Jan Šamánek, Device: Zapečenou myš jako důvod reklamace neuznáváme

Repasované počítače mohou mnohým uživatelům velmi dobře posloužit. Jan Šamánek, Country Manager ze společnosti Device Czech Republic, vysvětluje, jaké jsou důvody k nákupům repasovaných počítačů, jaká rizika na vás mohou čekat, jak repasování probíhá, případně jaké máte nároky na reklamaci a záruku. Věděli jste, že o repasované počítače s Linuxem nebo na splátky je téměř nulový zájem?

Jan Šamánek, Country Manager
Device Czech Republic

Jan Šamánek (1976) vystudoval Ekonomicko-správní fakultu Masarykovy univerzity. V roce 2000 nastoupil do firmy Device na pozici Project Manager. Od roku 2002 pracuje na pozici Country Manager pro Českou republiku. Od roku 2003 i pro Slovensko a Maďarsko.
 
Je ženatý a má čtyřměsíční dceru. Mezi jeho záliby patří cestování, knížky a sport - hlavně karate, lyžování a cyklistika. Domácí zvířátka nemá, jen větší počet molů, ale to snad pouze dočasně.
 

Proč bych si měl koupit repasovaný počítač/notebook/tiskárnu/monitor, tedy zařízení, jehož historii neznám, nevím, jak s ním předchozí majitel zacházel a jak dlouho mi může vydržet? Je nižší cena opravdu tak silný argument?

Repasovaný počítač (notebook, atd.) samozřejmě není vhodný pro každého. Např. náruživí hráči nových počítačových her asi výkon několik let starých počítačů neocení. Ale pro běžnou práci s kancelářskými programy, internet a pouštění filmů na DVD nabízí repasovaná technika více než dostatečný výkon. Při koupi jednoho počítače lze s repasem ušetřit několik tisíc korun. A při budování počítačové učebny nebo vybavování střední firmy výpočetní technikou se pak úspory za několik let snadno vyšplhají až na stotisícové částky.

Kromě toho, tvrzení, že repasovaný počítač nabízí pouze lepší cenu je velký omyl. Oproti novým „skládačkám“ například „repasy“ nabízejí větší spolehlivost, tišší a stabilnější chod i lepší podporu na webových stránkách značkových výrobců. A například repasované notebooky, které původně patřily do vyšších cenových kategorií, nabízejí spolehlivost, rozměry, váhu a kvalitu zpracování i materiálů, o kterých se vám u nových levných notebooků může jen zdát.

Jedním z vašich sloganů je „Kvalita, kterou vám žádný PC bazar nenabídne“. Můžete to trochu rozvést?

Na rozdíl od typického bazaru nabízíme zboží s jasným původem, vyčištěné, otestované a se zárukou. A tomu další služby: upgrade techniky na vyžádání, dopravu, instalaci na místě (při větších objednávkách), podporu a pozáruční servis, software atd.

Odkud berete hardware, který repasujete? Bránili byste se přirovnání např. k prodejnám s levným textilem ze Západu?

Hardware vždy pochází z velkých firem a institucí, nevykupujeme počítače z domácností. K nám se pak technika dostává přímo od těchto uživatelů nebo od leasingových společností, které ji uživatelům na dobu určitou pronajaly. Velké firmy obvykle pořizují nový hardware po 2 – 4 letech a to je také typické stáří techniky, kterou nabízíme. Ale objevují se u nás i kusy staré jen několik týdnů nebo měsíců. Většinou se jedná o techniku z krátkodobých leasingových smluv, využitou jen pro určitý projekt a o výprodeje skladových zásob. A samozřejmě se k nám dostane i technika mnohem starší, i 7 – 10 let, ale takové kusy pak většinou předáváme dál k ekologické likvidaci. Kupodivu i 10 a více let staré počítače a notebooky často ještě bezvadně fungují, ale najít kupce, kterému by stačil výkon počítačů řady Pentium I nebo dokonce i486 by už dnes bylo opravdu obtížné.

Textil je přece jen vzdálený obor, který mnohem více podléhá módním trendům. Trh s použitou výpočetní technikou je více podobný k trhu s ojetými automobily. Také tam existují kvalitní i bouraná auta a seriózní i méně poctivý prodejci. A repasovanou techniku od nás bych pak přirovnal k automobilu po prvním uživateli s originální servisní knížkou, koupený od značkového prodejce, důkladně prověřený a se zárukou.

K některým repasovaným počítačům dodáváte, podle vyjádření na webu, Windows 98 a Windows 2000 v OEM verzi. Nevadí zákazníkům, že tyto systémy, hlavně Windows 98, už mají své dny sečteny?

Tyto starší operační systémy ocení zákazníci, kteří kupují počítače pro konkrétní účel a vědí, že pro jejich software (např. skladová evidence) stačí třeba i Windows 98. Ale pro běžné domácí použití a internet bych počítač s takovým operačním systémem už určitě nedoporučil.

Kromě toho, často počítače se staršími verzemi OS Windows nakupují školy. Ty pak mají díky licenční politice Microsoftu levnější upgrade při nákupu aktuální verze operačního systému.

Dodáváte také repasované stroje vybavené linuxovým operačním systémem?

Předinstalovaný Linux nenabízíme jednoduše proto, že o něj není dostatečný zájem (respektive zájem o něj je prakticky nulový). Vysvětluji si to tím, že uživateli Linuxu jsou obvykle lidé, kteří mají rozsáhlé znalosti v oblasti IT a instalace jejich oblíbené linuxové distribuce jim nečiní žádný problém.

Jak probíhá tzv. repasování u notebooků a počítačů? Vylepšujete výkon počítačů změnou hardwaru?

Každý počítač je otestován diagnostickým softwarem, zkontrolována jeho konfigurace, je vyčištěn interně i externě. Dále jsou odstraněny všechny identifikační údaje o původním majiteli a jsou vymazána data z pevných disků. BIOS se resetuje do továrního nastavení, když je třeba, nahrává se jeho aktuální verze. Pokud je součástí počítače i OEM licence, je předinstalován příslušný operační systém včetně všech ovladačů. U notebooků se dále kontroluje i kvalita displeje a baterie.

Zjištěné vady jsou opraveny, zpravidla výměnou vadného dílu za jiný. Pokud technika vykazuje kosmetické vady, jsou zaznamenány a takový kus je dále nabízen se slevou nebo použit jako zdroj náhradních dílů.

V průběhu repasování nezvyšujeme výkon počítačů změnou hardwaru. K tomu přistupujeme až následně, podle požadavků konkrétního zákazníka.

Nebude mít zájemce o repasovaný značkový počítač později problém s výměnou a kompatibilitou některých komponent? Jste schopni mu nabídnout i nějakou formu pozáručního servisu?

Už dlouho jsou i značkové počítače vyráběny z plně kompatibilních komponent, takže budoucí výměna disku, paměti nebo optické mechaniky je bezproblémová.

U velmi oblíbených malých a tichých počítačů (označovaných jako minidesktop, small form factor atd.) je samozřejmě složitější a někdy i finančně o něco náročnější pozdější výměna grafické karty nebo nákup komponent do PCI slotů, ale to je dáno pouze menšími vnitřními rozměry počítačů, nikoliv nekompatibilitou hardwaru.

U notebooků je to s kompatibilitou o něco složitější. Často se objevují problémy s kompatibilitou i u pamětí, disků, mechaniky nejsou univerzální atd. Ale to se týká prakticky všech notebooků, nejen značkových a nejen repasovaných.

Poskytujeme neomezeně dlouhý pozáruční servis. A protože jako zdroj náhradních dílů pro záruční i pozáruční opravy používáme (levné) použité počítače, jsou ceny náhradních dílů nesrovnatelně nižší než ceny v originálních servisech. Samozřejmě se jedná o použité komponenty, ale na opravu i vyměněný díl držíme plnou záruku.

Je možné si repasovaný počítač u vás objednat s obměněnou konfigurací (např. jiná DVD mechanika atp.)?

V našem webshopu i kamenné prodejně je samozřejmě možné objednat počítač s konfigurací opravenou podle požadavků budoucího uživatele. Zákazníci nejčastěji vyžadují navýšení paměti a upgrade mechaniky na DVD-RW.

Jakou údržbu provádíte před prodejem repasovaných monitorů a tiskáren?

Monitory jsou asi nejméně náročné na práci. Jen se očistí a zkontroluje se kvalita obrazu. U CRT monitorů, které už se ale u nás objevují stále méně, se ještě nastaví jas a kontrast na obvyklé hodnoty.

Naopak zrepasovat tiskárnu znamená kompletně ji rozebrat, vyčistit a zase složit. U velkokapacitních tiskáren s formátem tisku A3 se někdy jedná o práci na celý den.

Rukama kolika lidí u vás projde repasovaný počítač? Máte specialisty na konkrétní práci nebo se jeden člověk věnuje celému stroji?

Každý stroj projde rukama nejméně 3 lidí. Nejdříve kolegy, který PC/notebook/monitor u původního uživatele odpojí, zabalí a přiveze k nám. Následně jej technik zrepasuje. A nakonec jej musí někdo zabalit a připravit k expedici. Pokud je potřeba techniku opravit nebo se mění konfigurace podle požadavků zákazníka, tak je to ještě jeden pár rukou navíc.

Specialisty máme pro tiskárny, notebooky a pak samozřejmě pro opravy veškeré techniky. Repasování monitoru a počítače je relativně snadné a tuto činnost zvládne každý z našich techniků. Ale zdůraznil bych slůvko „relativně“. Naši technici totiž pracují v oboru mnoho let a rukama každého z nich prošly tisíce kusů výpočetní techniky.

Jakým způsobem testujete stabilitu počítačů a notebooků? Provádíte testy i u tiskáren?

Pro testování a diagnostiku počítačů a notebooků používáme software QTech Pro. Pro zjišťování kvality obrazu u monitorů a displejů notebooků program NOKIA Test. Na tiskárny žádný speciální software nepoužíváme, ty už většinou mají kvalitní diagnostiku zabudovanou.

Využíváte při testech nějakým způsobem S.M.A.R.T. informace z pevných disků?

Nepoužíváme. Ročně zpracujeme a prodáme několik desítek tisíc kusů výpočetní techniky, a proto i proces repasování každého kusu nemůže trvat neomezeně dlouho. U pevných disků likvidujeme data tak, že přepisujeme sektor po sektoru (někdy na přání původního uživatele i několikrát po sobě) a nakonec ještě instalujeme operační systém (pokud byla se strojem dodána i OEM licence. Nebo když si zákazník objednal novou licenci, protože i k repasovanému počítače lze koupit OEM verzi operačního systému). Takto prověříme, že disk funguje a nemá vadné sektory. Na zkontrolovaný disk samozřejmě poskytujeme záruku.

V jakém stavu jsou baterie u repasovaných notebooků?

Jsou použité. To znamená, že jsou plně funkční, ale jejich kapacita je různá. My baterie vyřazujeme jako nevyhovující, pokud vydrží méně než 20 minut. Ale to je opravdu minimum, není výjimkou, když notebook s použitou baterií vydrží déle než hodinu, nebo i dvě.

Rozhodně bych ale každému, kdo chce repasovaný notebook používat často jen na baterie doporučil, aby si zjistil ceny baterií do typu, který chce kupovat, protože se její výměně dříve či později nevyhne. A ceny baterií do notebooků se podle typu a výrobce liší opravdu výrazně. K většině notebooků, které prodáváme, ostatně nabízíme novou baterii jako volitelné příslušenství.

Jaké jsou nejčastější problémy u neoprávněných reklamací?

Reklamace, které posoudíme jako neoprávněné, by se daly každý rok spočítat na prstech obou rukou. Proto je obtížné hovořit o nejčastějších problémech. Ale asi jsou to reklamace techniky, které už vypršela záruční lhůta a reklamace poškození, která byla způsobena nešetrným užíváním. Typickým příkladem je nefunkční notebook, u kterého se po rozebrání ukáže, že byl politý tekutinou.

A samozřejmě se tu a tam objeví i kuriozity. Například nám zákazník reklamoval nefunkční tiskárnu a technik při její opravě zjistil, že je uvnitř zapečená myš. Ne ta počítačová, ale skutečná.

Je zájem o nákup na splátky? V podobném případě už mohu přeci rovnou uvažovat o nákupu nového počítače…

Ceny repasované výpočetní techniky se většinou pohybují pod hranicí 10 000 Kč, a proto naši zákazníci prodej na splátky příliš nevyžadují, i když jej poskytujeme.

Jak jsem už uvedl, cena opravdu není jedinou výhodou repasované techniky, proto bych netvrdil, že při prodeji na splátky už je zrovna lepší koupit nový počítač.

Diskuze (79) Další článek: „Čokoládový“ MP3 přehrávač od LG

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,