Kaspersky Lab otevřel obchod, kde se dá platit jen osobními daty

Není žádným tajemstvím, že každý krok, který člověk na internetu udělá, je zaznamenáván. Chování lidí a osobní data jsou jedním z nejcennějších obchodních artiklů dnešní doby, a na to se rozhodl upozornit výrobce antivirů Kaspersky Lab. V Londýně otevřel malý obchod, kde je možné platit jen svými osobními daty.

Obchod se jmenuje Data Dollar Store a společnost jím chce upozornit právě na fakt, že informace, které o sobě lidé na internetu prostřednictvím „lajků“, používáním vyhledávačů nebo sledováním videí prozrazují, mají skutečnou peněžní hodnotu. V obchodě tak lze nakupovat jen osobními daty – člověk získá triko nebo hrníček od grafika Bena Eineho.

Když se obchod, který lidé mohou najít u stanice metra Old Street, otevíral, stála před ním fronta lidí, kteří si neobvyklou transakci chtěli vyzkoušet. Pravidla byla následovná: nákup hrníčku stál tři fotografie nebo screenshoty emailové, SMS nebo WhatsApp konverzace. Triko mělo hodnotu tří posledních fotografií ze svého mobilního alba (člověk nemohl fotografie selektovat) nebo screenshot tří posledních zpráv na mobilu. Zakoupit šlo i exkluzivní plakát, pro jehož získání museli lidé na pár minut odevzdat obsluze svůj mobil, která si v něm četla zprávy, emaily apod.

Engadget píše, že lidé byli nervózní. Během čekání ve frontě začali projíždět svůj mobil a mazat nevhodný obsah. Jiní na to byli připraveni a jen klidně čekali. „Běžně podobné věci zveřejňujeme volně na internetu. Když ale zjistíme, že si za ně můžeme něco koupit, uvědomíme si, že ta data mají skutečnou hodnotu. Je to trochu děsivé,“ vysvětloval Eine, jehož předměty byly prodávány.

Jak se dá očekávat, celá akce byla hlavně marketingovou snahou jak na firmu upozornit. Kaspersky Lab však tvrdí, že jejím cílem není zvednout prodeje svých produktů, ale upozornit na problém osobních dat a jejich významu. Eine souhlasí, že je třeba na věc upozorňovat. „Lidé by měli být odměňováni za to, že podobná data poskytují. Nic ale nedostávají,“ vysvětloval.

Diskuze (7) Další článek: Google už je ve finálním stádiu nákupu divize HTC pro mobilní telefony

Témata článku: Bezpečnost, WhatsApp, Kaspersky Lab, Fotografie, SMS, Osobní data, Skutečná hodnota, Mobil, Londýn, Dnešní doba, Triko, Plakát, Malý obchod, Transakce, Obchod, Celá akce, Data, Lab, Poslední fotografie, Hrníček, Nevhodný obsah, Výrobce antivirů, Podobná věc

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů