupu může být scéna vyhlazena pomocí Fragment Anti-Aliasingu. Poté data putují do RAMDACu, aby se z datové podoby převedly na analogovou. Nyní je cesta na monitor volná.

Architektura čipu částečně odpovídá specifikaci DirectX 9. Parhelia obsahuje čtyři vertexové jednotky, které představují Quad Vertex Shader Array, základní prvek grafické karty při práci s Vertex Shadery verze 2.0. Pixel Shadery grafické karty odpovídají verzi 1.3 (specifikace DirectX 8.0). Jedná se tedy o grafickou kartu, která je na půli cesty mezi DirectX 8 a 9. Přesto se jedná o technologicky nejvyspělejší grafickou kartu dneška.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,