Manažer z Googlu: Autonomní vůz bude pro každého až za desítky let

Manažer z Googlu: Autonomní vůz bude pro každého až za desítky let

Když Google před lety představil svoji technologii autonomních vozů, věřil, že je dostane do komerčního provozu na sklonku tohoto desetiletí. Postupem času však své odhady posouval a posouval a na nedávné konferenci SXSW v Austinu pak šéf projektu Chris Urmson prohlásil, že se technologie plně autonomních vozů v globálním měřítku prosadí možná až za třicet let.

Pokud je vám tedy okolo třicítky a pomalu vás opouští puberta, máte alespoň šanci, že vás auto od Googlu sveze alespoň v důchodu, kdy to už budete snad i sami potřebovat.

A proč to vlastně tak vázne, když dnes autonomními technologiemi koketuje snad každý bohatší automobilový koncern a taková Tesla už autopilota (sic v betaverzi) nabízí v produkčních vozech?

Protože čert se skrývá v detailech. Tak za prvé, většina automobilek se nepokouší v dohledné době komercializovat skutečně kompletně autonomní vůz ve stylu Googlu, ale spíše chytré asistenční služby, kam patří jak V2V (komunikace mezi vozy skrze Wi-Fi a vzájemná koordinace jízdy), tak projekty jako SARTRE (vláček z vozů na dálnicích, kdy vše řídí první vůz a ostatní jej autonomně následují), ale vlastně i Tesla, jejíž autopilot je spíše vylepšený tempomat, který udržuje jízdu a drží se v pruhu, ale rozhodně to neznamená, že nastavíte start a cíl cesty a po nočním flámu se za jízdy vyspíte.

Klepněte pro větší obrázek
Druhá generace autonomního vozu od Googlu napovídá, že cílí především na provoz ve městech a na kratší vzdálenosti.

Za druhé, plně autonomní vozy sice umí docela dobře jezdit po Kalifornii a Silicon Valley už znají nazpaměť, jenže stejně tak se musejí naučit dokonale jezdit po všech ostatních komunikacích světa a hlavně za různých klimatických podmínek. Stačí, aby hustě pršelo a sněžilo a laserový radar LIDAR se sakra zapotí, aby centrálnímu počítači předával věrohodná data. V Kalifornii to nevadí, protože tam poslední roky neprší skoro vůbec a Slunce svítí celý od rána do večera po celý rok.

Podle Urmsona tedy začnou první plně autonomní vozy jezdit právě v takových klimaticky stabilních podmínkách a rozhodně v Americe s její dokonalou dopravní infrastrukturou a širokými dálnicemi. Tam by snad mohl Google ve spolupráci s některou z automobilek komercializovat technologii opravdu relativně brzy – stačí upravit zákony, ale doba, kdy si koupíte autonomní vůz pro provoz v libovolné zemi, který vás v létě přes noc odveze po rakouské A1 k Jadranu a vy se přitom v klidu vyspíte, je opravdu ještě hodně daleko.

Realistický pohled na plně autonomní technologii nemá jen Google, který dnes disponuje asi nejvíce zkušenostmi, ale i mnohá ministerstva dopravy. To britské si před pár lety nechalo zpracovat studii, podle které dojde k rozšíření podobných autonomních vozů až někdy okolo roku 2040. Nesmíme totiž zapomenout ještě na jednu věc – tyto vozy budou zpočátku extrémně drahé a rozhodně to nebude lidové městské vozítko za pár set tisíc.

Diskuze (12) Další článek: Twitter slaví desáté narozeniny. Takhle vypadal první tweet

Témata článku: Technologie, Google, Umělá inteligence, Roboti, Autonomní vůz, Komerční provoz, Autonomní technologie, Vůz, Automobilka, Manažer, Cars, Autonomní vozítko, Vozítko, IEEE Spectrum, Autonomní provoz, Project Cars, Care, Vláček, Laserový radar, Sartre, Self, SXSW, Let, Městská doprava, Různé automobilky


Určitě si přečtěte

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Karel Kilián | 99

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

Podívejte se, co se stane, když dron DJI Phantom narazí do křídla letadla

** Co se může stát, když relativně maličký dron narazí do křídla letadla? ** Tuto otázku zodpověděli odborníci laboratorním pokusem ** Kvadrokoptéra způsobila významné poškození křídla

Karel Kilián | 19

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Jakub Čížek | 1

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 65

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku