Zatímco před lety byly animované GIFy naprosto neškodné, dnes mohou zabírat i desítky megabajtů, přestože jejich alternativa v HTML5 zabírá jen desetinu. Je čas konečně zabít GIF.
Čas od času nám do redakční schránky dorazí tisková zpráva, jejíž autor předpovídá, jak bude asi vypadat internet za pět, deset let a jaká služba jej bude nejvíce vytěžovat. Tyto předpovědi se pochopitelně průběžně mění podle toho, jaká služba je zrovna trendy.
Zatímco dříve jsem čas od času narazil na soud, že tou nejnáročnější internetovou službou budou videokonference všeho druhu, nyní se zdá, že to budou všemožné multimediální VOD portály. Vždyť takový Netflix dnes vytěžuje americké stahování (download) bezmála z třetiny. YouTube a klasická HTTP komunikace jsou až daleko za ním. Míra zátěže přitom v následujících letech ještě vzroste, podobné internetové videopůjčovny v čele s Netflixem totiž letos začnou nabízet obsah už i v rozlišení 4K – nebo Ultra HD, chcete-li.
Animovaný mor
Když však po večerech brouzdám internety, občas si postesknu, že nejnáročnějším obsahem na webu jednou nebude Netflix, ale GIF. Starý dobrý animovaný GIF, který v posledních letech zažívá renesanci a stal se prakticky nepsaným standardem pro šíření všemožných animovaných memů a krátkých vtipných scének, které jsou natolik vypovídající, že se obejdou i bez zvuku. Trošku se té představy děsím.
Tento GIF je naštěstí ještě ze staré školy, zabírá pouze 300 kB
Animovaný GIF byl symbolem internetu devadesátých let, kdy obstarával v podstatě vše, co se mělo pohybovat. Jeho práci později z velké části převzal interaktivní Flash, nicméně i ten je dnes trošku na ústupu a GIF vítězí pro svou jednoduchost a skutečnost, že se neustále zrychluje průměrné domácí připojení k internetu. Takže zatímco dříve měla jednoduchá poblikávající animace několik desítek až stovek kilobajtů, současné naprosto plynulé kinematografické GIFy spořádají bez problému i několik desítek megabajtů dat..
Tento kinematografický GIF zabírá 5 MB (Zmenšená verze originálu z katalogu Giphy.com, který má dokonce 10 MB)
GIF sociální
Animovaný GIF sám o sobě byl donedávna doménou specializovaných komunit. Odjakživa je populární ve fórech na Redditu a jemu podobných, velké sociální sítě se mu ale dlouhé roky vyhýbaly. Toto pravidlo porušil až Google+. Sociální rozměr internetu přitom jeden jediný GIF dokáže proměnit v datovou atomovou bombu, která zvládne vygenerovat ohromné přenosy.
Jako příklad bych uvedl třeba toto gifové video se záběrem z průmyslové kamery, která zaznamenala pád muže do hluboké díry. GIF je sám o sobě relativně nenáročný. Je krátký, nemá moc snímků a je černobílý, takže zabírá 1 MB. To není pro současný internet žádná překážka. Jelikož je však sdílený na sociální síti a je „vtipný“, začal se okamžitě virálně šířit. GIF není video, ale animace, která se automaticky stáhne a spustí naprosto každému, scénka se tedy během několika málo dnů dočkala více než milionu zobrazení a v ideálním případě tedy vytvořila souhrnný datový tok okolo jednoho terabajtu. To odpovídá několika stům stažených filmů v HD rozlišení.
Animovaný GIF na velké sociální síti může vytvořit obrovské datové přenosy
Na internetu se však sdílejí i scénky, které dosahují třeba 10 až 20 MB. Pokud by se dočkaly podobné popularity, bude se souhrnný datový tok počítat na desítky terabajtů dat u jednoho jediného pohyblivého obrázku.
GIF není YouTube. Spouští se automaticky
Samozřejmě můžete namítnout, že videa na YouTube jsou mnohonásobně větší a počet jejich zhlédnutí se často počítá v desítkách milionů. To je samozřejmě pravda, jenže zatímco YouTube je VOD – video na vyžádání, takže si vybraný klip spouštíme, poněvadž chceme a cíleně tedy zatěžujeme internetové linky, animované GIFy se často stahují, aniž bychom chtěli, nemáme totiž na výběr. Není na nich klasické tlačítko s šipkou pro přehrání. Přehrají se prostě v okamžiku, kdy se celé načtou, i když nás na stránce třeba vůbec nezajímají. Často tedy vytvářejí odpadní zátěž internetu.
Pakliže si výše zmíněnou scénku s padajícím mužem zobrazil možná až milion surfařů na Google+, jakého čísla by asi scénka dosáhla na Facebooku, který má ještě mnohem vyšší poměr sdílení? Možná by to byl desetinásobek, třeba ale i stonásobek. Facebook nicméně animované GIFy zatím nepodporuje a ty tak lze na jeho webu přehrát pouze zprostředkovaně třeba skrze službu Giphy.com, která při sdílení animace na Facebooku použije alternativní flashové video, které ale musíte sami spustit.
Jak zabít GIF? Pomocí HTML5 videa
Jednoduchost animovaného GIFu je lákavá, proto se na internetu pomalu objevují webové služby, které chtějí přehrávat animace moderním způsobem při zachování původního efektu starého dobrého GIFu. Jedním z takových je třeba web Gfycat.com, který nabízí hostování GIFů ve formě běžného HTML5 videa s mnohem lepší kompresí, takže velikost původní animace může klidně zmenšit i na pouhou desetinu. Běžný surfař s moderním prohlížečem si přitom nemusí ničeho všimnout, poněvadž animace se opět může spustit automaticky, smyčka může klidně rotovat až do aleluja, ale zároveň můžete video kdykoliv pozastavit přes kontextové menu.
Původní rozměrnou animaci v GIFu jsem převedl pomocí služby Gfycat na HTML5 video. Ve formátu WEBM zabírá pouhých 0,5 MB. Video je vložené, použije se tedy adekvátní formát, který váš prohlížeč podporuje (WEBM/VP8, H.264). V případě, že prohlížeč nepodporuje HTML5 video a dostupný formát, spustí se originální GIF.
HTML5 video, které umí bez problému nahradit pohyblivý GIF, je tak nadějí pro ty, kteří se hrozí toho, že jim ta nenáviděná kratičká animace spotřebuje veškerý FUP, zatíží procesor a to přesto, že to je vlastně jen sled obrázků s pouhými 256 barvami.
A víte, jak GIF vyslovovat? Možná budete překvapeni: