Legální hudba bez ochrany: a pak že to nejde

Diskuze čtenářů k článku

fjk  |  03. 01. 2008 00:23

hm, ze by to bolo tym ako sa blizi ten magicky rok 2012

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MartyJay  |  02. 01. 2008 22:10

Pro mne je spíš lepší mít doma na poličce to cd jako takový. Když si ho kupuju tak ho mám stejně už stažený a když se mi líbí tak chci mít originál, nejde o to zaplatit jen za obsah... Zajímá mne jak se toto řešení projeví na zisku...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
MartyJay  |  02. 01. 2008 22:12

Třeba Kanye West teď prodal za 16 týdnu přes 1 800 000 kopií Graduation... Půlka z těch lidí to už stejně měla stažený... Ale stejně si koupili originál...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Paegas  |  02. 01. 2008 20:53

Co já vím tak první začal prodávat hudbu bez DRM Apple přes iTunes, ale byla o něco dražší ($1.30 místo $0.99 za písničku). Na druhou stranu mají o něco vyšší kvalitu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  03. 01. 2008 00:10

> Co já vím, první začal prodávat hudbu bez DRM Apple přes iTunes

(Už jsem taky slyšel názor, že Apple nastartoval mp3-přehrávače; takže tohle vypadá na další takový Obecně Oblíbený Mmyl, který se co nevidět stane "pravdou".)

Apple začal bez DRM poskytovat katalog EMI na iTunes v půlce roku 2007. Desítky jiných (tou dobou dávno zavedených) online music shopů DRM neměly nikdy.

A nemluvíme tu o ruských "obchodech" typu allofmp3bojakxetomenuje.com... (Např. beatport.com - 320kbps mp3, $1.5 je běžná cena za nahrávku.)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
03. 01. 2008 00:35

Ano, skutecne? Lol. A jak prosim prodavali legalne hudbu od zmineneho EMI, kdyz to povolilo prodavani hudby bez DRM az prave po jednani s Apple?

Krom toho v soucasne dobe je cena bez DRM na US iTunes Store take $0.99 a to, ze je bez DRM, se pozna podle + pred cenou. Nikdy v zivote jsem nevidel tak jednoduchy zpusob nakupovani hudby.

A ze Warner nabizi ted hudbu bez DRM na Amazon? Je to proto, protoze Apple neskaka tak, jak Warner aspol. piskaji. Cili se chteji pochopitelne trhnout a chovaji se jak de*ky - kdyz po nich Apple chtel, aby byla hudba bez DRM, cukali se a aby ted poskodili iTunes Store co nejvice, nabizeji hudbu za podminek, co chtel Apple, vsem ostatnim, krome Apple samotneho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Paegas  |  03. 01. 2008 02:18

Přesně tak..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  06. 01. 2008 23:36

DRM-less hudba na iTunes dorazila v červnu 2007. Jinde DRM-less jelo standardně. To se snažím zdůraznit.

Ano, jinde to nebylo od EMI, ale EMI $ral pes - mluvím o hudbě _bez DRM_ obecně; na iTunes to bez DRM nešlo do té doby vůbec.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  06. 01. 2008 23:27

> Co já vím tak první začal prodávat hudbu bez DRM Apple přes iTunes

Pomůžeš mi, Lolku, najít v tomhle příspěvku slovíčko "EMI" apod...?

Asi ne, viď... Tak se radši věnuj psaní úkolů.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  06. 01. 2008 23:30

Já EMI zmiňoval ve svém příspěvku jen proto, že to byla první vlaštovka DRM-less na iTunes. Jinde jeli bez DRM dávno, byť to nebylo od EMI.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Randalf  |  04. 01. 2008 10:04

Ano, Apple nebyl první, ale zásadně se zasloužil o rozšíření mp3 přehrávačů. Stejně tak GUI, myš, trackball, touchpad (ten by vyvinut na přímo na zakázku Apple).

A kde by bylo USB bez iMaca a Widle bez MasOS? Možná by se dnes s velkou slávou zaváděla USB norma 1.1 a Widle na úrovni Win95 :)).

IMHO musíme Apple poděkovat ta to, že žene IT svět dopředu ;)

A ještě drobnost - design Apple je taky průkopnický - odhadem 70% mp3 přehrávačů kopíruje vzhledově iPod ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Yaroukh  |  06. 01. 2008 23:31

Kde byl Apple, když iRiver prodával cd-mp3 jak housky na krámě? Tou dobou hrozilo, že si Apple koupí MS.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mrazoun  |  02. 01. 2008 20:04

Uživatel operačnho systému Linux si nemohl hudbu legálně stáhnout, protože na tomto systému neexistuje možnost, jak nahrávku chráněnou DRM přehrát. Podobně by to mohlo dopadnout i s filmy...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mrazoun  |  02. 01. 2008 20:02

Uživatel operačnho systému Linux si nemohl hudbu legálně stáhnout, protože neexistovala na tomto systému možnost, jak nahrávku chráněnou DRM přehrát. Už aby to bylo...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ales  |  02. 01. 2008 18:26

Trochu OT, ale nevite nekdo, jaka je kvalita trebas u nas a v cizine legalne nabizenych skladeb? (kbps)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
krejca  |  02. 01. 2008 20:33

amazon (vydavatelstvi EMI) 256kbps, itunes (vydavatelstvi Warner) 256kbps, kdysi jeste byla verze s DRM 128kbps, nevim jestli porad existuje, kazdopadne 256kbps se mi zda jako rozumna kvalita, vzhledem k cilove skupine (domaci audio a osobni prehravace), na profi audio systemu si nejspis mp3 prehravat nebudu :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Anonymizovaný  |  02. 01. 2008 17:30

Dobrý krok správným směrem to zajisté je, otázkou ještě je, v jaké kvalitě ta MP3 bude - úplně nejlepší by byla možnost zvolit si jak formát tak kvalitu, ale to už bych asi chtěl moc ;)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
kozec  |  02. 01. 2008 18:08

mozno ani nie, ak sa to spusti a ukaze sa, ze sa to vyplati, skor ci neskor s tym dakto pride. Ako reklama to bude dobre a ich masina to kludne skonvertuje na pockanie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
faugusztin  |  02. 01. 2008 18:21

Uplne najlepsou vecou by bolo, keby neslo o ponuku obmedzenu na USA.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
max  |  02. 01. 2008 18:37

Ale ono to tak nekde je, jen cena se meni podle komprese, pripadne varianty bez ztraty.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
afk_cz  |  02. 01. 2008 19:19

tusim ze rusky allofmp3.com nabizel skladby v ruznych kvalitach, za album clovek dal kolem 0.2$ za skladbu, vse bez DRM. tudy vede cesta ;) do 100Kc kdyby jsme mohly z ceskeho e-shopu stahnout hudbu bez DRM, tak si myslim, ze by po tom sahla spousta lidi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Taky myslím, že cesta vede hlavně přes cenu. Pokud by se cena skladby pohybovala do deseti korun a celé album do max. svou set korun (cena přece musí být nižší než CD, když jde jednak o komprimovanou hudbu a za druhé odpadají náklady na jeho výrobu), pak by legální download nemusel být problém. Pokud bude jako bonus přiložen třeba obal alba v kvalitě vhodné pro tisk, tak, aby si každý mohl hudbu vypálit třeba i jako klasické audio CD i s obalem, pak myslím není problém. Ovšem dnešní ceny, kdy si kupříkladu operátoři účtují desítky korun za nějaké jedno, s prominutím, pitomé mp3 vyzvánění do telefonu, jsou neúnosné.

Ano, jistě se najdou "BFU", kteří za svůj absolutně cool hit od Tokiáčů dají bratru sedmdesát korun, ale každý jen trochu schopnější uživatel si prostě daný song stáhne z netu a nahraje si jej do telefonu zcela zdarma a nebude navíc řešit, jestli jej může pustit dál a zda mu smí telefon zvonit ve skupině lidí větší než malé, atd. :). Pokud bude možnost si za pár korun stáhnout muziku v běžném formátu, bez DRM a s nějakou přidanou hodnotou, nebo s nějakým zvýhodněním, např. sběrem bodů za nákupy a následným stažením vybraného alba zdarma, atd., tak se jistě řada uživatelů obrátí k legální cestě získání hudby na jednom známém místě, než prolézáním různých blogů, atd., kde si písničky shánějí dnes.

Jistě, kdo nebude chtít zaplatit si svoji cestu najde, ale tak to je, bylo a bude vždy. Podívejme se ale, jak jdou dnes "na dračku" CD a DVD přibalovaná k novinám za pár korun, kdy lidem nevadí obyčejný papírový obal, atd., a rádi si takové DVD, či CD koupí, přestože třeba neobsahuje novinky, ale klidně desítky let starý film. Kdyby se ceny DVD a CD pohybovali kolem 100-200Kč od začátku i za nejnovější aktuality, pak by byl trh s těmito asi někde úplně jinde, než dnes a vydavatelství by nemusela žehrat na pirátství a vymýšlet neúčinné ochrany za sta tisíce dolarů...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
stoural  |  02. 01. 2008 20:43

"cena přece musí být nižší než CD, když jde jednak o komprimovanou hudbu a za druhé odpadají náklady na jeho výrobu),"

To jsi pobavil. Naklady na vyrobu jsou naprosto minimalni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
krejca  |  02. 01. 2008 20:48

naklady na vyrobu sice jsou minimalni, ale ne nulove, dalsi vec jsou naklady na distribuci, ale hlavni vec je asi ta komprese, ktera znacne snizuje kvalitu

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 01. 2008 16:44

Na kvalitu MP3 v téhle diskusi evidentně nejvíc žehrají "počítačoví experti" s plastikovýma bedničkama Genius... spousta dnešních "originálních CD" je dneska tak zprasená (ochranama, bídnou úrovní nahrávky, ubohostí interpreta samotného...), že spousta (s)"hitů" zní líp v autorádiu za jízdy než na hifi v poslechové místnosti

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

A myslíte, že to nevím? Samozřejmě mám na mysli další náklady spojené s distribucí CD, výrobou obalů, jejich tisku, přepravu, atd., atd.. Všechny ty distribuční kanály, které se na ceně CD podílejí a "přiživují". Nepokládal jsem za důležité to nějak rozepisovat. Myslím, že jste snad byl schopen pochopit, že se vyjadřuji k tomu, že cena hudby v on-line obchodech by měla být nižší, než na fyzických nosičích - jedna odpadají *všechny* náklady spojené s jejich výrobou, distribucí, atd. a za druhé jde o komprimovanou hudbu, tudíž nižší kvalitu, než jaká je dostupná na CD.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Thom  |  02. 01. 2008 20:52

Včetně obalu a distribuce (včetně nákladů na ty pípáky v bontonlandech apod., co se tam dávají, securiťáky, občas se přesto něco ztratí ...)? Myslím, že ne ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Honza  |  03. 01. 2008 08:03

Nechápu proč tady pějete radost nad tím, že to bude bez ochran, když to bude v tom shit formátu MP3. Až si budu moct stáhnout hudbu ve kvalitě cd tak potom řeknu že je to paráda a rád si takovou hudbu koupím. Nejsem žádný audiofil ale poslouchat hudbu v MP3 v roce 2007 je zhovadilost. Tento formát vznikl kdysi pro to, že veškeré úožiště dat byly hrozně drahé, dnes je situace jiná a MP3 již nemá smysl. Přece nebudu platit 100% ceny za 100% džus který je rozředěný na 10%, má to logiku? nemá!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 01. 2008 12:16

Takhle to funguje všude. Někdo si nekoupí Fabii za 300k, když může mít Porsche za 2,5M. Někdo si zas nekoupí "normální" čokoládu za 20Kč/100g, když může mít Lindt za 50Kč/100g. A tak dále, a tak podobně.

Prostě budou lidi, kteří si místo alba v MP3 třeba za 100Kč koupí raději totéž na CD za 500Kč, nebo si dokonce ještě dráž opatří vinyl, protože jim to prostě za to stojí.

A potom je převážná většina těch ostatních, kterým prostě ty MP3 stačí.

Krom toho se vsadím, že většina lidí na "obvyklém hardwaru" (kapesní přehrávač a "špunty" sluchátka, případně počítač s integrovanou zvukovkou a plastovými repráčky za 300Kč) nepozná rozdíl mezi třeba 320kbps MP3 a CD.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 01. 2008 20:06

Vinyl patří do historie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eser  |  03. 01. 2008 21:42

myslíš? Takovou kavalitu co ti pustí do beden vinyl ve spojení s elekronkovým zesilovačem, tak na tu se nezmůže žádné CD

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 01. 2008 23:49

Ano, myslim. CD je kvalitnější než vinyl, ale musíš to srovnávat s pořádně nahraným CD. Většina co se dneska prodává jsou s prominutím s****ky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Eser  |  04. 01. 2008 06:21

žiješ v něvědomosti

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 01. 2008 13:33

nene, to ty žiješ v nevědomosti. Když si zadáš do googlu "loudness war" tak najdeš spoustu informací proč většina dnešních CD zní hůř než vinyl a proč by nebyl nejmenší problém aby zněly líp než vinyl.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
04. 01. 2008 14:23

Nebo tady máš krásnej příklad:

http://avforum.zive.cz/viewtopic.php?t=68437

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 01. 2008 20:03

To máš úplně jedno. Dynamická komprese (používaná při masteringu) je 10x horší než MP3. A pokud někdo chce audiofilský nahrávky tak si stejně koupí DVD-audio...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
03. 01. 2008 20:10

A když se dojde až na poslechový testy, tak spousta "audiofilů" ve skutečnosti nedokáže rozlišit ani 192 kbs od CD, to jen tak mimochodem...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
afk_cz  |  02. 01. 2008 17:26

konecne krok spravnym smerem. a kdy zacnou hudbu bez DRM nabizet i oba ceske hudebni e-shopy ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Podle mých informací se už něco chystá. Nevím do jakou měrou, ale pokud vím, chystá se třeba spolupráce se nezávislými hudebníky, kteří by mohli svoji muziku prodávat přímo prostřednictvím e-shopu a bez DRM, pokud budou chtít.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin  |  04. 01. 2008 14:51

Njn nezávislý hudebníci. A kdo si je bude kupovat ?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor