Manažer z Googlu: Autonomní vůz bude pro každého až za desítky let

Manažer z Googlu: Autonomní vůz bude pro každého až za desítky let

Když Google před lety představil svoji technologii autonomních vozů, věřil, že je dostane do komerčního provozu na sklonku tohoto desetiletí. Postupem času však své odhady posouval a posouval a na nedávné konferenci SXSW v Austinu pak šéf projektu Chris Urmson prohlásil, že se technologie plně autonomních vozů v globálním měřítku prosadí možná až za třicet let.

Pokud je vám tedy okolo třicítky a pomalu vás opouští puberta, máte alespoň šanci, že vás auto od Googlu sveze alespoň v důchodu, kdy to už budete snad i sami potřebovat.

A proč to vlastně tak vázne, když dnes autonomními technologiemi koketuje snad každý bohatší automobilový koncern a taková Tesla už autopilota (sic v betaverzi) nabízí v produkčních vozech?

Protože čert se skrývá v detailech. Tak za prvé, většina automobilek se nepokouší v dohledné době komercializovat skutečně kompletně autonomní vůz ve stylu Googlu, ale spíše chytré asistenční služby, kam patří jak V2V (komunikace mezi vozy skrze Wi-Fi a vzájemná koordinace jízdy), tak projekty jako SARTRE (vláček z vozů na dálnicích, kdy vše řídí první vůz a ostatní jej autonomně následují), ale vlastně i Tesla, jejíž autopilot je spíše vylepšený tempomat, který udržuje jízdu a drží se v pruhu, ale rozhodně to neznamená, že nastavíte start a cíl cesty a po nočním flámu se za jízdy vyspíte.

Klepněte pro větší obrázek
Druhá generace autonomního vozu od Googlu napovídá, že cílí především na provoz ve městech a na kratší vzdálenosti.

Za druhé, plně autonomní vozy sice umí docela dobře jezdit po Kalifornii a Silicon Valley už znají nazpaměť, jenže stejně tak se musejí naučit dokonale jezdit po všech ostatních komunikacích světa a hlavně za různých klimatických podmínek. Stačí, aby hustě pršelo a sněžilo a laserový radar LIDAR se sakra zapotí, aby centrálnímu počítači předával věrohodná data. V Kalifornii to nevadí, protože tam poslední roky neprší skoro vůbec a Slunce svítí celý od rána do večera po celý rok.

Podle Urmsona tedy začnou první plně autonomní vozy jezdit právě v takových klimaticky stabilních podmínkách a rozhodně v Americe s její dokonalou dopravní infrastrukturou a širokými dálnicemi. Tam by snad mohl Google ve spolupráci s některou z automobilek komercializovat technologii opravdu relativně brzy – stačí upravit zákony, ale doba, kdy si koupíte autonomní vůz pro provoz v libovolné zemi, který vás v létě přes noc odveze po rakouské A1 k Jadranu a vy se přitom v klidu vyspíte, je opravdu ještě hodně daleko.

Realistický pohled na plně autonomní technologii nemá jen Google, který dnes disponuje asi nejvíce zkušenostmi, ale i mnohá ministerstva dopravy. To britské si před pár lety nechalo zpracovat studii, podle které dojde k rozšíření podobných autonomních vozů až někdy okolo roku 2040. Nesmíme totiž zapomenout ještě na jednu věc – tyto vozy budou zpočátku extrémně drahé a rozhodně to nebude lidové městské vozítko za pár set tisíc.

Témata článku: Google, Technologie, Umělá inteligence, Roboti, Vůz, Sartre, Autonomní vozítko, SXSW, Laserový radar, Komerční provoz, Autonomní technologie, Let, Cars, Autonomní provoz, Jadran, Různé automobilky, Autonomní vůz, Project Cars, Automobilka, Self, Vozítko, IEEE Spectrum, Care, Městská doprava

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

Včera | Vojtěch Malý | 157

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

Na webu najdete hromadu rad, jak zrychlit počítač a Windows. My jsme na to šli opačně a naopak jsme hledali činnosti, které ho nejvíce zpomalují. Toto je třicítka těch základních.

12.  11.  2017 | Jakub Čížek | 90

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

** Každá elektrická krabička má konektor pro napájení nebo baterii ** Jenže pozor, jednou by to tak nemuselo být ** Drobná elektronika se může živit rádiovými vlnami

14.  11.  2017 | Jakub Čížek | 15


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje